• امروز : چهارشنبه - ۲۷ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 17 July - 2024
2

زنجان، استانی که از کمبود هتل رنج می‌برد

  • کد خبر : 148761
  • 26 تیر 1403 - 10:00
زنجان، استانی که از کمبود هتل رنج می‌برد
یازاکو - این استان با دارا بودن ظرفیت‌های بی شمار در حوزه‌های گردشگری از کمبود زیرساخت‌ها و نبود هتل پنج ستاره رنج می‌برد و به رغم اقدامات مهم در جذب سرمایه گذار، موانعی پیش روی سرمایه گذاران وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، در صنعت گردشگری بخش های دولتی و خصوصی مکمل یکدیگر هستند و نبود یکی از آنها باعث بروز ناکارآمدی در بخش دیگر می شود بنابراین باید بخش دولتی و خصوصی در جایگاه خود قرار بگیرند تا این صنعت به رشد و شکوفایی برسد.

در این خصوص، برنامه ریزی استراتژیک با نگاه بلند مدت و کوتاه مدت می تواند زمینه های لازم جهت توسعه و گسترش این صنعت و نیز توسعه زیرساخت های گردشگری را فراهم کند.

فرصت های گردشگری فراوانی در کشور وجود دارد که تاکنون به آنها پرداخته نشده است و باید آنها را شناسایی کرد و در طرح جامع گردشگری گنجاند و زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی را در تامین زیرساخت ها مانند هتل ها و رستوران ها فراهم کرد.

استان زنجان با وجود ظرفیت های بی شمار در حوزه گردشگری به ویژه گردشگری مذهبی با مشکلات زیرساختی از قبیل نبود هتل های استاندارد مواجه است که رفع آنها به همکاری و همراهی دستگاه های متولی نیاز دارد.

برای بررسی بیشتر این موضوع و اقدامات انجام گرفته با داود آبیان، معاون گرشگری اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان زنجان گفت و گو شده است.

بیشترین جذب گردشگران را به استان در محرم به ویژه یوم العباس شاهد هستیم، در این خصوص چه اقداماتی انجام شده است؟

طی سال های گذشته گردشگری مذهبی زنجان به واسطه برگزاری عزاداری های حسینیه و زینبیه اعظم زنجان شهره جهانی پیدا کرده است، امسال نیز در این خصوص جلسات هماهنگی را بین دستگاه های متولی به ویژه حسینیه اعظم زنجان که عزاداری یوم العباس را در روز هشتم محرم میزبانی می کند انجام داده ایم.

همچنین عزاداری یوم الزینب نیز در یازدهم محرم برگزار می شود که هماهنگی لازم انجام گرفته است.

یکی از مباحث مورد توجه در این زمینه اسکان مسافران است که کمیته های مربوط در این خصوص تشکیل شد.

همچنین کمیته محرم در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان برای مدیریت بهتر کارها شکل گرفت و در مجموع هماهنگی های لازم برای اسکان و پذیرایی زائران در قالب کمیته حمل و نقل و ستاد خدمت سفر انجام شد.

 با توجه به خیل عظیم ورود گردشگران مذهبی به زنجان به لحاظ زیرساختی چه مشکلاتی در استان وجود دارد؟

این استان به لحاظ ایجاد هتل های چهار و پنج ستاره مشکل جدی دارد، با توجه به اهمیت موضوع از زمان استقرار دولت سیزدهم جذب سرمایه گذار برای احداث چنین مکان هایی مورد توجه قرار گرفت.

طی سال های گذشته در خصوص این موضوع مهم فکری نشده بود و اکنون تلاش می کنیم با تقویت زیرساخت ها مساله مهم اسکان و گردشگری در استان رفع شود.

در زمان حاضر یک هتل چهار ستاره در زنجان وجود دارد که پاسخگوی نیازهای کنونی نیست، احداث چنین مکان هایی یکی از ضرورت های استان به شمار می رود چرا که امکان اسکان مهمانان زیادی را هنگام برگزاری برنامه ها، همایش ها و مسابقات ورزشی بین المللی مهیا می کند.

کمبود هتل و مراکز اقامتی در استان به یک مساله جدی تبدیل شده و استاندار زنجان، همراهی لازم را برای رفع مشکلات پیش آمده داشته است، به طوری که با پیگیری های انجام شده، طی سال گذشته پنج موافقت اصولی اولیه برای احداث هتل پنج ستاره در استان صادر شده است.

خوشبختانه با تاکیدات استاندار زنجان و همکاری شهرداری و شورای شهر زنجان با هدف تشویق سرمایه گذار برای احداث هتل، تخفیف ۹۹.۵ درصدی برای صدور پرونه اعمال شده است که اقدامی مهم و ارزشمند به شمار می رود و زنجان از استان های پیش رو در این زمینه محسوب می شود.

چه مشکلاتی در جذب سرمایه گذار وجود دارد؟

متاسفانه واگذاری زمین به قیمت کارشناسی رغبت سرمایه گذار را برای سرمایه گذاری با چالش جدی مواجه کرده که با وجود رایزنی های مختلف همچنان این مشکل به قوت خود باقی است.

هم اکنون زمین های مورد نیاز را برای احداث هتل در بهترین مناطق شهر زنجان شناسایی و معرفی کرده ایم اما موضوع یاد شده چالش ساز شده است.

به عبارتی اعلام قیمت کارشناس باب میل سرمایه دار نیست، هرچند تسهیلگری از سوی استاندار زنجان با همکاری دستگاه های متولی انجام شده اما همچنان این مشکل مرتفع نشده است.

این اداره کل طی سال گذشته تلاش کرد تا سرمایه گذاری لازم برای ساخت هتل در استان انجام شود، در حالیکه هم اکنون یک هزار و ۳۰۰ تخت اسکان رسمی برای جذب گردشگر و مسافر در استان وجود دارد.

با توجه به تعداد زیاد گردشگران مذهبی در استان، امکان پاسخگویی به کل آنها وجود ندارد البته همراهی مردم در این زمینه گره گشا بوده است، هر چند تاکنون مشکل خاصی نداشته ایم، اما در بحث اقامت و پذیرایی استاندارد از گردشگران همچنان معضل برقرار است.

با توجه به نیاز حیاتی زنجان به هتل برای رفع این مشکل چه اقدامی صورت گرفته است؟

به عنوان مثال برای احداث یک هتل پنج ستاره با ۱۰۰ اتاق بالای ۱۰ هزار میلیارد ریال سرمایه نیاز داریم که هزیه بالایی است، بنابراین برای ساخت هتل و رفع کمبودهای این بخش باید پیش پای سرمایه گذاران فرش قرمز پهن کنیم که استان اقداماتی را برای این کار انجام داده است.

در صورتی که زمین با قیمت مناسب در اختیار سرمایه گذار قرار نگیرد، تمامی اقدامات ما حاصلی نخواهد داشت و به بی میلی آنان منجر می شود.

پس رفع این مشکل به همکاری دستگاه های متولی امر نیاز دارد چون هتل نیاز ضروری استان است که در این راستا زمین های خوبی برای احداث هتل و جذب سرمایه گذار معرفی شد.

با کارهای انجام گرفته مجوز اقامتگاه‌های بوم گردی استان نسبت به ۲ سال گذشته ۲ برابر شد که این موضوع نشان می دهد توان خود را تا حد ممکن برای درمان موقت این مشکل به کار بسته ایم.

بررسی ها نشان می دهد در روزهای آخر هفته ظرفیت مراکز اقامتی یاد شده ۱۰۰ درصد پر می شود که نشان می دهد مراکز استاندارد هتل در استان نداریم و تلاش ها برای رفع عقب ماندگی های گذشته همچنان ادامه دارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=148761

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});