به گزارش یازاکو به نقل از آناتولی، در سطح جهانی، سیاستهای پایداری و گذار به انرژی سبز سرعت گرفته و خودروهای برقی بهعنوان جایگزینی دوستدار محیط زیست مطرح شدهاند. در همین راستا، بسیاری از شرکتهای خودروسازی خطوط تولید خود را به سمت مدلهای الکتریکی سوق دادهاند.
بر این اساس اتحادیه اروپا پیشتر تصمیم گرفته بود که از سال ۲۰۳۵ فروش خودروهای بنزینی و دیزلی جدید را ممنوع کند. در برخی کشورها از جمله آلمان و نروژ، محدودیتهایی برای تردد خودروهای گازوئیل سوز اعمال شده است. نروژ حتی در آستانه تبدیل شدن به نخستین کشوری است که فروش خودروهای دیزلی و بنزینی را بهطور کامل ممنوع میکند.
این تغییرات در بازار خودروی ترکیه نیز مشاهده میشود. طبق دادههای مؤسسه آمار ترکیه (TÜİK) و انجمن توزیعکنندگان و تحرک خودرویی (ODMD)، سهم خودروهای دیزلی که در سال ۲۰۲۱ حدود ۳۷.۶ درصد بود، تا ژانویه ۲۰۲۵ به ۳۱.۷ درصد کاهش یافته است.
همچنین، فروش خودروهای گازوئیل سوز صفر کیلومتر کاهش شدیدی داشته است. در سال ۲۰۲۰، حدود ۲۴۰ هزار و ۸۱۹ دستگاه خودروی دیزلی به فروش رسید، اما این رقم در سال ۲۰۲۴ به ۹۵ هزار و ۹۸۵ دستگاه کاهش یافت که نشاندهنده افت ۶۰ درصدی در این بخش است.
با افزایش استقبال از خودروهای برقی و هیبریدی، سهم خودروهای دیزلی در بازار ترکیه و جهان همچنان رو به کاهش است.