• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4

امسال ۷۰۰ میلیارد تومان برای روستاهای آذربایجان شرقی هزینه شد

  • کد خبر : 98955
  • 28 اسفند 1401 - 9:30
امسال ۷۰۰ میلیارد تومان برای روستاهای آذربایجان شرقی هزینه شد
یاز اکو - مدیرکل امور دهیاری ها و امور روستایی استانداری آذربایجان شرقی از افزایش ۱۰۰ درصدی اعتبارات روستایی در استان خبر داد و گفت: سال گذشته حدود ۳۵۰ میلیارد تومان و امسال ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای روستاها هزینه شد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، محمد اسکندری با بیان اینکه رویکرد دولت مردمی محرومیت‌زدایی و رسیدگی به مناطق روستایی است، اظهار کرد: برنامه های محرومیت زدایی و رسیدگی به محرومان با سرعت بیشتری اجرا می شود.

وی یکی از معیارهای ارزش گذاری را تخصیص اعتبار دانست و گفت: سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور قرارگاه جهادی پیشرفت همه جانبه روستا را تاسیس کردند که حکمرانی روستایی را پیش می برند.

اسکندری خاطرنشان کرد: برای اینکه امور روستایی با نظم و سیاق دقیق حرکت کند به یک مدیر در روستا نیاز است که امروز دهیار به عنوان مدیر ارشد در روستا با ۷۲ دستگاه اجرایی در ارتباط است.

وی با بیان اینکه در توسعه روستایی به تمام حوزه ها به خصوص مسائل اجتماعی و فرهنگی توجه می شود، گفت: در حکمرانی روستایی قرارگاه جهادی ۱۶ نظامنامه تعریف شده که اولویت ها متفاوت است و بر حسب نیازها و مطالبات هر روستا اقدام به ارائه خدمات می کنیم.

اسکندری نظام های تعریف شده روستایی را شامل بهداشت و درمان، تولید فرآورده های دامی و تولید محصولات راهبردی کشاورزی، استفاده فرهنگی و اقتصادی از گردشگری روستا، بانوان روستا، توسعه فرهنگی – اجتماعی با محوریت مسجد، فعال کردن انجمن های روستایی قابل رصد کردن روستا به صورت برخط، احصا موانع قانونی مشکلات پیشرفت و مدیریت منابع آب روستا اعلام و اظهار کرد: با تمام دستگاه های خدمات رسان برای تحقق این نظام ها در هماهنگی کامل هستیم.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی میزان تخصیص اعتبارات به روستاها را بر اساس جمعیت و شاخص محرومیت روستاها عنوان کرد و گفت: عمده ملاک واریز اعتبارات جمعیت است اما اعتبارات روستاهای فاقد دهیاری به حساب فرمانداران واریز و آنها صرف امور روستا می کنند.

آذربایجان شرقی استان برتر کشور در آبرسانی روستایی

وی با بیان اینکه دستگاه های اجرایی اعتبار جداگانه ای برای روستاها دارند، گفت: ۱۲۱ روستا در استان مشکل آب داشتند که با عقد قرارداد با قرارگاه بسیج سازندگی آبرسانی به روستاها از سال گذشته شروع شده است و ۷۵ درصد پیشرفت دارد.

اسکندری خاطرنشان کرد: در سال جاری از منابع داخلی آب و فاضلاب و کمک خیران، آبرسانی به ۲۴۵ روستا با ۵۴ میلیارد تومان اجرا و آب پایدار ۹۲ روستا برقرار شد و آبرسانی به ۲۴۸ روستا در سال آینده اجرایی می شود.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای آذربایجان شرقی، تعداد روستاهای دارای سکنه استان را ۲ هزار و ۷۲۷ روستا، روستاهای دارای شورا را ۲ هزار و ۷۲ روستا، روستاهای بالای ۲۰ خانوار را ۲ هزار و ۲۰ روستا، روستاهای دارای دهیاری را یک هزار و ۹۴۲ روستا اعلام و خاطرنشان کرد: یک هزار و ۶۶۸ دهیار به صورت پاره وقت و ۲۷۴ دهیار به صورت تمام وقت در روستاها خدمت می کنند.
اسکندری با بیان اینکه از زمان شروع به کار دولت سیزدهم ۷۷۰ کیلومتر راه روستایی احداث و آسفالت شده است، گفت: احداث و آسفالت ریزی ۶۸۰ کیلومتر راه روستایی نیز در دست اجراست .

وی با اشاره به بهره مندی ۲ هزار و ۴۵۷ روستا شامل ۹۹.۵ درصد روستاهای آذربایجان شرقی از نعمت گاز، اظهار کرد: از سال آینده تمام روستاهای استان گازرسانی می شود.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای آذربایجان شرقی با بیان اینکه هم اکنون تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار برق دارند، گفت: برق رسانی به روستاهای بالای ۱۰ خانوار شامل ۲ هزار و ۷۳۶ روستا آغاز شده است.

وی همچنین با اشاره به پوشش تلفن همراه یک هزار و ۶۰۲ روستای استان، از اتصال یک هزار و ۶۵۸ روستا به اینترنت خبر داد.

اقدامات بی نظیری در حوزه راه روستایی روی داده است

اسکندری یکی از اقدامات مهم دولت برای مهاجرت معکوس را اجرای طرح هادی عنوان کرد و گفت: تا کنون یک هزار و ۱۹ طرح هادی در روستاهای استان اجرا و در سال جاری بازنگری طرح هادی ۸۶ روستا انجام و برنامه ریزی برای اجرای طرح هادی ۲۸۵ روستا نیز آغاز شده است.

وی با تاکید بر اینکه در اجرای طرح هادی رویکرد جهانی داریم، افزود: پروژه های خود دهیاری ها نیز بخشی از برنامه های توسعه روستایی است که در این راستا ۶۰ درصد اعتبارات تخصیصی برای عمران روستایی و ۴۰ درصد نیز برای هزینه های جاری است.

اسکندری، اشتغال پایدار روستایی و معیشت روستاییان را یکی از دغدغه های دولت عنوان کرد و گفت: مهم ترین برنامه دولت تولید و اشتغال روستایی و خلق ثروت در روستاهاست و تمام هدف گذاری ها به این سمت سوق می یابد.

وی مجموع پروژه های دستگاه های اجرایی و دهیاری در سال جاری را یک هزار و ۷۷۶ طرح با اعتبار چهار هزار و ۸۹۵ میلیارد تومان در روستاهای آذربایجان شرقی ذکر کرد.

مدیرکل امور دهیاری ها و شوراهای آذربایجان شرقی از شناسایی و معرفی ۶۰ روستای گردشگری استان خبر داد و گفت: کندوان یکی از روستاهای گردشگری استان با شهرت جهانی است که به منظور رفاه مسافران و ارایه خدمات مطلوب، پارکینگ و مکان های رفاهی در این روستا ایجاد می شود.

اعطای ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی

اسکندری با بیان اینکه متناسب با مزیت نسبی هر روستا سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال می شود، گفت: حدود ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای چهار هزار و ۷۰۶ طرح با اشتغالزایی ۹ هزار و ۴۷۴ نفر اعطا شده است.

وی با اشاره به طرح های درآمدزایی دهیاری ها خاطرنشان کرد: امسال تسهیلاتی به میزان ۴۶ میلیارد تومان برای ۶۱ طرح با اشتغالزایی ۱۱۴ نفر تصویب شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=98955

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});