• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
5
کارشناس گرجی:

هیچ کس ۳.۵ میلیارد دلار در پروژه پاشینیان سرمایه گذاری نمی کند

  • کد خبر : 29924
  • 22 شهریور 1400 - 11:39
هیچ کس ۳.۵ میلیارد دلار در پروژه پاشینیان سرمایه گذاری نمی کند
یاز اکو- نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در سفر هفته گذشته خود به تفلیس در مورد پروژه کریدور حمل و نقل خلیج فارس به دریای سیاه گفتگوهایی داشته است. با این حال گلا واسادزه تحلیل گر سیاسی گرجستان در مورد اجرای این پروژه که نه تنها این دو کشور، بلکه ایران، بلغارستان و یونان را نیز درگیر خواهد کرد، ابراز تردید کرد.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از پرتال آزویزیون بلافاصله پس از سفر پاشینیان به گرجستان نوشت که تحقق کریدور فوق بعید است، چرا که مانع اصلی اجرای این پروژه مشکل تامین مالی آن می باشد.

به گفته گلا واسادزه کارشناس گرجی، به احتمال زیاد منظور پاشینیان از اجرای این کریدور راهروی خودرویی است که اتحادیه اروپا تامین آن را به ارمنستان وعده داده است. در گرجستان نیز بزرگراه خوبی در حال احداث است. ما در مورد بزرگراه جایگزین دیگری صحبت می کنیم؛ آخالکالی که به باتومی منتهی می شود. اما این تنها یک بزرگراه است و حمل حجم زیادی از محموله ها بین بنادر از طریق جاده سودآور نیست.

وی افزود: در مورد توسعه حمل و نقل ریلی، مشکلات بسیار جدی در این خصوص وجود دارد. زیرا اگر روسیه و ارمنستان تصمیم به ساخت راه آهن به شرط دور زدن نخجوان بگیرند، طبق حداقل برآوردها ۳.۵ میلیارد دلار نیاز است که این مبلغ هنگفتی است. بنابراین من فکر می کنم ما فقط در خصوص توسعه بزرگراه می توانیم صحبت بکنیم و این بزرگراه بدون احداث بزرگراه باتومی-آخالکالی امکان پذیر است.

واسادزه گفت: چین می تواند ۳.۵ میلیارد دلار در همچین پروژه ای سرمایه گذاری کند، اما این منطقی به نظر نمی رسد. زیرا در نهایت، این جاده تحت کنترل روسیه خواهد بود.

به طور کلی گلا واسادزه گفت که او شک دارد که کسی ۳.۵ میلیارد دلار برای ساخت بخشی از جاده از ایران به ارمنستان هزینه کند. فراموش نکنیم که به محض لغو تحریم ها علیه ایران، بقیه جاده آستارا-رشت بلافاصله تکمیل خواهد شد. آذربایجان برای این منظور تقبل کرده است ۵۰۰ میلیون دلار پول به ایران دهد. تنها مشکل بزرگ ادامه تحریم ها بود که مانع از انتقال این پول از آذربایجان به ایران میشد. من فکر می کنم که پس از رفع تحریم ها و انتقال پول، این مسیرها توسعه یافته و تکمیل خواهد شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=29924

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});