• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
5

احیای باغ گلستان با همت و تلاش شهرداری تبریز 

  • کد خبر : 102135
  • 28 فروردین 1402 - 20:30
احیای باغ گلستان با همت و تلاش شهرداری تبریز 
یازاکو - باغ گلستان یا به زبان ترکی گولوستان باغی قدیمی ترین پارک داخل شهری تبریز می باشد.   مساحت این بوستان ۵۲ هزار متر مربع بوده که در سال ۱۳۰۸ شمسی افتتاح شده و پیرامون آن را خیابان های منجم، ملل متحد، نادری و قونقاباشی احاطه کرده اند. 

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو؛ باغ گلستان یا به زبان ترکی گولوستان باغی قدیمی ترین پارک داخل شهری تبریز می باشد.  

مساحت این بوستان ۵۲ هزار متر مربع بوده که در سال ۱۳۰۸ شمسی افتتاح شده و پیرامون آن را خیابان های منجم، ملل متحد، نادری و قونقاباشی احاطه کرده اند. 

محل باغ گلستان نیز تقریبا در مرکز شهر می باشد که در سال ۱۳۴۵ با احداث پایانه مسافربری قدیمی تبریز که تا سال ۱۳۷۴ فعالیت داشت، این پارک نیز محلی برای حضور انبوه مردم و خانواده ها بود.  

این باغ قدیمی به فرمان استاندار وقت، «مهام» و با پیگیری رئیس بلدیه تبریز «محمدعلی تربیت» احداث شده است. باغ گلستان در محل ویرانه‌های گورستان گجیل با هدف ایجاد مکانی برای تفریح و شادزیستی شهروندان تبریزی ساخته شد، گورستانی که به «مقبره العرفا» مشهور بوده و بنابه برخی شواهد تاریخی مدفن عارفانی نظیر شمس تبریزی می باشد.   

باغ گلستان، از دیرباز افزون برداشتن فضای سبز وسیع و گسترده، دارای شهربازی کوچکی نیز بود که در آن امکاناتی چون چرخ و فلک، قایق‌سواری، ماشین‌سواری، دیوار مرگ، واتاری پسر شجاع، هواپیمای گردان، قطار و… وجود داشت که مورد استقبال مردم به ویژه کودکان و نوجوانان قرار می‌گرفت.  

 

سوء مدیریت شهرداری در قبال باغ گلستان 

با جمع آوری و انتقال ترمینال مسافربری تبریز از نزدیکی باغ گلستان به مکان فعلی در آخر ابوریحان و تغییراتی که شهرداری در دهه ۸۰ در این پارک قدیمی تبریز انجام داد، باغ گلستان کم کم موقعیت خود را از دست داده و مراجعه شهروندان کمتر شد.  

از سال ۱۳۸۷ تمامی دستگاه‌های بازی کودکان در نخستین پارک مرکز شهر تبریز (باغ گلستان) بدون هیچ دلیلی جمع‌آوری شده و به خاطره‌ها پیوست. در واقع می توان گفت بخش بزرگی از این پارک برای راه اندازی ایستگاه مترو، پس از قطع صدها درخت و برچیده شدن پوشش گیاهی اختصاص یافت.  

این اقدام در حالی روی داد که طبق برنامه ابتدایی نقشه راه اندازی قطار شهری، مقرر گردیده بود برای ساخت ایستگاه مترو قونقا حتی یک متر نیز از مساحت باغ گلستان کم نشود.  

در بخش غربی باغ گلستان نیز پس از قلع و قمع درختان تناور از سوی دست اندرکاران شهرداری بنایی ساخته شده و در زمان شهردار سابق تبریز علیرضا نوین، تمام آبنماهای طراوت زا و قدیمی باغ گلستان از جمله استخر بزرگ میانی پارک زدوده و از میان برداشته شد تا در محل آبنماها و استخرهای قدمت دار پارک، نمادی بنام شمس تبریزی ساخته شود که البته چنین نمادی نیز به دلایل مخالفت امام جمعه وقت ساخته نشد.  

در حال حاضر بخش جنوبی باغ گلستان به کتاب فروشان دستفروش اختصاص داده شده‌است اما متاسفانه با توجه به وضعیت نابسامان و دگرگونی‌های نامناسب انجام شده، به ویژه به دلیل کاهش پوشش گیاهی و نبود استخرها و فواره‌ها و آبنماها و فراهم نبودن امکانات ابتدایی مانند بوفه و شهربازی، بسیاری از شهروندان، رهگذران و مسافران دیگر هیچ رغبتی برای حضور در باغ گلستان تبریز ندارند.  

از این رو بسیاری از زمین‌ها و فضاهای تفریحی مانند نخستین پارک شهر تبریز بیشتر تبدیل به کارگاه‌های امانی شهرداری شده یا ویرانه ای برای گردهم آیی معتادان و بی‌خانمان‌ها شده است.

 

پیشنهاداتی برای رونق سابق باغ گلستان 

شهرداری تبریز در قبال رفتارها و کارهایی که در باغ گلستان انجام داده و مشکلات موجود را ایجاد کرده است، مسئول شماره یک دوری و اجتناب شهروندان و خانواده ها از این قدیمی ترین پارک شهر هست. 

لذا با توجه به موقعیت و شرایط منحصربفرد باغ گلستان، پیشنهاد هایی برای اصلاح شرایط و رونق دوباره به شرح زیر ارائه می گردد: 

۱- ایجاد امکانات شهربازی برای استفاده کودکان و اقبال خانواده ها 

۲- ایجاد بوفه ای برای عرضه مواد غذایی در داخل باغ 

۳- احداث المان یا بنایی برای زنده نگهداشتن یاد عرفای مدفون در این مکان بخصوص شمس تبریزی 

۴- استفاده موثر از سالن اجتماعات احداث شده شهرداری در باغ گلستان برای جذب شهروندان که متاسفانه خالی و بی استفاده مانده است مانند برگزاری جلسات سازمان های مردم نهاد در این سالن 

۵- جمع آوری معتادان و بی خانمان های ساکن در باغ 

۶- اجرای برنامه های فرهنگی و هنری در فضاهای موجود باغ گلستان 

۷- اجرای برنامه های مناسبتی در باغ گلستان با هدف جذب شهروندان 

۸- تبلیغ باغ گلستان در رسانه ها و فضای مجازی برای حضور بیشتر شهروندان و گردشگران

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=102135

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});