به گزارش پایگاه خبری یازاکو، این پیشنهاد «بهرام سرمست» تا حدی با استقبال مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و معاون وزیر راه و شهرسازی که در این بازدید حضور داشت، مواجه شد که «هوشنگ بازوند» هم بلافاصله از تاثیر اقتصادی اتصال آزادراه مراغه – هشترود به تمرچین سخن به میان آورد.
«بازوند» با تاکید بر اینکه آزادراه مراغه – هشترود با اتصال به تمرچین در اقتصاد منطقه نقش ایفا میکند، وعده داد که جلب مشارکت بخش خصوصی را برای این پیشنهاد استاندار آذربایجانشرقی پیگیری کند.
موسوی: اتصال آزادراه مراغه – هشترود به تمرچین، جنوب آذربایجانشرقی را متحول میکند
نماینده مردم مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی خانه ملت هم این رویداد را در صورت تحقق، تحولی در اقتصاد منطقه دانست و به خبرنگار ایرنا گفت: اتصال آزادراه مراغه – هشترود به تمرچین به تقویت تجارت و صادرات منطقه به اقلیم کردستان و عراق منتهی میشود.
«سیدفرید موسوی» اضافه کرد: افزایش حجم صادرات کالاهای تولیدی جنوب استان به ویژه محصولات متنوع کشاورزی، افزایش رقابتپذیری تولیدکنندگان منطقه به دلیل کاهش هزینههای حملونقل و زمان ارسال محصولات و افزایش ارزشافزوده کالاهای صادراتی با توجه به تسهیل در ارسال محصولات فرآوریشده به بازارهای عراق را هم میتوان مزیتی برای این اتصال دانست.
وی از کاهش هزینههای حملونقل و بهبود لجستیک به عنوان یکی دیگر از مزیتهای اتصال آزادراه مراغه – هشترود به تمرچین یاد کرد و افزود: این اتصال در حقیقت ایجاد یک مسیر ترانزیتی کوتاهتر و ایمنتر از تبریز و شهرهای جنوبی استان به بازارهای عراق است؛ به ویژه آنکه کوتاهتر شدن مسیر ترانزیت برای محصولات کشاورزی بناب، عجبشیر، مراغه، ملکان و هشترود دارای اهمیت است.
«موسوی» ادامه داد: کاهش هزینههای سوخت، استهلاک خودروها و زمان سفر برای ناوگان تجاری و حملونقل کالا و همچنین بهبود وضعیت حملونقل زنجیره تأمین برای شرکتهای تولیدی و صادراتی استان هم از دیگر مزیتهاست.
فهرست
اتصال آزادراه مراغه – هشترود به تمرچین جذب سرمایهگذاری را تسهیل میکند
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اتصال آزادراه مراغه – هشترود به تمرچین جذب سرمایهگذاری را تسهیل میکند زیرا واحدهای بستهبندی، انبارداری، و پردازش کالاهای صادراتی به سرعت در شهرکهای صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی سهند توسعه مییابد.
به گفته وی رونق مشاغل مرتبط با حملونقل، ترانزیت، و گمرک در منطقه و جذب سرمایهگذاران داخلی و خارجی برای توسعه لجستیک و انبارهای مرزی به ویژه در منطقه ویژه اقتصادی سهند از دیگر مزیتهای اتصال آزادراه مراغه – هشترود به تمرچین محسوب میشود.
تقویت گردشگری منطقه با اتصال آزادراه مراغه – هشترود به تمرچین
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به تحصیل اتباع عراقی در دانشگاههای آذربایجانشرقی به ویژه دانشگاه مراغه و بهرهمندی آنان از خدمات درمانی استان هم اشاره، و بیان کرد: تسهیل سفرهای تجاری و گردشگری بین اقلیم کردستان عراق و جنوب آذربایجانشرقی را میتوان یکی از دلایل اتصال آزادراه مراغه – هشترود به تمرچین دانست.
«موسوی» افزود: در سایه همین موضوع میتوان شاهد رشد صنعت هتلداری، خدمات رفاهی و گردشگری سلامت در منطقه بود و تبریز و شهرهای جنوبی استان را به هاب تجاری و اقتصادی منطقه تبدیل کرد.
نقشآفرینی در کریدورهای ترانزیتی بینالمللی با اتصال آزادراه مراغه – هشترود به تمرچین
نماینده مردم مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اتصال این مسیر به کریدور شمال – جنوب میتواند ایران را به مرکز تبادلات تجاری بین آسیای مرکزی و خاورمیانه تبدیل کند.
«موسوی» اضافه کرد: تقویت موقعیت استراتژیک جنوب آذربایجانشرقی به عنوان دروازهای برای تجارت ایران با عراق و سوریه هم از دیگر نتایج اتصال آزادراه مراغه – هشترود به تمرچین است.
بسیاری دیگر از کارشناسان اقتصادی هم معتقد هستند که اتصال آزادراه مراغه – هشترود به مرز تمرچین نهتنها موجب رونق اقتصادی جنوب آذربایجانشرقی میشود، بلکه میتواند شمالغرب کشور را به یکی از مهمترین مسیرهای تجاری با عراق و کشورهای منطقه تبدیل کند.
ضمن توجه به اینکه توجیهپذیری آزادراه مراغه – هشترود هم با اتصال به مرز تمرچین افزایش مییابد و چه بسا این طرح عمرانی نیز پس از سالها وقفه به صورت کامل به بهرهبرداری برسد.
گفتنی است با وجود گذشت سالهای متمادی از زمان آغاز عملیات اجرایی در آزادراه مراغه – هشترود، تنها ۲۹ کیلومتر از این مسیر به مرحله بهرهبرداری رسیده است و گفته میشود از کیلومتر ۱۳ تا ۴۲ این آزادراه تا یک ماه آینده زیر بار ترافیکی قرار میگیرد.