• امروز : پنج شنبه - ۱۹ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 10 October - 2024
3

تصفیه خانه ای با افق ۲۵ ساله در تبریز

  • کد خبر : 157543
  • 18 مهر 1403 - 10:24
تصفیه خانه ای با افق ۲۵ ساله در تبریز
یازاکو - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی با تشریح آخرین وضعیت تصفیه خانه بزرگ تبریز و بیان اینکه ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی این طرح است، گفت: طراحی و ساخت تصفیه خانه فاضلاب تبریز در سه مدول (بخش) برای زیر پوشش قرار دادن جمعیت ۲ میلیون نفری در برنامه جامع و توسعه ای این شهر پیش بینی شده و قرار است جوابگوی نیاز ۲۵ سال آینده این شهر باشد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، محمد خانی روز چهارشنبه اظهار کرد: مدول اول این تصفیه خانه در زمینی به مساحت ۳۰ هکتار و با دربرگیری جمعیتی حدود ۶۰۰ هزار نفر و خروجی یکهزار و ۵۰۰ لیتر بر ثانیه، از سال ۱۳۸۰ وارد مدار شده و اکنون بیش از ۲۲ سال است که فاضلاب ورودی را پس از انجام فرآیندهای لازم، به آبی در حد استاندارد آب های سطحی تبدیل و تصفیه کرده و به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی می کند.

وی افزود: هر ثانیه ۶ متر مکعب آب آشامیدنی تصفیه شده در تبریز تولید و مصرف می شود و حدود ۸۰ درصد آن به فاضلاب تبدیل شده و از راه شبکه جمع آوری فاضلاب، برای تصفیه و بازچرخانی به تصفیه خانه این شهر در غرب تبریز منتقل می شود تا علاوه بر جلوگیری از آلودگی محیط زیست، به بازچرخانی آب و جلوگیری از هدر رفت منابع آبی کمک کند.

مدیرعامل آبفای استان ادامه داد: از آنجا که مدول اول جوابگوی جمعیت رو به افزایش این شهر نیست به منظور جلوگیری از تبعات زیست محیطی و به عنوان یکی از طرح های جانبی احیای دریاچه ارومیه، ایجاد مدول دوم در برنامه آبفای استان قرار گرفت.

خانی با اشاره به اهمیت ساخت مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب کلانشهر تبریز گفت: در همین راستا عملیات اجرایی فاز نخست بخش مایع مدول دوم در سال ۱۳۹۵ آغاز شد که ساخت آن در سال های گذشته سرعت گرفت و در شهریور ماه سال گذشته با هزینه کرد ۱۴ هزار میلیارد ریال فاز نخست آن به طور آزمایشی وارد مدار شد.

وی با اشاره به اینکه مدول دوم در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار در غرب تبریز و در منطقه قراملک در دست ساخت است، اضافه کرد: با بهره برداری از این فاز، از هدررفت بخش زیادی از پساب شهر تبریز جلوگیری و یکهزار لیتر بر ثانیه به ظرفیت این تصفیه خانه اضافه شد.

خانی گفت: با بهره برداری از بخش مایع مدول دوم، از مجموع ۴۰۰ هزار مترمکعب فاضلابی که در تبریز جمع آوری و به تصفیه خانه منتقل می شود بیش از ۳۶۰ هزار مترمکعب آب تصفیه شده با استانداردهای آب های سطحی به طبیعت بازگردانده می شود.

وی در مورد میزان پساب تولید شده در مجموعه تصفیه خانه تبریز اظهار کرد: از مجموع ۱۲۶ میلیون مترمکعب فاضلابی که سالانه وارد این تصفیه خانه می شود حدود ۱۲۲ میلیون مترمکعب شامل ۴۷ میلیون متر مکعب در مدول اول و ۷۵ میلیون مترمکعب در مدول دوم تصفیه شده به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی می شود و هدر رفت آب در این تصفیه خانه، کمتر از سه درصد است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان به مشخصات و ظرفیت مدول دوم اشاره و اظهار کرد: ظرفیت این تصفیه خانه ۷۵ میلیون مترمکعب در سال است و جمعیت ۹۶۵ هزار نفری را زیر پوشش قرار می دهد.

خانی گفت: فرآیند تصفیه فاضلاب در این تصفیه خانه از نوع اصلاح شده لجن فعال است و از مزیت حذف مواد آلی و مغذی در مقایسه با دیگر تصفیه خانه ها برخوردار است.

وی به عملکرد شرکت آبفای آذربایجان شرقی در مورد این تصفیه خانه نیز اشاره کرد و افزود: تاکنون ۲ هزار ۶۴۳ میلیارد ریال برای بخش عمرانی، ۲ هزار و ۵۶۵ میلیارد ریال برای تجهیزات و ۵ هزار و ۷۸۷ میلیارد ریال برای کل تصفیه خانه هزینه شده و فاز یک به طور آزمایشی راه اندازی شده است.

وی اعتبار لازم برای ادامه بهره برداری از این مدول را ۲۳ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: در صورت تامین اعتبار مورد نیاز، این تصفیه خانه در صورت تامین اعتبار کافی به طور کامل تا پایان سال آینده بهره برداری می شود.

خانی مشکلات و چالش های این طرح را در سه بخش خلاصه کرد و گفت: مسائل مالی، عدم امکان برنامه ریزی به دلیل ابهامات مالی و تخصیص اوراق به جای وجه نقد از جمله چالش های این طرح مهم که با بهداشت و محیط زیست در ارتباط مستقیم است، می باشد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=157543

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});