• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
4
گزارش هفتگی بازارها

بازارهای داخلی در پی ثبات

  • کد خبر : 101969
  • 27 فروردین 1402 - 13:45
بازارهای داخلی در پی ثبات
یاز اکو - تحلیل‌گران بر این باورند که عدم انتشار اخبار جریان‌ساز جدید در زمینه مناسبات سیاست خارجی کشور در کنار افت حجم معاملات در روز‌های ماه رمضان به کریدور‌سازی دلار کمک کرده است. برخی از این افراد نیز معتقدند که با اتمام تعطیلات عیدفطر و شروع بازار در هفته‌های ابتدایی اردیبهشت ماه احتمال خروج دلار از کریدور جدید افزایش می‌یابد.

یاز اکو؛ جعفر ساعی نیا _ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار ارز/ ثبات دلار در کانال ۵۰ و ۵۱ تومانی

در هفته‌ای که گذشت نرخ شاخص ارزی تلاش‌هایی جهت خروج از بازه قیمتی کانال‌های ۵۰ و ۵۱ هزار تومانی از خود به نمایش گذاشت که با فرا رسیدن روز‌های پایانی هفته این تلاش‌ها بی‌نتیجه ماند و قیمت ارز مذکور مجددا به کریدور هفتگی خود بازگشت. هر برگ از این اسکناس آمریکایی نخستین فعالیت خود را در بازار روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین ماه با حدود ۶۵۰ تومان افزایش نسبت به نرخ روز دوشنبه در رقم ۵۰ هزار و ۵۵۰ تومان آغاز کرد. اما این پایان نوسانات افزایشی دلار در روز سه‌شنبه نبود و نرخ این ارز تا پایان معاملات روز میانی هفته یک کانال دیگر نیز عوض کرد و به سطوح قیمتی کانال ۵۱ هزار تومانی رسید.

در نهایت قیمت اسکناس آمریکایی در واپسین معاملات نقدی روز سه‌شنبه در رقم ۵۱ هزار و ۳۰۰ تومان به استقبال تعطیلات رفت. اما در روز پنج‌شنبه ۲۴ فروردین ماه روند نرخ دلار آزاد مجددا تغییر فاز داد و کاهشی شد. هر برگ از این اسکناس آمریکایی نخستین معاملات خود در صبح روز پنج‌شنبه را با ۲۵۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز سه‌شنبه در رقم ۵۱ هزار و ۵۰ تومان آغاز کرد و تا ساعات انتهایی بازار در این روز در مرز ۲ کانال ۵۰ و ۵۱ هزار تومانی به نوسان پرداخت. تحلیل‌گران بر این باورند که عدم انتشار اخبار جریان‌ساز جدید در زمینه مناسبات سیاست خارجی کشور در کنار افت حجم معاملات در روز‌های ماه رمضان به کریدور‌سازی دلار کمک کرده است. برخی از این افراد نیز معتقدند که با اتمام تعطیلات عیدفطر و شروع بازار در هفته‌های ابتدایی اردیبهشت ماه احتمال خروج دلار از کریدور جدید افزایش می‌یابد.

بازار سهام/ تثبیت قیمت شاخص کل

بازار سهام معاملات هفته گذشته را در دو بعد مثبت و منفی پشت سر گذاشت. به طوری که دو روز اول معاملاتی هفته بازار سهام بر مدار صعود قرار گرفت و شاخص کل تا ارتفاع دو میلیون و ۲۱۲‌هزار واحد رشد کرد. به این ترتیب روزهای باقی‌مانده هفته را با افت نسبی سپری کرد و نماگر اصلی تالار شیشهای کار خود را در سطح دو میلیون و ۱۷۹‌هزار واحد به پایان رساند. بر این اساس شاخص کل عملکرد مثبت ۹۹/ ۱ درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. از این رو بورس اوراق بهادار تهران توانست پنجمین هفته متوالی خود را با عملکرد هفتگی مثبت پشت سر بگذارد. کارشناسان بازار سهام بر این باور هستند که بورس تهران تاکنون توانسته جایگاه خود را در سطوح بالای دو میلیون واحد تثبیت کند. بنابراین انتظار می‌رود که از این به بعد بازار با توجه به قرار گرفتن در موقعیت جدید با روندی متعادلتر همراه باشد.

بازار سکه/ آرامش نسبی در بازار سکه

بازار طلا و سکه مدتی است که با تغییرات محدود قیمتی همراه است. به طوری که بهای سکه امامی طی روزهای معاملاتی هفته گذشته در بازه قیمت ۳۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در نوسان بود. این افت‌وخیزهای قیمت سکه مذکور در پی تغییرات محدود و عمدتا با تمایلات نزولی نرخ دلار در بازار آزاد و همچنین رفتار الاکلنگی بهای طلا در بازار جهانی که با شیب مثبت همراه بود، اتفاق افتاد. به این ترتیب هر قطعه از این مسکوک با ایستادن در سطح ۳۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، دومین هفته متوالی خود را با عملکرد هفتگی منفی معادل ۰/۵۹ درصد کاهش پشت سر گذاشت. به عقیده برخی از فعالان این بازار از عمده دلایلی که قیمت سکه تغییرات اندکی را تجربه می‌کند، می‌تواند سطح پایین تقاضا در ماه مبارک رمضان باشد. بر این اساس انتظار می‌رود با پایان ماه رمضان نوسانات قیمت سکه اندکی بیشتر شود.

بازار طلای جهانی/ چشم‌انداز مبهم برای طلای جهانی

قیمت طلا در روز جمعه برای چهارمین روز پس از ۳ روز متوالی با کاهش همراه بود. این اتفاق به دنبال نشانه‌های بیشتر مبنی بر تغییرات تورم در ایالات متحده بود، در حالی که نگرانی‌های مداوم از رکود اقتصادی در سال ۲۰۲۳ نیز تقاضای پناهگاه امن برای فلز زرد را با ابهام همراه شد. به این ترتیب هر اونس طلا در بازار جهانی روز گذشته در قیمت ۲۰۱۸ دلار مورد معامله قرار گرفت. علاوه بر این پس از انتشار آمارهای اقتصادی، شاخص دلار به پایین‌ترین حد در یک سال اخیر رسید و بازدهی خزانه‌داری نیز کاهش یافت. همین امر به نفع قیمت طلا تمام شد. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه تقاضای پناهگاه امن برای فلز زرد نیز با هشدارهای متعدد در مورد رکود اقتصادی ایالات متحده در سال‌جاری افزایش یافت، که چشم‌انداز آن نیز نشان‌دهنده اقدام کمتر تهاجمی توسط فدرال رزرو است.

بازار اوراق مسکن/ چالش‌های بازار مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، هفته گذشته را پر‌نوسان سپری کرد. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بهمن ۱۴۰۰ برای پنجمین هفته متوالی، عملکرد هفتگی منفی معادل ۱/۸۲ درصد را پشت سر گذاشت. به این ترتیب تسه یادشده دادوستدهای خود را در قیمت پایانی ۹۱ هزار و ۷۴۶ تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که چالش‌های اجاره‌نشینی در پایتخت و کلان‌شهرها آسیب‌های فراوانی برای شهروندان به وجود آورده و منجر به کوچ معکوس و سقوط به طبقات و محلات پایین‌تر شده است. از سوی دیگر دولت با شعارها و ادعای ساخت مسکن برای بی‌خانه‌ها در دو سال اخیر نه‌تنها موفق به خانه‌دار کردن مردم طبق وعده‌های خودش نشده است، بلکه منجر به افزایش قیمت شدید در بازار مسکن شده که مسلما کار را برای اجاره‌نشین‌ها سخت‌تر می‌کند.

بازار نفت/ سایه ابهامات بر بازار نفت

قیمت نفت در روز جمعه پس از آنکه ناظر انرژی غرب اعلام کرد که انتظار دارد تقاضای جهانی در سال‌جاری به دلیل بهبود مصرف چین به بالاترین حد خود برسد، افزایش یافت. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته در قیمت ۸۶ دلار و ۳۵ سنت مورد معامله قرار گرفت. علاوه بر این نفت وست تگزاس اینترمدییت روز اخیر در قیمت ۸۲ دلار و ۴۴ سنت دادوستد شد. آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) همچنین هشدار داد که کاهش تولید اعلام‌شده توسط تولیدکنندگان اوپک‌پلاس می‌تواند کسری عرضه نفت را تشدید کند و به مصرف‌کنندگان آسیب برساند. همین امر می‌تواند شدت تغییرات قیمت نفت را افزایش دهد و ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار را تا حدود زیادی بیشتر کند. در این میان آژانس بین‌المللی انرژی گفت تصمیم اوپک‌پلاس می‌تواند به مصرف‌کنندگان و بهبود اقتصاد جهانی آسیب برساند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=101969

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});