• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4
یادداشت؛ احتمال وقوع زلزله پس از بارش شدید باران و سیل

آیا عوامل انسانی یا حتی سیل، طوفان، خسوف و کسوف می تواند باعث زلزله شود؟

  • کد خبر : 99395
  • 05 فروردین 1402 - 13:30
آیا عوامل انسانی یا حتی سیل، طوفان، خسوف و کسوف می تواند باعث زلزله شود؟
یاز اکو - ارتباط دادن زلزله با انرژی در حد بمب اتم به عوامل انسانی یک سفسطه است چرا که زلزله پدیده ایست مربوط به حرکات و شکستن صفحات زیر زمینی و انتشار امواج ناشی از آن. ولی آیا پدیده های بیرون از زمین نظیر بارش شدید باران و تغییرات آب و هوایی می تواند سبب وقوع زلزله بشود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، دکتر توحید ملک زاده؛ دکترای مهندسی ژئوفیزیک و هئیت علمی دانشگاه نوشت: ارتباط دادن زلزله با انرژی در حد بمب اتم به عوامل انسانی یک سفسطه است چرا که زلزله پدیده ایست مربوط به حرکات و شکستن صفحات زیر زمینی و انتشار امواج ناشی از آن. ولی آیا پدیده های بیرون از زمین نظیر بارش شدید باران و تغییرات آب و هوایی می تواند سبب وقوع زلزله بشود.

جواب آری است ولی با یک توضیح. توضیح اینکه: اگر تنشهای زمین به حدی برسد که سنگها در آستانه شکستن باشد هر گونه وقایع بیرون از زمین نظیر طوفان، سیل، وقایع نجومی می تواند زلزله را تسریع ببخشد. به این عامل تریگر trigger می گوییم.

در مورد بارش شدید و سیل هم چنین است. باران شدید لایه‌های سطحی خاک را از بین می‌برد و باعث فرسایش شدید می‌شود. در نتیجه فشار کمتری روی گسل‌ها و مناطق شکست وارد خواهد شد و این مناطق برای تخلیه انرژی که درون زمین ذخیره شده آمادگی بیشتری خواهند داشت. همچنین سیل و باران شدید می تواند به صفحات تحتانی زمین نفوذ کرده و باعث روان شدن حرکات صفحات و گسلها شود. به این نوع زلزله که معمولا در اطراف سدها رخ می دهد زلزله های القایی می گویند که بزرگیشان در حدود ۵/۵ می باشد.

در خسوف و کسوف، زمین و ماه و خورشید در یک راستا هستند بنابراین جاذبه خورشید یا ماه می تواند باعث کشش پوسته زمین و شکستن پوسته زمین شود به شرطی که تنش در زیر زمین به حد شکستن نزدیک شود. خشک شدن دریا و کم آبی سبب وقوع زلزله تکتونیکی نمی شود و با این استدلال که خشک شدن دشتها باعث زلزله می شود بایستی هر روز چندین زلزله متوسط به بزرگ در جای جای ایران داشتیم… به نظرم این نظرات و مسؤل دانستن اهالی آذربایجان در خشکیدن دریا و به تبع آن وقوع زلزله توجیهی است برای عده ای که ترک فعل در مسولیتهایش محرز است

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=99395
  • نویسنده : دکتر توحید ملک زاده؛ دکترای مهندسی ژئوفیزیک و هئیت علمی دانشگاه
  • ارسال توسط :
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});