• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
2

شکوفایی بذرهای دانش بنیان در کشاورزی آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 97617
  • 15 اسفند 1401 - 11:15
شکوفایی بذرهای دانش بنیان در کشاورزی آذربایجان شرقی
یاز اکو - با وجود سهم پایین بخش کشاورزی از ۲۸۳ شرکت دانش بنیان آذربایجان شرقی در حوزه های مختلف، در سال جاری با ایجاد زیرساختها و اقدامات حمایتی از جمله راه اندازی دهکده فناوری، بذرهای رشد در این بخش کاشته شده و شکوفایی فعالیت‌ها امید می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، در سال جاری گام های مثبتی در مسیر دانش بنیان شدن بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی برداشته شد و با سفر استانی رئیس جمهور در خرداد ماه و اختصاص ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان منابع مالی برای حمایت از بخش کشاورزی استان نور امید در دل بهره برداران و فناوران فعال در این بخش دمیده شد.

آغاز رسمی فعالیت های قرارگاه تحول، نوآوری و پیشرفت وزارت جهادکشاورزی در شمالغرب کشور در خرداد ماه امسال هم جرقه دیگری برای روشن ماندن موتور حرکت های دانش بنیان در آذربایجان شرقی بود.

محمدهادی حاج محمد رئیس قرارگاه تحول، نوآوری و پیشرفت وزارت جهادکشاورزی در اولین جلسه قرارگاه تحول، نوآوری و پیشرفت وزارت جهادکشاورزی در شمالغرب کشور در تبریز گفت: مهمترین راهکار برای اینکه بتوانیم به خودکفایی برسیم و از بحران های مختلف عبور کنیم دانش بنیان شدن است.

وی با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی ظرفیت تبدیل شدن به قطب کشاورزی دانش بنیان را داراست، گفت: در حال حاضر حدود هفت هزار شرکت دانش بنیان در کشور ایجاد شده که از این تعداد به صورت خوش‌بینانه ۳۰۰ شرکت در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند .

سهم پایین بخش کشاورزی در اقتصاد دانش بنیان موضوعی است که مورد توجه رهبر معظم انقلاب هم بود و معظم له در سخنرانی خود در ابتدای سال جاری فرمودند: «متأسّفانه بخش کشاورزی از عرصه‌ دانش‌بنیان یک مقداری دورتر از بخش‌های صنعت و خدمات و مانند اینها است. اگر ما در کشاورزی، شرکت‌های دانش‌بنیان را افزایش بدهیم و دانش را در مسئله‌ کشاورزی به‌کارگیری کنیم، می‌توانیم در امر اصلاح بذر، در مورد آبیاری نوین، در مورد شیوه‌های جدید تولید، در مورد بهره‌وری بهتر از آب و خاک می‌توانیم حدّاکثر استفاده را بکنیم، بهره‌وری‌مان را افزایش بدهیم و اینها را اصلاح کنیم».

اکبر فتحی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی در نشستی با خبرنگاران پس از سفر رئیس جمهور گفت: با توجه به شعار سال جاری و منویات مقام معظم رهبری در خصوص بخش کشاورزی و بهره گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، استفاده از فنون جدید برای ارتقای بهره وری و افزایش عملکرد تولید ضروری است و سعی می کنیم با احصای نیازمندی‌های بخش کشاورزی آن‌ها را در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار دهیم و با دانشمندان جوان عرصه کشاورزی تعامل داشته و به راهکارهای اساسی برسیم.

افتتاح دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی استان آذربایجان شرقی با حضور سیدمجتبی خیام نکویی معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان تات در پردیس سعید آباد مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی اقدام عملی دولت در حمایت از شرکت های دانش بنیان بود.

به گفته مدیر دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی استان آذربایجان شرقی تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی استان در سال جاری از ۲ شرکت به ۱۴ شرکت افزایش یافته است، هر چند در زمان حاضر با هدف گذاری پیش بینی شده برای استقرار ۱۰۰ واحد دانش بنیان در این دهکده فاصله وجود دارد اما به گفته مشاور استاندار آذربایجان شرقی در حوزه فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان، این استان آخرین استانی است که صندوق فناوری در آن شکل گرفته است و بیشتر عقب ماندگی های این حوزه، نتیجه درنگ در سال های قبل و عدم تشکیل صندوق فناوری بود که سعی داریم با تعریف منابع مالی ملی و استانی، اکوسیستم دانش بنیان را در مسیر توسعه قرار دهیم.

عبدالرضا فلاح، اظهار کرد: در راستای ساماندهی حوزه دانش بنیان، ستاد این حوزه در استان شکل گرفته و پنج کمیته آن در حال حاضر فعال شده است، همچنین سند توسعه به منظور مسیر در حرکت رشد، تعریف و تهیه شده تا راهنما و راهبر استان در حوزه دانش بنیان باشد.

وی خاطرنشان کرد: ماهیت حوزه دانش بنیان مدل باز است تا همه بازیگران بتوانند از فضای باز شده استفاده کنند و برای بخش خصوصی نیز این امکان فراهم شده تا در میدان حاضر شود و با حمایت از ایده‌ها و سرمایه گذاری در حوزه، هم سود خود را تضمین کند و هم به رشد این حوزه کمکی کرده باشد.

فلاح اعلام کرد: در سفر استانی رئیس جمهور بالاترین نرخ مصوبات برای حوزه دانش بنیان را در کل کشور داشتیم و علاوه بر این از منابع نهاد علمی ریاست جمهوری و منابع استانی نیز برای کم کردن عقب‌ماندگی‌های استان در این زمینه استفاده کرده ایم.

حضور پررنگ بخش کشاورزی در دهمین نمایشگاه فناوری و نوآوری ربع رشیدی تبریز(رینوتکس۲۰۲۲) و اختصاص یک زون به کشاورزی و آب، فناوری زیستی و صنایع غذایی نمایشگاه ربع رشیدی نشانه ای از علاقمندی فناوران و ظرفیت های استان در حوزه فناوری کشاورزی بود.

این ظرفیت های ناشناخته نیازمند کمی توجه و حمایت هستند و بر همین اساس مدیر دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی استان آذربایجان شرقی معتقد است در آینده ای نه چندان دور شاهد دستاوردهای قابل توجهی از شرکت های فناور و دانش بنیان استان در بخش کشاورزی خواهیم بود.

صدقعلی زمانی با اعلام اینکه در زمان حاضر ۲۲ شرکت فناور در این دهکده مستقر هستند، گفت: در صورتی که ایده های نواورانه در بخش کشاورزی ارائه شود، حمایت های لازم و امکانات رایگان ارائه می شود تا به محصول برسند.

وی از تولید مکمل دامی که تلفات طیور را کاهش می دهد توسط یکی از شرکت های مستقر در دهکده فناوری و نواوری کشاورزی استان خبر داد و افزود: پنیر رشته ای با پروتئین بالا هم برای اولین بار توسط یکی از شرکت های فعال در این دهکده تولید شده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ظرفیت های دانش بنیان استان رو به شکوفایی است و حسن قربانی مدیر پروژه مزرعه فناوری پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی نیز از ایجاد اولین روستای دانش بنیان کشور در روستای پیشرفته بنیس شبستر خبر داد و گفت: با توجه به ویژگی‌های بسیار مطلوب شهرستان شبستر، این شهرستان به عنوان شهر پایلوت(نمونه) مزرعه دانش‌بنیان در قرارگاه تحول نوآوری و پیشرفت وزارت جهاد کشاورزی انتخاب شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=97617

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});