• امروز : یکشنبه - ۱۱ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 1 September - 2024
3
در دوازدهمین گفت‌وگوی محیط‌زیستی مطرح شد:

سند آمایش سرزمین، نیاز مبرم به بازنگری و اصلاح دارد

  • کد خبر : 152507
  • 29 مرداد 1403 - 18:49
سند آمایش سرزمین، نیاز مبرم به بازنگری و اصلاح دارد
در دوازدهمین گفت‌وگوی محیط‌زیستی بر لزوم بازنگری و اصلاح سند آمایش سرزمین تأکید شد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، در این جلسه که با حضور سبحان‌الهی، استاندار اسبق آذربایجان‌شرقی، اعضای خانه فعالان محیط زیست آذربایجان‌شرقی و فعالان محیط‌زیست استان برگزار شد، سولماز عظیم‌زاده، عضو هیئت‌مدیره خانه محیط‌زیست استان، با تحلیل و بررسی بندهایی از سند آمایش سرزمین گفت: این سند آن‌طور که انتظار می‌رفت بر پایه و اساس واقعیات زیست‌محیطی کشور ما تدوین نشده است و در بسیاری از موارد یا قابل اجرا نیستند یا به‌طور کلی نادیده گرفته می‌شوند.

وی افزود: سند آمایش در واقع برنامه‌ای است برای این که به محیط‌زیست سالم‌تر و بهره‌برداری بهتر از منابع برسیم، اما وقتی برنامه بر اساس توسعه پایدار نباشد، نتایج عکس حاصل می‌شود.
عظیم‌زاده تأکید گفت: برنامه سند آمایش آذربایجان‌شرقی اگر به‌درستی اجرا شود باید به پنج هدف منتج شود: دستیابی به نقش تخصصی فراملی در سطح بین‌الملل به‌ویژه حـوزه قفقاز، حصول به جایگاه بایسته ملی در توسعه فعالیت‌های مزیت دار، حفظ پایداری محیط زیست و تعادل سرزمین، انعطاف‌پذیری قابلیت‌های توسعه‌ای مناطق، جبرگرایی توسعه‌یافتگی و عقب‌ماندگی که در بسیاری از موارد شاهد این هستیم که تمام اهداف عقیم هستند یا به‌طور ناقص اجرا شده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: اغلب فعالیت‌هایی که در حوزه ساخت‌وساز، کشاورزی، دامداری، معادن، گردشگری و… صورت می‌گیرند نه‌تنها هیچ تناسبی با سند آمایش ندارند بلکه حتی اگر دقیقاً مطابق با سند بودند نیز به نتیجۀ مطلوب مورد نظر زیست‌محیطی نمی‌رسیدند و نمونه بارز آن دریاچۀ ارومیه است.
سولماز عظیم‌زاده در پایان گفت: این سند موارد تناقض بسیاری دارد و متأسفانه به‌صورت کاملاً غیرتخصصی تدوین شده است و اولین قدم در راه توسعه پایدار اصلاح تناقضات و نامناسبات موجود در این سند است.

در ادامۀ جلسه، محمدعلی سبحان‌الهی، استاندار اسبق آذربایجان‌شرقی و عضو هیئت‌مدیره خانه توسعه آذربایجان نیز در این جلسه اظهار کرد: محور تمام حوزه‌های توسعه، انسان است اما بعد انسانی توسعه پایدار همواره نادیده گرفته می‌شود و من معتقدم اگر انسان‌های توسعه‌یافته داشته باشیم، بخش عمده‌ای از مشکلاتت حل می‌شود.
وی تأکید کرد: تا وقتی مدیران ما به فکر نگه داشتن میز خود و به دنبال منافع شخصی خود باشند، هیچ سند آمایشی به نتیجه نمی‌رسد.
سبحان‌الهی گفت: آن‌چه مسلم است این است که هیچ‌کس از وضعیت موجود راضی نیست، چرا که وضع موجود پاسخگوی هیچ‌یک از نیازها و مشکلات کشور نیست، بنابراین هر کدام از ما باید به فکر ایجاد تغییر باشیم و مسائل را از زاویه الگوهای جهانی بسنجیم و تغییر تا وقتی مردم پای‌کار نیایند اتفاق نخواهد افتاد.
وی خاطرنشان کرد: سازمان‌های مردم‌نهاد بهترین مرجع برای پای‌کار کشاندن مردم و ایجاد روحیه کار جمعی در راستای توسعه پایدار هستند.
استاندار اسبق آذربایجان‌شرقی تأکید کرد: سیاست موجود در تمامی حوزه‌های استان منجر به بخشی شدنِ جامعه، فرار سرمایه‌ها و افزایش مهاجرت شده است و این‌ها آسیب‌هایی هستند که باید جدی گرفته شوند و در حوزه انتخاب استاندار انتظار داریم که تمام شاخصه‌های استان مدنظر قرار گرفته شود و استانداری انتخاب شود که بومی بوده و مسائل و مشکلات استان را بشناسد و حل این مشکلات دغدغۀ اصلی برای وی باشد.
بر اساس این گزارش، حاضران جلسه با انتقاد تصمیم‌گیری‌های مدیریتی در حوزه ساخت‌وساز، به‌طور مثال محل احداث شهرک جوانان و همچنین مسائل و مشکلات حوزه آب، سرمایه‌گذاری و … عملکرد مدیریتی در این حوزه‌ها را ضعیف ارزیابی کردند و در پایان جلسه با تصمیم جمعی مقرر شد، یک کمیته ارزیابی سند آمایش سرزمین و همچنین کارگروه آسیب‌شناسی سازمان‌های مردم‌نهاد تشکیل شود تا با مطالبه‌گری‌های مورد نیاز گامی در خصوص توسعه پایدار برداشته شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=152507

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});