• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2

از ایده تا سرمایه‌گذاری/ نگاهی به بنیانگذاران مهاجر موفق و استراتژی‌های جذب سرمایه آنها

  • کد خبر : 99349
  • 04 فروردین 1402 - 19:00
از ایده تا سرمایه‌گذاری/ نگاهی به بنیانگذاران مهاجر موفق و استراتژی‌های جذب سرمایه آنها
یاز اکو - کارآفرینان مهاجر مدت‌هاست که نیروی محرکه‌ای در اکوسیستم استارتاپی جهان بوده و همواره ایده‌های جدید، دیدگاه‌های متنوع و شبکه‌ای از ارتباطات جهانی را با خود حمل کرده‌اند. آنها در راه‌اندازی برخی از موفق‌ترین شرکت‌های جهان از گوگل گرفته تا واتساپ دخیل بوده و همچنان به نوآوری و رشد اقتصادی ادامه می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، بنیانگذاران مهاجر اغلب در هنگام جمع‌آوری کمک‌های مالی با چالش‌های منحصربه‌فردی روبرو هستند. از پیمایش تفاوت‌های فرهنگی گرفته تا مقابله با عدم قطعیت‌های مرتبط با مهاجرت، کلیشه‌ها و تعصبات. به گونه‌ای که افزایش سرمایه می‌تواند برای این کارآفرینان کار دلهره‌آوری باشد.

در این گزارش، می‌خواهیم ضمن نگاهی دقیق‌تر به استراتژی‌های جذب سرمایه بنیانگذاران مهاجر، برخی از چالش‌هایی که در این مسیر با آن‌ها روبرو هستند و راه‌های مقابله با این چالش‌ها را بررسی ‌کنیم.

اهمیت تفاهم فرهنگی

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که بنیانگذاران مهاجر هنگام جذب سرمایه با آن مواجه هستند، شکاف فرهنگی بین آنها و سرمایه‌گذاران بالقوه است. به عنوان مثال، در فرهنگ‌های آسیایی، ایجاد روابط و اعتماد اغلب مهم‌تر از بحث در مورد معاملات تجاری تلقی می‌شود. این امر می‌تواند برای بنیانگذاران مهاجر از این فرهنگ‌ها ارتباط با سرمایه‌گذاران آمریکایی را که تمایلشان بیشتر به تمرکز روی امور مالی یک معامله است، دشوار کند.

سیلیکون ولی به دلیل تنوع نژادی و فرهنگی در میان کارکنانش شهرت زیادی دارد و کارآفرینان مهاجر از فرهنگ‌های مختلف نقش زیادی در رشد آن ایفا می‌کنند. به‌عنوان‌ مثال، کارآفرین هندی-آمریکایی به نام «کاویتارک رام شریرام»، به دلیل مربیگری و سرمایه‌گذاری اولیه‌اش در شرکت‌هایی مانند گوگل و پی پال، به عنوان شرپای (دارای نژاد تبتی) سیلیکون ولی شناخته می‌شود. او به دلیل توانایی خود در پر کردن شکاف فرهنگی با درک فرهنگ تجاری هند و ایالات متحده شناخته شده است. شریرام نشان داده است که چگونه کارآفرینان مهاجر می‌توانند از درک فرهنگی خود در جمع‌آوری کمک‌های مالی استفاده کنند.

غلبه بر بی‌اطمینانی نسبت به مهاجرت

بنیانگذاران مهاجر به دلیل اطمینان نداشتن در مورد وضعیت مهاجرت خود، اغلب در جذب سرمایه با چالش‌های زیادی روبرو هستند. به‌عنوان مثال، بنیانگذارانی که با ویزای موقت در ایالات متحده ساکن هستند، ممکن است برای تامین منابع مالی دچار مشکل شوند، زیرا سرمایه‌گذاران معمولا برای سرمایه‌گذاری در شرکتی که هر لحظه ممکن است پرسنل خود را از دست بدهد، ریسک نمی‌کنند.

با این حال، مهاجران سیلیکون ولی توانستند با موفقیت از این چالش نیز عبور کنند. به عنوان مثال، کارآفرین چینی الاصل، لی جون، بنیانگذار شرکت شیائومی توانست در سال ۲۰۱۸ علی‌رغم تمام بی‌اطمینانی‌ها به مهاجرتش یک میلیارد دلار سرمایه جذب کند. او با شفاف‌سازی در مورد وضعیت مهاجرت خود و اطمینان دادن به سرمایه‌گذاران، توانست بر این چالش غلبه کند. این نشان می‌دهد که با یک طرح کسب‌وکار قوی و ارتباطات شفاف، کارآفرینان مهاجر می‌توانند بر موانع ناشی از وضعیت مهاجرتی خود غلبه کرده و تأمین سرمایه را برای استارتاپ‌های خود تضمین کنند.

ایجاد یک شبکه قوی

بنیانگذاران مهاجر اغلب برای ایجاد یک شبکه قوی به منظور افزایش سرمایه باید سخت‌تر از بنیانگذاران بومی کار کنند. این می‌تواند به ویژه برای کارآفرینانی که به تازگی مهاجرت کرده و هنوز با اکوسیستم استارتاپی آن منطقه آشنا نیستند، چالش‌برانگیز باشد.

به عنوان مثال، کارآفرین نیجریه ای-آمریکایی به نام «Iyinoluwa Aboyeji»، یکی از بنیانگذاران «Andela»، توانست در سال ۲۰۱۶ با ایجاد یک شبکه قوی، ۲۴ میلیون دلار بودجه جمع‌آوری کند. او از پیشینه خود به‌عنوان‌ یک مهاجر و ارتباطش با فعالان صنعت فناوری آفریقا استفاده کرد تا شبکه‌ای از سرمایه‌گذاران را ایجاد کرده و بتواند برای استارتاپ خود بودجه مورد نیاز را تامین کند. این نشان می‌دهد که بنیانگذاران مهاجر در اکوسیستم استارتاپی جدید نیز می‌توانند از پیشینه و ارتباطات منحصربه‌فرد خود برای ایجاد شبکه ارتباطی استفاده کنند تا به آنها در افزایش سرمایه کمک کند.

استفاده از یک شبکه جهانی

کارآفرینان مهاجر اغلب ارتباطات و دیدگاه‌های بین‌المللی زیادی را به دست می‌آورند که می‌تواند دارایی بزرگی در جمع‌آوری سرمایه باشد. به‌عنوان مثال، کارآفرین لهستانی الاصل، یان کوم، یکی از بنیانگذاران واتس اپ، توانست با استفاده از شبکه جهانی ارتباطی خود ۸ میلیارد دلار سرمایه جذب کند. او توانست با سرمایه‌گذاران بالقوه از سراسر جهان از جمله روسیه و ایالات متحده ارتباط برقرار کرده و با وجود اینکه یک مهاجر بود، بودجه مورد نیاز برای استارتاپش را تامین کند.

غلبه بر کلیشه‌ها و تعصبات به‌عنوان یکی از چالش‌های پیش رو

کارآفرینان مهاجر معمولا در هنگام جمع‌آوری کمک مالی با کلیشه‌ها و تعصباتی روبرو می‌شوند که می‌تواند تأمین بودجه برای استارتاپ‌های خود را برای آنها دشوار کند. به‌عنوان‌ مثال، زنان کارآفرین مهاجر ممکن است در هنگام افزایش سرمایه به دلیل سوگیری جنسیتی که در حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر با آن مواجه هستند، با چالش‌های بیشتری روبرو شوند.

یکی از نمونه‌های بارز یک زن مهاجر که بر کلیشه‌ها و سوگیری‌ها در فرآیند جمع‌آوری کمک مالی غلبه کرده است، کارآفرین ایرانی-آمریکایی، تینا شریفی است. او بنیانگذار «Rent the Runway» یک شرکت پیشرو در تجارت الکترونیک است که لباس‌ها و لوازم جانبی طراحان را اجاره می‌کند. علیرغم اینکه او به عنوان یک زن مهاجر با تعصبات و کلیشه‌ها مواجه بود، توانست ۱۹۰ میلیون دلار بودجه جمع آوری کرده و شرکت خود را به یک تجارت ۱۰۰ میلیون دلاری تبدیل کند.

مثال دیگر، کارآفرین هندی-آمریکایی، «Neerja Sethi»، بنیانگذار و مدیر عامل «Sethi Ventures» (یک شرکت سرمایه‌گذار خطرپذیر) است. او به‌عنوان یک زن مهاجر در صنعت سرمایه‌گذاری خطرپذیر با تعصبات و کلیشه‌های زیادی مواجه بود، اما توانست با ایجاد یک شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر موفق و سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های متنوع بر آن غلبه کند.

البته همواره توجه به این نکته ضروری است که چالش‌های پیش روی کارآفرینان مهاجر منحصر به اکوسیستم استارتاپی نیست، بلکه در بسیاری از صنایع نیز وجود دارد. در نتیجه پرداختن به آنها به منظور فراگیرتر کردن فرآیند جذب سرمایه برای همه کارآفرینان از اهمیت بالایی برخوردار است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=99349

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});