• امروز : جمعه - ۲ آذر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 22 November - 2024
3

دست مخابرات در جیب مردم/ هزینه ورشکستگی مخابرات را مردم باید بدهند؟

  • کد خبر : 87683
  • 16 آذر 1401 - 9:00
دست مخابرات در جیب مردم/ هزینه ورشکستگی مخابرات را مردم باید بدهند؟
یاز اکو - مخابرات پس از دریافت هزینه 20 هزار تومانی، اعلام کرده که هزینه مکالمات تلفن تصاعدی حساب می‌شود. مخابرات برای جلوگیری از ورشکستگی دست در جیب مردم کرده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، پس از صدور دستور توقف افزایش هزینه‌های مشترکین ثابت شرکت مخابرات، وزیر ارتباطات حمایت خود از این طرح را اعلام کرد و آن را برای توسعه شرکت مخابرات ضروری خواند. اما این پرسش مطرح است که چرا مشترکین باید هزینه توسعه این شرکت را بپردازند و چرا دست مخابرات در جیب مردم است؟

براساس مصوبه جدیدی که امروز وزارت ارتباطات اعلام کرد، هزینه مکالمات درون شهری و برون شهری به صورت تصاعدی محاسبه می‌شود.

این فرمول جدید و هزینه‌بر برای مشترکان در حالی است که همین شرکت هفته گذشته اعلام کرد که از تمام مشترکان خود، بدون احتساب اینکه از تلفن استفاده می‌کنند یا نه، ماهانه ۲۰ هزار تومان آبونمان دریافت می‌کند. نکته مهم دریافت این هزینه ۲۰ هزار تومانی ماهانه این است که چندی پیش شورای رقابت دستور توقف دریافت این مبلغ را صادر کرده بود اما مخابرات به مصوبه این شورا توجهی نکرده است.

بسیاری از نمایندگان مجلس نیز مخالفت خود را با این طرح اعلام کردند. با وجود این مخالفت‌ها اما وزیر ارتباطات، با اشاره به اینکه ثابت ماندن تعرفه مخابرات در سال‌های اخیر باعث جلوگیری از توسعه این شرکت شده است، اعلام کرد: اگر برای مخابرات منابع تامین نشود، عملا ورشکست می‌شود و از آنجاکه اپراتورهای دیگر نیز از مخابرات سرویس دریافت می‌کنند با مشکل روبه رو می‌شوند.

گرفتن هزینه از مشترکین نوعی اجهاف در حق آنان است

به نظر می‌رسد مخابرات قصد دارد برای تامین هزینه‌های خود دست در جیب مردم کند. این موضوعی است که بهزاد رحیمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز روی آن تاکید دارد. او در این‌باره به تجارت‌نیوز گفت: چیزی که به ما گفتند این است که هرکس ماهانه تا این سقف مکالمه داشته باشد، از پرداخت هزینه معاف است. ما این را قبول داریم ولی مسئله اینجاست که کسی که اصلا از تلفن استفاده نمی‌کند و هیچ مکالمه‌ای ندارد چرا باید هزینه‌اش را بپردازد. ما دنبال توجیه این هستیم.

رحیمی با اشاره به اینکه مخابرات جدا از اینکه یک نهاد خدماتی به حساب می‌آید، دنبال منافع خودش نیز هست افزود: این شرکت باید برای جبران کسری بودجه‌اش دنبال روش‌های کسب درآمدی دیگری باشد؛ نه اینکه بخواهد از مردم پول بگیرد.

این نماینده مجلس همچنین پیرامون راه‌های افزایش درآمد مخابرات خاطرنشان کرد: مخابرات می‌تواند خدماتش را بیشتر کند و از این روش درآمد خود را برای توسعه‌ به‌دست آورد ولی اینکه بخواهد آن را از مشترکین بگیرد، نوعی اجهاف در حق آنان است.

افزایش تعرفه‌های مشترکین ثابت

امروز وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات، مصوبه ستاد تنظیم بازار پیرامون هزینه حداقل نگهداری تلفن ثابت در راستای اجرای مصوبه این ستاد مورخ ۰۶/۰۶/۱۴۰۱ مبنی بر نحوه تنظیم هزینه ماهانه تلفن ثابت و همچنین اجرایی شدن مصوبه شماره ۴۶۶ شورای رقابت در قالب مصوبه شماره ۳۳۸ کمیسیون تنظیم مقررات با موضوع فوق را به شرکت مخابرات ایران ابلاغ کرد.

مصوبه ۳۲۸ چه می‌گوید؟

بر اساس مصوبه شماره ۳۲۸ کمیسیون تنظیم مقررات، دقایق مکالمه درون شبکه درون استانی بر حسب مناطق شهری و روستایی ارائه شده است.

طبق این مصوبه برای تعیین هزینه تلفن ثابت فرمولی ارائه شده که بر اساس آن سقف مبلغ صورت‌حساب ماهانه خدمات مکالمه صوتی هریک از مشترکین تلفن ثابت، برابر با ماکسیمم حاصل‌ضرب دقایق خدمات مکالمه صوتی، برابر با بیشینه مجموع حاصل‌ضرب دقایق مکالمه استفاده‌شده مشترک در نرخ‌های متناظر هر یک از خدمات مکالمه صوتی مصوب کمیسیون و حاصل‌ضرب دقایق مکالمه تعیین‌شده است. (پیوست)

این درحالی است که ستاد تنظیم بازار در ۲ مردادماه امسال مبالغی را به‌عنوان حداقل کارکرد ماهانه برای مشترکین تلفن ثابت درنظر گرفت. این قیمت‌ها، که بالاترین رقم آن برای مشترکان تهرانی (۲۰ هزار تومان) بود، در شهریورماه امسال اعمال شد. اما مدتی بعد، شورای رقابت در مصوبه‌ای دستور توقف آن را صادر کرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=87683

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});