• امروز : یکشنبه - ۸ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 29 September - 2024
9

آغاز سفر ۴ روزه اردوغان به آفریقا

  • کد خبر : 51496
  • 01 اسفند 1400 - 10:00
آغاز سفر ۴ روزه اردوغان به آفریقا
یازاکو - اداره ارتباطات ترکیه اعلام کرد: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به دعوت همتایان خود روز یکشنبه برای یک سفر چهار روزه به سه کشور آفریقایی سفر می کند.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از دیلی صباح در بیانیه این اداره آمده است، اردوغان قرار است در روزهای ۲۰ تا ۲۳ فوریه از جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC)، سنگال و گینه بیسائو بازدید کند.

بر اساس این گزارش این سفر بر تمامی جنبه های روابط دوجانبه و فرصت های بهبود همکاری میان ترکیه و این کشورها در همه زمینه ها متمرکز خواهد بود.

اردوغان در سفر خود به داکار پایتخت سنگال در مراسم افتتاحیه استادیوم المپیک داکار که توسط یک شرکت ترکیه ای ساخته شده است، شرکت خواهد کرد.

وی همچنین ساختمان جدید سفارت ترکیه را در پایتخت این کشور افتتاح خواهد کرد.

سفر اردوغان به گینه بیسائو اولین سفر رسمی رئیس جمهور ترکیه به این کشور غرب آفریقا خواهد بود.

سیاست های آفریقایی ترکیه ، حوزه های سیاسی، بشردوستانه، اقتصادی و فرهنگی را در بر می گیرد و بخشی از سیاست خارجی چند بعدی این کشور است.

 انتظار می رود که سفر اردوغان به جمهوری دموکراتیک کنگو، سنگال و گینه بیسائو فرصت هایی را برای افزایش حجم تجارت دوجانبه در راستای اهداف تعیین شده و گسترش سرمایه گذاری تجار ترک در منطقه ایجاد کند.

گسترش روابط ترکیه و آفریقا توسط اردوغان از سال ۲۰۰۳ پیگیری می شود، به همین منظور، تعداد سفارت های ترکیه در آفریقا از ۱۲ سفارت در سال ۲۰۰۲ به ۴۳ سفارت در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

اولین اجلاس سران مشارکت ترکیه و آفریقا در سال ۲۰۰۸ در استانبول و دومین نشست در مالابو، پایتخت گینه استوایی برگزار شد. سومین دوره این اجلاس از ۱۶ الی ۱۸ دسامبر سال گذشته در استانبول برگزار شد.

این تحولات دیپلماتیک بین ترکیه و قاره آفریقا در روابط اقتصادی و تجاری نیز منعکس شده است.

ترکیه روابط اقتصادی خود را با کشورهای آفریقایی بر اساس مشارکت برابر و مذاکرات برد-برد بنا می کند.

تا سال گذشته، شرکت های ترکیه ای بیش از ۱۱۵۰ پروژه را در سراسر قاره افریقا به ارزش کل بیش از ۷۰ میلیارد دلار انجام داده اند.

بر اساس امار ارائه شده، ارزش سرمایه گذاری های ترکیه در سراسر آفریقا از ۶ میلیارد دلار گذشت.

در سال ۲۰۲۱، حجم تجارت خارجی ترکیه با کشورهای جنوب صحرای آفریقا ۲۴٫۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت و به رکورد ۱۰٫۷ میلیارد دلار رسید.

 صادرات ترکیه به کشورهای منطقه در مدت مشابه با ۳۱ درصد افزایش به ۷٫۹ میلیارد دلار رسید، در حالی که واردات آن با ۱۰ درصد افزایش به ۲٫۸ میلیارد دلار رسید.

آخرین سفر اردوغان به سه کشور بر همه جنبه های توسعه روابط دوجانبه و فرصت های همکاری با ترکیه متمرکز خواهد بود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=51496

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});