به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از پرتال آزویزیون بلافاصله پس از سفر پاشینیان به گرجستان نوشت که تحقق کریدور فوق بعید است، چرا که مانع اصلی اجرای این پروژه مشکل تامین مالی آن می باشد.
به گفته گلا واسادزه کارشناس گرجی، به احتمال زیاد منظور پاشینیان از اجرای این کریدور راهروی خودرویی است که اتحادیه اروپا تامین آن را به ارمنستان وعده داده است. در گرجستان نیز بزرگراه خوبی در حال احداث است. ما در مورد بزرگراه جایگزین دیگری صحبت می کنیم؛ آخالکالی که به باتومی منتهی می شود. اما این تنها یک بزرگراه است و حمل حجم زیادی از محموله ها بین بنادر از طریق جاده سودآور نیست.
وی افزود: در مورد توسعه حمل و نقل ریلی، مشکلات بسیار جدی در این خصوص وجود دارد. زیرا اگر روسیه و ارمنستان تصمیم به ساخت راه آهن به شرط دور زدن نخجوان بگیرند، طبق حداقل برآوردها ۳.۵ میلیارد دلار نیاز است که این مبلغ هنگفتی است. بنابراین من فکر می کنم ما فقط در خصوص توسعه بزرگراه می توانیم صحبت بکنیم و این بزرگراه بدون احداث بزرگراه باتومی-آخالکالی امکان پذیر است.
واسادزه گفت: چین می تواند ۳.۵ میلیارد دلار در همچین پروژه ای سرمایه گذاری کند، اما این منطقی به نظر نمی رسد. زیرا در نهایت، این جاده تحت کنترل روسیه خواهد بود.
به طور کلی گلا واسادزه گفت که او شک دارد که کسی ۳.۵ میلیارد دلار برای ساخت بخشی از جاده از ایران به ارمنستان هزینه کند. فراموش نکنیم که به محض لغو تحریم ها علیه ایران، بقیه جاده آستارا-رشت بلافاصله تکمیل خواهد شد. آذربایجان برای این منظور تقبل کرده است ۵۰۰ میلیون دلار پول به ایران دهد. تنها مشکل بزرگ ادامه تحریم ها بود که مانع از انتقال این پول از آذربایجان به ایران میشد. من فکر می کنم که پس از رفع تحریم ها و انتقال پول، این مسیرها توسعه یافته و تکمیل خواهد شد.