نسل Z یا همان نسل جوان، که ۴۰ درصد از کاربران موبایل جهان را تشکیل میدهد، بهخصوص جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله، در شکلدهی به سلیقه اپلیکیشنها نقش مهمی ایفا کردهاند. از فروشگاههای آنلاین گرفته تا پلتفرمهای شبکههای اجتماعی و حتی ابزارهای هوش مصنوعی.
در این گزارش نگاهی به محبوبترین اپلیکیشنهای دانلودشده از سوی نسل Z در سال ۲۰۲۴ به نقل از techcrunch خواهیم انداخت.
فهرست
پلتفرمهای خرید آنلاین، رتبه اول دانلود نسل جوان را در اختیار دارند
محبوبترین اپلیکیشن امسال در میان نسل Z، اپلیکیشن Temu با ۴۱٫۹۸ میلیون دانلود است. موفقیت Temu به طور عمده به ارائه گسترده محصولات با قیمتهای تخفیفخورده نسبت داده میشود. مسالهای که در بین کاربران نگرانیهایی به وجود میآورد.
جذابیت محصولات مقرونبهصرفه و ویژگیهای دیگری مانند ساختار پاداشها و کوپنها، محبوبیت Temu را افزایش داده است.
در مقابل رقیب Temu، نام اپلیکیشن دیگری Shein تعداد دانلود کمتری با ۱۴٫۶۸ میلیون نصب به چشم میخورد. این تفاوت شاید به دلیل حضور طولانیتر Shein، در بین این گروه جمعیتی باشد و این نشان میدهد بسیاری از آنها قبلاً این اپلیکیشن را نصب کردهاند.
غولها همچنان نفس میکشند!
تعجبآور نیست که تیکتاک در رتبههای برتر این فهرست قرار دارد و با ۳۳٫۲۳ میلیون دانلود همراه است. تیکتاک به عنوان منبعی برای محتوای سریع و قابل هضم نهتنها برای سرگرمی بلکه به عنوان موتور جستوجوی ترجیحی نسل Z نیز شناخته شده است.
پس از تیکتاک مجموعه اپلیکیشنهای متا (Meta) نیز توجه بسیاری را به خود جلب کردهاند. Threads یکی از جدیدترین این اپلیکیشنها ۳۲٫۳۲ میلیون دانلود داشته است و از سایر اپهای متا مانند اینستاگرام (۲۶٫۲۹ میلیون) و فیسبوک (۲۰٫۵۸ میلیون) پیشی گرفته است.
جالب اینجاست که طراحی جدید فیسبوک توجه بیشتری از نسل Z به خود جلب کرده است. واتساپ و مسنجر نیز همچنان محبوبیت خود را حفظ کردهاند و بهترتیب ۲۸٫۴۲ و ۱۷٫۶۳ میلیون دانلود داشتهاند.
یوتیوب اگرچه به اندازه تیکتاک محبوب نیست، همچنان اپلیکیشنی پراستفاده برای نسل Z است و امسال ۱۴٫۰۳ میلیون نصب داشته. فرمت اشتراکگذاری ویدئو و دسترسی آسان به محتوا یوتیوب را به بخشی مهم از زندگی دیجیتال نسل Z تبدیل کرده است.
اپلیکیشنهای هوش مصنوعی: از آموزش تا ابزارهای شغلی
ورود اپلیکیشنهای مربوط به هوش مصنوعی میتواند نشان از برگزاری همین تغییر باشد. حالا به صورت عمومی استفده از ابزاراهای متنوع هوش مصنوعی بین کاربران در حال شیوع است. این تغییر را میتوان در آمار دانلود نسل Z بررسی کرد.
اپلیکیشن محبوب OpenAI با ۲۴٫۶۳ میلیون دانلود به طرز چشمگیری به موفقیت رسیده است. با ورود بسیاری از جوانان نسل Z به دانشگاه یا آغاز حرفه کاری خود، ابزارهایی مانند چت جیپیتی منابع ارزشمندی برای کمک به مطالعه نوشتن و حتی راهنمایی شغلی شناخته شدهاند.
بهطور مشابه Gauth همراه تحصیلی مبتنی بر هوش مصنوعی، از ByteDance با ۸٫۳۷ میلیون نصب در میان جوانان محبوبیت پیدا کرده است. این اپلیکیشن اکنون دومین اپلیکیشن آموزشی پردانلود برای iOS در ایالات متحده به حساب میآید و اهمیت رو به رشد هوش مصنوعی در آموزش نسل Z را آشکار میکند.
علاقه نسل Z به استریم همچنان پابرجاست
در زمینه سرگرمی، نسل Z همچنان به پلتفرمهای استریم علاقه نشان میدهد. نتفلیکس با ۱۵٫۶۷ میلیون دانلود در صدر قرار دارد و Prime Video با ۱۲٫۸۶ میلیون و Disney+ با ۱۱٫۶۸ میلیون دانلود بهترتیب در رتبههای بعدی قرار دارند.
از طرف دیگر، علاقه نسل Z به محتوای متنوع همچنین با ظهور اپلیکیشن جدید ShortMax که درامهای کوتاه در ژانرهای مختلف ارائه میدهد نمایان شده است. ShortMax بیش از ۱۰ میلیون نصب داشته و این نشان میدهد نسل Z به دنبال محتوای کوتاهتر و ژانری متمرکز است.
استفاده مداوم از اسپاتیفای/ پرداخت الکترونیک شکل زندگی را تغییر داده است
مساله ورود تکنولوژی به بانکها و بانکداریها در روزمره افراد تغییر بسیاری ایجاد کرد و شکل داد و ستد را تحت تاثیر قرار داد. نسل جدید علاقهای به پیگیری امور بانکی یا اداری خود به روش سنتی ندارد. افتتاح حساب بانکی و حسابرسی مالی و پرداختها همه میتوانند با استفاده از فناوری حل و رفع شوند.
در حوزه اپلیکیشنهای پرداخت پیپال با ۱۳٫۹۲ میلیون دانلود پیشتاز است. تمایل نسل Z به پرداختهای بدون نقدی نیز با محبوبیت Venmo (7.8 میلیون) و Cash App (6.9 میلیون) که اغلب برای تقسیم صورتحسابها خریدها و انعام دیجیتال استفاده میشوند مشهود است.
در زمینه موسیقی اسپاتیفای با ۱۰٫۴۵ میلیون دانلود همچنان انتخاب برتر است و محبوبیت خود را در میان جوانان حفظ کرده است.
عادات دیجیتال نسل Z چیزهای زیادی درباره ارزشها و ترجیحات آنها نشان میدهد. آمادگی آنها برای استفاده از اپلیکیشنهای هم شناختهشده و هم نوآورانه نشاندهنده یک تغییر پویا در چگونگی تکامل دنیای دیجیتال است.