به گزارش یازاکو، اصغر باقریفر در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه توسعه حمل و نقل ریلی یکی از اولویت های دوره ششم مدیریت شهری قرار دارد، اظهار کرد: طی سه سال گذشته، ۴۹۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تأمین هزینههای متروی تبریز منتشر و جذب شده است، در حالی که طی ۱۰ سال قبل از این بازه زمانی، مجموع اوراق مشارکت تخصیصیافته به متروی تبریز تنها ۱۹۰۰ میلیارد تومان بوده است.
وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک کشور، چهار خط مترو برای شهر تبریز تعریف شده است، گفت: عملیات اجرایی خط یک از سال ۱۳۸۰ آغاز شد و در سه فاز طراحی شده بود. فاز نخست در سال ۱۳۹۴، فاز دوم در سال ۱۳۹۵ و فاز سوم در سال ۱۳۹۸ به بهرهبرداری رسید.
اصغر باقریفر ادامه داد: در دوره جدید مدیریت شهری، توجه ویژهای به توسعه حملونقل درونشهری شده و بودجه قابل توجهی برای این حوزه پیشبینی شده است بهطوریکه میزان بودجه نسبت به سالهای گذشته دو تا چهار برابر افزایش یافته است.

باقریفر با بیان اینکه در این دوره، چهار ایستگاه از خط یک شامل ایستگاههای ۹، ۱۳، ۱۵ و ۱۶ به بهرهبرداری رسیدهاند، گفت: سیستمهای تهویه و ارتقای ایستگاهها که پیشتر ناقص بودند، تکمیل شدهاند. با این حال، برخی نواقص جزئی همچنان باقی مانده که در حال رفع آنها هستیم. پلهبرقیها و آسانسورها نیز که با مشکلاتی مواجه بودند، اکنون تکمیل شدهاند.
وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی خط یک اظهار کرد: این خط تاکنون ۹۸.۵ درصد پیشرفت داشته و تنها یک و نیم درصد از عملیات باقی مانده است تا این خط بهطور کامل به اتمام برسد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز درباره وضعیت خط ۲ مترو گفت: عملیات اجرایی این خط از سال ۱۳۹۰ آغاز شده بود، اما به دلیل مشکلات قراردادی و عدم تأمین منابع مالی کافی، با رکود مواجه شد. با این حال، در دوره جدید مدیریت شهری و با حمایت شورای شهر و شهرداری، این پروژه مجدداً فعال شده است.

وی خاطرنشان کرد: خط ۲ به طول ۲۲.۴ کیلومتر و با ۲۰ ایستگاه طراحی شده که تاکنون ۱۷ کیلومتر از تونل آن که ۱۰ کیلومتر در فاز نخست و ۷ کیلومتر در فاز دوم حفاری شده است.
وی افزود: ۵۲۰ متر از حفاری باقی مانده که طبق برنامهریزیها تا بهمنماه به پایان خواهد رسید. هدفگذاری شده است که فاز نخست این خط تا پایان سال ۱۴۰۵ به بهرهبرداری برسد.
وی به خط سوم مترو اشاره کرد و گفت: در دورههای گذشته اقدام خاصی برای این خط انجام نشده بود، اما در دو سال اخیر مدیریت جدید شهری به این نتیجه رسید که تنها پروژهای که میتواند بهصورت مؤثر از بار ترافیکی شهر بکاهد، کریدور شمال-جنوب تبریز است. این خط، ترمینال مرکزی تبریز را به بیمارستان عالینسب متصل میکند و بر اساس مطالعات انجامشده، بیشترین ظرفیت جابهجایی مسافر را خواهد داشت. احداث تونل این خط در برنامه سهساله قرار گرفته و هدفگذاری شده است که در این بازه زمانی به سرانجام برسد.

باقریفر بیان کرد: برخلاف سه خط دیگر، خط چهار بهصورت تراموا طراحی شده و زیرزمینی نیست. مطالعات این خط در حال اتمام است و طبق دستور شهردار تبریز، بودجه لازم برای این خط در سال ۱۴۰۵ پیشبینی خواهد شد. در صورت تأمین بودجه، فاز نخست این خط از مسیر فرودگاه و خیابان آذربایجان تا میدان نصفراه در کمترین زمان ممکن اجرا به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی در خصوص خط چهارم متروی تبریز ادامه داد: پیگیریها برای انعقاد قرارداد اجرای این خط با شرکتهای خارجی در حال انجام است به طوری که این خط در ۱۹ کیلومتر و دارای ۲۳ ایستگاه خواهد بود.

مدیرعامل این سازمان، زمان آغاز عملیات اجرایی خط تراموای تبریز را سال آینده عنوان میکند و میگوید: فاز اول این خط در سال آتی از فرودگاه تا نصف راه آغاز میشود.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری تبریز همچنین از پیشبینی الزامات پدافند غیرعامل در خط دو مترو خبر داد و گفت: برای شرایط اضطراری و بحرانی، تمهیدات لازم در نظر گرفته شده و با توجه به عمق ایستگاهها، امکان استفاده از ظرفیت مترو در مواقع بحرانی وجود دارد، اما اسکان دائمی در فضاهای مترو امکانپذیر نیست.
خبرنگاران و اصحاب رسانه قبل از نشست خبری مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز از آخرین وضعیت عملیات عمرانی خط دوم و سوم مترو بازدید به عمل آوردند.
