• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
4

کنترل نقدینگی، گامی مثبت برای تحقق شعار سال/ تورم، مالیات بر فقرا است

  • کد خبر : 100587
  • 16 فروردین 1402 - 13:15
کنترل نقدینگی، گامی مثبت برای تحقق شعار سال/ تورم، مالیات بر فقرا است
یاز اکو - محمدباقر بهشتی، استاد دانشگاه، کنترل نقدینگی را گامی مثبت برای تحقق شعار سال عنوان کرد و گفت: اگر حجم پول در جامعه کم باشد رکود، و اگر زیاد باشد تورم ایجاد می‌کند، وظیفه‌ی اصلی بانک مرکزی این است که میزان نقدینگی را کنترل کند یعنی پول در سطح جامعه نه کم و نه زیاد بوده، بلکه در حد نیاز جامعه باشد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، محمد باقر بهشتی، تورم را یک عارضه تلقی کرد و متذکر شد: اگر علت تورم را بدانیم برای آن می‌توانیم راه‌حل مناسب ارائه دهیم و حتی می‌توانیم تورم را مهار کنیم، تورم در اصل از افزایش تقاضا و کاهش عرضه ناشی می‌شود، اگر اراده‌ی مهار تورم وجود داشته باشد مشکل به صورت کارشناسی بررسی و حل می‌شود.

وی تاکید کرد: متاسفانه دولت و مجلس گاهی با ندانم کاری باعث افزایش نقدینگی می‌شوند و این نقدینگی بدون افزایش تولید، منجر به تورم می‌شود.

بهشتی ادامه داد: تصمیم کلان در کشور بر این بنا است که تولید رشد و ارتقا یابد، در حالی که با حرف نمی‌توان به رشد تولید کمک کرد، از سال ۱۳۸۴ هر سال تصمیم بر این شده بود که تولید هشت درصد رشد یابد در این ۱۸سال افزایش تولید آن چنان صورت نگرفته است چرا که اگر افزایش پیدا می‌کرد تا سال ۱۴۰۰، میزان تولید دو نیم برابر آن میزانی می‌شد که اکنون اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به اینکه برای حل مشکلات اقتصادی جامعه باید به علم اقتصاد اعتقاد داشت، اظهار کرد: در اقتصاد حدود ۲۰۰دستگاه معادله و مجهول وجود دارد، اگر فقط روی یک مجهول تمرکز کنیم قطعا نتیجه‌ای نخواهد داشت و باید همزمان روی همه‌ی مجهول‌ها کار شود، به عنوان مثال سیاست ارزی، اشتغال، بیکاری، تورم، توزیع درآمد و مسائل دیگر همه‌ی این‌ مشکلات باید همزمان حل شوند و لازمه‌ی آن این است که تصمیم گیرنده به علم اقتصاد اعتقاد داشته باشد و کارشناسانی که توانایی حل مسئله را دارند به روی کار بیایند.

بهشتی بیان کرد: دلار یک کالا بوده و قیمت یک کالا تابع عرضه و تقاضا است، اگر عرضه‌ی آن نسبت به تقاضا کاهش یابد قیمت آن افزایش و اگر عرضه بیشتر از تقاضا باشد قیمت آن کاهش می‌یابد.

این استاد اقتصاد، تورم را مالیات بر فقرا دانست و افزود: تورم برای ۷۴درصد مردم جامعه ضرر داشته و به این معنا نیست که به نفع بقیه است هرچند شاید برای ۱۰ درصد جامعه سود داشته باشد، تورم یعنی تصمیم گیری بر اساس ظلم و ستم که به ضرر اکثریت مردم است، دولت باید برای جلوگیری از این مشکل با راهکارهای مناسب جلوی سیاست‌های تورم زا را بگیرد.

بهشتی ادامه داد: متاسفانه بیش از ۵۰ سال است که در ایران نرخ تورم دو رقمی حاکم است، یعنی روز به روز قدرت خرید کسانی که درآمد ثابت دارند کاهش می‌یابد، مخصوصا در چند سال اخیر نرخ تورم بالای ۳۰درصد شده و هر روز اقشار متوسط تبدیل به اقشار فقیر جامعه می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه بودجه‌ی دولت تورم زا است، گفت: دولت در لایحه‌ی بودجه‌ی سال ۱۴۰۲، ۵۰ درصد افزایش داشته است این در حالی است که حقوق کارمندان را فقط ۲۰درصد افزایش داده است به این معنا که دولت دوست دارد کارمندان هر روز فقیرتر شوند و قدرت خرید خود را از دست دهند. دولت باید لایحه‌ی بودجه‌ی سال ۱۴۰۲ را لایحه‌ی ریاضت قرار می‌داد، بدین گونه که هزینه‌ی دولتی کاهش پیدا کند.

بهشتی ادامه داد: در بودجه‌ی دولت بسیاری از نهادها و دستگاه‌ها وجود دارند که دولت به آن‌ها بودجه می‌دهد در حالی که هیچگونه وظیفه‌ای در قبال این دستگاها ندارد و نباید چنین کاری صورت بگیرد، دولت ما اراده ندارد که بودجه‌ی صحیح تهیه کند اگر بخواهد جلوی تورم را بگیرد باید تمام دستگاه‌های زائد حذف شوند، طبق بند ۱۰ اصل سه قانون اساسی وظیفه‌ی دولت استقرار و اجرای نظام اداری صحیح و حذف تشکیلات غیر ضروری است‌.

وی استفاده از توانایی نیروهای کارآمد را راهکاری برای رشد بازار سرمایه دانست و اضافه کرد: لازمه‌ی حل مشکلات اصلاح ساختاری بودجه، مدیریت تصمیم گیری مناسب اقتصادی و سیاست گذاری صحیح اقتصادی از جمله سیاست صحیح پولی و بانکی است و نکته‌ی مهم اینکه نباید بانک مرکزی را به عنوان قلک دولت حساب کنیم، منطقی ترین راهکار این است که دولت با استفاده از توانایی نیروی‌های کارآمد در بازار سرمایه دخالت کند و آن را رشد دهد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: دلیل اینکه برای تأمین مواد اولیه با مشکل مواجه هستیم این است که مواد اولیه باید از خارج از کشور وارد شود که برای این امر، به ارز احتیاج داریم و متاسفانه سیاست گذاری ارزی هر روز تغییر می‌کند و امکان این واردات وجود ندارد، برای همین در تأمین مواد اولیه به مشکل بر می‌خوریم و این امر در نتیجه باعث کاهش تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نظام اقتصادی ایران باید ابهام زدایی شود، گفت: تفکر سیاست زدگی و تفکر جناحی متغیرهای اقتصادی را به هم می‌ریزد، ۴۴سال از انقلاب می‌گذرد ولی هنوز کسی نمی‌تواند بگوید نظام اقتصادی ایران چیست؟ من می‌گوییم سرمایه‌داری، سوسیالیستی و اسلامی است.

بهشتی در خاتمه یادآور شد: بیشتر مسئولان کشور فکر می‌کنند که دولتی کردن اقتصاد، مشکل را حل می‌کند در حالی که ۷۰سال در شوروی اقتصاد را دولتی کردند و آخر سر باعث فروپاشی نظام شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=100587

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});