سوزوکی سوئیفت ۲۰۲۴ را میتوان یک گزینه مناسب در بازار خودروهای سگمنت B به شمار آورد، بازاری که اخیراً با خروج رقبایی چون هوندا جاز، هیوندای اکسنت و رنو کلیو کوچکتر شده است. این مدل جدید سوئیفت که از مبداء هند اقبال حضور در بازار ایران را یافته است، اولین بهروزرسانی این مدل از خودروهای سوزوکی است که طراحی تازه و بهروزرسانیهای تکنولوژیکی از جمله فناوری «هیبرید ملایم» را برای اولین بار معرفی میکند و میتواند رقیبی برای پژو ۲۰۷ باشد.
سیستم هیبرید ملایم قادر به حرکت خودرو بهتنهایی با نیروی برق نیست، بلکه موتور بنزینی را با قدرت اضافی یاری میکند، بازده سوخت را بهبود میبخشد و انتشار گازهای آلاینده را کاهش میدهد.
با این حال، این سیستم مانند خودروهایی چون تویوتا یاریس هیبرید، یک سیستم هیبرید کامل نیست. این خودرو بهتازگی از سوی یکی از خودروسازان برای عرضه در بازار ایران معرفی شده است. اما مزیت این خودرو نسبت به سایر رقبا چیست؟
فهرست
تفاوت مدلهای سوزوکی سوئیفت به انضمام قیمت
این خودرو علاوه بر بازار هند، در استرالیا نیز یافت میشود. در استرالیا، سوئیفت ۲۰۲۴ در سه تیپ عرضه میشود. قیمتها از ۲۴ هزار و ۴۹۰ دلار استرالیا (یک میلیارد و ۷۸ میلیون تومان) برای مدل پایه با گیربکس دستی شروع میشود و تا ۲۹ هزار و ۴۹۰ دلار (یک میلیارد و ۲۹۸ میلیون تومان) برای مدل فول آپشن یا GLX افزایش مییابد.
مدل GLX شامل ویژگیهایی مانند رینگهای آلومینیومی ۱۶ اینچی، شارژر بیسیم موبایل، سیستم تهویه مطبوع و صندلیهای جلوی گرمکندار است. ویژگیهای مشترک در تمام مدلها عبارت است از: صفحهنمایش ۹ اینچی با Apple CarPlay بیسیم، Android Auto سیمی، چراغهای LED و ورود بدون کلید.
طراحی بدنه
ظاهر سوئیفت ۲۰۲۴ نسبت به نسخههای پیشین خود با تغییراتی تازه همراه شده، اما همچنان همان شکل اسپرت و جمعوجور خود را حفظ کرده است.
جلوپنجره پهنتر و برجستهتر شده است و چراغهای جلو تیزتر شدهاند که به آن ظاهری مدرنتر و تهاجمی بخشیده است.
طراحی آیرودینامیک و خطوط صاف آن همچنان زیبا و چشمگیر است. انتخابهای مختلف رنگ و رینگهای آلومینیومی باعث شده با وجود قیمت اقتصادی، حس خودرویی باکیفیتتر به سرنشین القا شود.
فضای داخلی
ارتفاع و طول سوئیفت جدید کمی بیشتر از مدل قبلی خود است، هرچند فاصله بین محورها و عرض خودرو تغییری نکرده است.
فضای داخلی تقریباً مشابه مدل قبلی است با این تفاوت که داشبورد جدید در بخش میانی تغییراتی یافته است و مانیتور به قسمت بالای داشبورد انتقال یافته و دریچههای میانی کولر از طرح گرد به طرح مستطیلی تغییر شکل دادهاند. کیفیت داشبورد از جنس پلاستیک سخت است که حس اقتصادی بودن را در سرنشینان متبادر میکند.
فضای ذخیرهسازی محدود است و امکانات برای سرنشینان عقب در مقایسه با رقبا کمتر به نظر میرسد. سوزوکی در این خودرو لاستیک یدکی را حذف کرده و به جای آن یک کیت تعمیر لاستیک را قرار داده است.
تکنولوژیها و ویژگیهای ایمنی
تمام مدلها دارای صفحهنمایش ۹ اینچی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی هستند که از Apple CarPlay بیسیم، Android Auto سیمی و ناوبری ماهوارهای پشتیبانی میکند. هرچند این سیستم نسبت به نسخههای قبلی ارتقا یافته است، اما در مقایسه با فناوریهای رقبای دیگر همچنان ساده به نظر میرسد. سیستم صوتی و نمایشگر ابزارها عملکرد مناسبی دارند، اما به اندازه برخی رقبا پیشرفته نیستند.
سوزوکی سوئیفت ۲۰۲۴ هنوز از سمت ANCAP یا Euro NCAP از نظر ایمنی آزمایش نشده است. با این حال، مدل جدید شامل بهروزرسانیهایی در سیستمهای ایمنی است، از جمله این بهروزرسانیها میتوان ترمز اضطراری خودکار پیشرفته، سیستم کمک به حفظ خطوط و تشخیص تابلوهای راهنمایی و رانندگی را نام برد. در مدل فول آپشن، رادار نقطه کور نیز موجود است.
هزینههای نگهداری و مصرف سوخت
سوئیفت هیبرید مصرف بسیاری پایینی دارد و مصرف سوخت آن برای مدل دستی ۳٫۸ لیتر و مدل اتوماتیک ۴٫۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است.
با این حال، سیستم هیبرید ملایم در مقایسه با هیبریدهای کامل تنها صرفهجویی کوچکی در مصرف سوخت ایجاد میکند.
مسئله قابل توجه در رابطه با بنزین این خودرو این است که این خودرو به کیفیت بنزین حساس است و به بنزینی با اکتان بالای ۹۵ احتیاج دارد. یعنی در صورت خرید این خودرو نیازمند بنزین سوپر یا دستکم اکتان افزوده خواهید بود.
سوزوکی سوئیفت هیبرید ۲۰۲۴ مناسب کسانی است که برای ملاکهای سادگی و مصرف سوخت و تکنولوژی بهروز اهمیت ویژهای قائلاند.
این خودرو از لحاظ تکنولوژیهای پیشرفته یا کارایی هیبریدی واقعی یا حتی توان موتور با برخی رقبا قابل مقایسه نیست، اما در بازار رکودزده ایران حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
این خودرو که به عنوان هاچبکی اقتصادی عرضه میشود با احتساب تعرفه و هزینههای افزوده واردات قیمتی بالاتر از لوکسترین هاچبک داخلی یعنی پژو ۲۰۷ پیدا خواهد کرد.
قوای محرکه خودروهای داخلی در توان و گشتاور خروجی بهمراتب عملکرد بهتری نسبت به سوزوکی سوئیفت ۲۰۲۴ دارند، اما نباید فراموش کرد که این خودرو از تکنولوژیهای بهروزتری استفاده میکند. رقیب این خودرو در بازار خودروهای وارداتی فیات ۵۰۰ است که پیش از این در بازار عرضه شده است.
مقایسه با فیات ۵۰۰
سوزوکی سوئیفت در مقایسه با فیات ۵۰۰، از پیشرانه ضعیفتری برخوردار است. سوزوکی با موتور ۱٫۲ لیتری سهسلیندر توان تولیدی ۸۰ اسب بخار و گشتاور ۱۱۲ نیوتن متر را با حداکثر سرعت ۱۶۵ کیلومتر در ساعت ارائه میدهد که در مقایسه با موتور ۴ سیلند ۱٫۴ لیتری تنفس طبیعی فیات ۵۰۰ در توان تولیدی ۲۵ اسب بخار و در گشتاور ۱۹ نیوتن متر کمتر است.
همچنین حداکثر سرعت فیات ۵۰۰، ۱۸۱ کیلومتر در ساعت است. سوزوکی سوئیفت از تکنولوژیهای بهروزتری استفاده میکند، اما در عوض فیات ۵۰۰ طراحی منحصربهفردتر و لوکستری دارد.
هر دو خودرو از استانداردهای آلایندگی یورو ۶ استفاده میکنند که نشان از حساسیت این خودروها نسبت به سوخت مصرفی دارد.
سوزوکی سوئیفت به لطف سیستم هیبریدی ملایم خود مصرف سوخت کمتری داشته و آلایندگی کمتری تولید میکند. گرچه فیات ۵۰۰ یک نسخه هیبریدی از نوع ملایم و همجنس با سوزوکی سوئیفت دارد، اما نسخه عرضهشده در ایران فیات از این تکنولوژی بینصیب است و از یک موتور تنفس طبیعی بهره میبرد.
شایان ذکر است این سیستم هیبریدی به بهبود عملکرد پیشرانه کمکی نکرده و تنها با توان افزوده ۳٫۵ کیلوواتی، عملکرد موتور را روانتر کرده و از میزان تولید آلایندگیها میکاهد.