• امروز : یکشنبه - ۳۱ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 21 July - 2024
1

آغاز برداشت زردآلو از باغات مرند

  • کد خبر : 149260
  • 31 تیر 1403 - 11:45
آغاز برداشت زردآلو از باغات مرند
یازاکو - آغاز برداشت زردآلو، نگین طلائی میوه تابستانه از ۳۱۹۰ هکتار باغات مرند، آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند از برداشت بیش از ۲۴ هزار و ۸۸۲ تن زردآلو از باغات این شهرستان خبر داد.

اسماعیل الهیاری در گفتگو با خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: در حال حاضر سطح باغات زردآلو در شهرستان مرند به ۳ هزار و ۳۳۰ هکتار می‌رسد؛ به طوری که ۳ هزار و ۱۹۰ هکتار از این میزان بارور و ۱۴۰ هکتار مابقی هنوز به مرحله باردهی نرسیده اند.

وی افزود: شهرستان مرند از نظر تولید زردآلو در سطح استان مقام اول را به خود اختصاص داده و حدود ۷ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در امر تولید، برداشت و فرآوری زرد آلو مشغول به کار هستند.

الهیاری یادآور شد: در پی سرمازدگی، بارش تگرگ و عدم تلقیح در اوایل امسال تولید این محصول به میزان ۲۴ هزار و ۸۸۲ تن کاهش یافته است که در صورت عدم وقوع خسارات ناشی از عوامل مختلف بویژه سرمازدگی، سالانه به طور متوسط امکان برداشت بالغ بر ۴۷ هزار و ۸۵۰ تن محصول زردآلو از باغات شهرستان مرند وجود داشت؛ اما متاسفانه همه ساله در فروردین ماه بر اثر سرمای دیررس بهاره، محصول زردآلو در مناطق مختلف شهرستان چندین بار دچار سرمازدگی می‌شود به طوری که افت دمای امسال در مجموع باعث بروز خسارت ۴۸ درصدی در محصول زردآلو شهرستان شد.

وی سطح خسارت ناشی از سرمازدگی طی سال زراعی جاری در باغات زردآلو شهرستان مرند را ۳ هزار و ۱۹۰ هکتار اعلام و تاکید کرد: در این سطح حدود ۲۲ هزار و ۹۶۸ تن زردآلو دچار خسارت شده و از بین رفت.

الهیاری با بیان اینکه سرمازدگی سال زراعی جاری، کشاورزان تولید کننده زردآلو در شهرستان مرند را متحمل خسارت ۶۴۱ میلیارد تومانی کرد، افزود: امسال متوسط عملکرد در باغات زردآلو شهرستان ۷ هزار و هشت دهم کیلوگرم در هکتار برآورد شده است.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند گفت: این شهرستان دارای ۱۷ نوع زردآلو بوده که از بهترین ارقام زردآلو‌ها می‌توان به ارقام عسگر‌آباد، نصیری، تبرزه شامل (قرمزی، ساری، قره)، اردوباد، شاهرودی و… اشاره کرد که از لحاظ ارگانیک (کیفیت، تغذیه، کود) در حد گواهی شده و سالم بوده که این میوه تولید شده هم قابلیت تازه خوری و هم قابلیت خشکباری دارد.

الهیاری اواخر خرداد تا اواخر مرداد ماه را زمان برداشت محصول زردآلو در شهرستان اعلام و تصریح کرد: استان‌های همجوار همه ساله متقاضی زردآلوی شهرستان مرند هستند و محصول تولیدی باغداران علاوه بر تأمین نیاز استان به استان‌های متقاضی نیز ارسال می‌شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=149260

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});