• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

واردات خودرو همچنان در ابهام/ برنامه وزارت صمت برای واردات چیست؟

  • کد خبر : 98906
  • 27 اسفند 1401 - 12:00
واردات خودرو همچنان در ابهام/ برنامه وزارت صمت برای واردات چیست؟
یاز اکو - به‌رغم اینکه قرعه‌کشی خودروهای وارداتی انجام و اسامی برندگان مشخص شد، اما هنوز خبری از مدل‌های خودروهای عرضه‌شده نیست. به نظر می‌رسد وزارت صمت قصد فروش و سپس واردات خودرو را دارد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، «وزارت صمت انتظار دارد به مشتریان خود قولی در رابطه با عرضه محصولاتمان بدهیم. درحالی که ثبت‌سفارش و تامین منابع ارزی انجام نشده است.» این ادعای محمدرضا سیفی، مدیرعامل شرکت آرین پارس موتور درباره عملکرد وزارت صمت در رابطه با وعده‌ها و عرضه خودرو را تشریح می‌کند. اما سرانجام واردات خودرو از سوی این وزارتخانه به کجا کشید؟

فارغ از بحث عرضه خودروهای داخلی و مونتاژی، به نظر می‌رسد وزارت صمت این رویه را برای فروش خودروهای وارداتی نیز در پیش گرفته است. چراکه مسئولان این وزارتخانه اقدام به فروش خودروهایی کرده‌اند که هنوز وجود خارجی ندارند.

واردات خودرو همچنان در ابهام

ثبت‌نام در طرح پیش‌فروش خودروهای وارداتی از ششم اسفندماه سال جاری آغاز شد و چهاردهم اسفند نیز به پایان رسید. ۱۲۰ هزار نفر درحالی در طرح پیش‌فروش خودروهای وارداتی شرکت کردند که مشخص نبود چه خودروهایی و با چه قیمتی قرار است به بازار ایران عرضه شود. مدیر پروژه واردات خودرو تنها شفاف‌سازی که در رابطه با مدل خودروهای پیش‌فروش‌شده انجام داد، این بود که عرضه دو مدل را قطعی و فروش سایر مدل‌ها را مشخص نکرد.

او در این رابطه اعلام کرد: «فعلا همان دو مدل خودروی چانگان CS55 و CS35 پلاس عرضه می‌شود. اما ممکن است دو مدل فیات یعنی فیات ۵۰۰ و فیات Tipo و همچنین هیوندای النترا نیز عرضه شود، اما عرضه آن‌ها فعلا قطعی نشده است.»

همچنین حتی اگر مدل‌ خودروها مشخص شده بود، متقاضیان نمی‌دانستند که به کدام مدل دست پیدا می‌کنند. شاید طرح پیش فروش خودروسازان داخلی شبیه به لاتاری گرین کارت آمریکا باشد، اما در طرح اخیر حتی شانس و قرعه هم دخیل نیست و مردم برای هیچ تا کنون ۵۰۰ میلیون تومان خود را در اختیار وزارت صمت قرار دادند.

در این میان، وزارت صمت تحریم‌ها را بهانه مشخص نبودن خودروهای وارداتی عرضه‌شده در پیش‌فروش این خودروها اعلام کرد. نکته مورد توجه این است که به‌رغم اینکه ۲۳ اسفند اسامی برندگان قرعه‌کشی خودروهای وارداتی اعلام شده است، اما همچنان خبری از خودروهای خارجی نیست.

تامین ارز واردات خودرو از جیب مردم

به نظر می‌رسد وزارت صمت از درآمد ۶۰ هزار میلیاردی خود قصد ثبت‌سفارش خودروهای وارداتی را دارد. چراکه در نهایت توانسته است منابع ارزی خود را برای واردات خودرو تامین کند. این یعنی همان انتظاری که از خودروسازان مبنی بر وعده‌های بعید داشته است را خود به اجرا درآورده است.

یکی از عواملی که اثبات می‌کند وزارت صمت دست به فروش خودروهای ناموجود زده است، تعداد خودروهای وارداتی است. مسئولان وزارت صمت در طرح پیش‌فروش خودروهای وارداتی ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو عرضه کردند. این درحالی است که تاکنون تنها ۵۰۰ دستگاه وارد کشور شده است.

گرچه پیش از این، مهدی ضیغمی، مدیر پروژه واردات خودرو، در نشستی خبری اعلام کرد که تاکنون ۱۰۰ هزار خودرو تنها ثبت سفارش شده‌اند. اما کارشناسان بارها تاکید کرده‌اند که ثبت‌سفارش خودرو به معنای ورود آن‌ها در آینده‌ای نزدیک نیست و فرآیند واردات این خودروها ممکن است زمان‌بر باشد. در این میان، حتی عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا منتفی شد. چراکه بورس کالا موافق فروش خودروهایی که هنوز در کشور وجود خارجی ندارند مخالف بود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=98906

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});