• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
3
گزارش هفتگی بازارها

یکه‌تازی بورس در فروردین ماه

  • کد خبر : 102720
  • 03 اردیبهشت 1402 - 13:00
یکه‌تازی بورس در فروردین ماه
یاز اکو - بورس تهران طی معاملات روز چهارشنبه اندکی با کاهش همراه شد؛ به‌طوری‌که شاخص کل روز چهارشنبه با ۰/۰۶ درصد عقب‌نشینی در سطح ۲ میلیون و ۳۲۴ هزار واحد قرار گرفت. نماگر اصلی تالار شیشه‌ای نیز هفته گذشته تماما بر مدار صعود قرار داشت. به این ترتیب توانست عملکرد مثبت ۶/۶۲ درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت برساند.

یاز اکو – جعفر ساعی نیا _ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام/ فروردین سبز بورس

بورس تهران طی معاملات روز چهارشنبه اندکی با کاهش همراه شد؛ به‌طوری‌که شاخص کل روز چهارشنبه با ۰/۰۶ درصد عقب‌نشینی در سطح ۲ میلیون و ۳۲۴ هزار واحد قرار گرفت. نماگر اصلی تالار شیشه‌ای نیز هفته گذشته تماما بر مدار صعود قرار داشت. به این ترتیب توانست عملکرد مثبت ۶/۶۲ درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت برساند.

علاوه بر این در اولین ماه بهار سال ۱۴۰۲ بورس اوراق بهادار تهران رشد قابل توجهی را تجربه کرد. این رشد در کنار رونق ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) و همچنین افزایش ورود پول سرمایه‌گذاران خرد اتفاق افتاد. بر این اساس بازار سهام طی معاملات فروردین جایگاه خود را در ابرکانال دو میلیون واحد تثبیت کرد و توانست بازدهی ماهانه ۱۸/۵۵ درصدی را کسب کند. به این ترتیب دماسنج اصلی بورس تهران این امکان را دارد تا برگزاری کامل مجامع، ثبات حدودی تمایلات صعودی را به همراه داشته باشد.

بازار ارز و سکه و طلا/ ثبات نسبی در بازار ارز و سکه

قیمت سکه، قیمت طلا و دلار نقدی در روز پنجشنبه ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۲ به شرح زیر معامله شد:

سکه و ارزقیمت (تومان)

سکه تمام طرح جدید (۸۶)۳۱٫۵۹۸٫۰۰۰

سکه تمام طرح قدیم 28.500.000

نیم سکه ۱۸٫۸۰۰٫۰۰۰

ربع سکه ۱۱٫۶۷۰٫۰۰۰

سکه گرمی ۶٫۹۰۰٫۰۰۰

طلای ۱۸ عیار ۲٫۶۱۳٫۰۰۰

طلای ۱۸ عیار / دست دوم ۲٫۵۸۰٫۰۰۰

طلای ۲۴ عیار ۳٫۴۸۳٫۰۰۰

هر مثقال طلا ۱۱٫۳۱۷٫۰۰۰

دلار (بانک مرکزی) ۴۲٫۴۵۰

یورو (بانک مرکزی) ۴۶٫۵۰۰

درهم (بانک مرکزی) ۱۱٫۵۵۹

دلار آزاد (نقدی) ۵۱٫۵۵۰

یورو آزاد (نقدی) ۵۶٫۵۰۰

درهم آزاد(نقدی) ۱۴٫۳۳۰

اونس طلا 1997 $

در یک ماهه فروردین ۱۴۰۲ قیمت دلار در حالت قفل‌شدگی، در پله‌های ابتدایی کانال ۵۰ هزار تومانی قرار داشت. اسکناس آمریکایی ۱۴ فروردین ۱۴۰۲، درست بعد از پایان تعطیلات نوروز با قیمت ۵۱ هزار و ۵۱۰ تومان باز شد و بعد از گذشت ۱۵ روز با قیمت ۵۱ هزار و ۵۵۰ تومان در ۳۱ فروردین به کار خود پایان داد.

کارشناسان اقتصادی سیاست‌های دولت برای مهار قیمت دلار را عاملی برای پرش فنر این اسکناس آمریکایی در ما‌ه‌های بعدی سال می‌دانند. آن‌ها معتقدند مولفه‌های موثر بر قیمت دلار تغییری نکرده و عاملی خارج از شرایط اقتصادی، بازار این ارز آمریکایی را به شکل دستوری مدیریت می‌کند.

برخی معامله‌گران بازار فلز گران‌بها معتقدند افزایش قیمت سکه در ۶ ماهه دوم سال گذشته باعث شده که زور پس‌اندازهای خانگی مردم به خرید از بازار سکه نرسد.

از طرف دیگر، پیش‌بینی‌های کارشناسان حاکی از این است که امسال هم دولت با کسری بودجه مواجه است و رشد نقدینگی به افزایش انتظارات تورمی‌ دامن می‌زند. در این شرایط از نظر سنتی‌ یکی از بهترین و امن‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری بازار طلا و سکه است که می‌تواند سرمایه‌های زیادی را جذب خود کند.

بازار مسکن/ افت‌وخیز قیمت تسه

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، روز چهارشنبه برخی مثبت و برخی دیگر با افت همراه بودند. به این ترتیب تسه بهمن ۱۴۰۰ با کاهش ۱/۷۴ درصدی معادل بیش از یک‌هزار و ۷۰۰ تومان افت، دادوستدهای خود را در قیمت پایانی ۹۶ هزار و ۹۴۲ تومان خاتمه داد. به این ترتیب اوراق یادشده توانست عملکرد مثبت هفتگی ۵/۶۶ درصد را با وجود افت‌وخیزهای زیاد به ثبت برساند‌. این در حالی است که بازدهی تسه ۰۰۱۱ از ابتدای سال تا پایان ماه جاری عملکرد منفی ۱/۸۵ درصدی را در کارنامه ماهانه خود به ثبت رساند. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باورند با نزدیک شدن به ایام نقل و انتقالات و تمدید اجاره‌نامه‌ها در کنار افزایش شدید نرخ‌های خرید مسکن و قیمت‌های کاذب فروشنده‌ها برای سفته‌بازی و سودجویی، دور از انتظار است که همانند گذشته آمار تمدید اجاره‌نامه‌ها افزایش یابد.

بازار طلای جهانی/ رابطه معکوس نرخ بهره فدرال‌رزرو و طلای جهانی

قیمت طلای جهانی امروز در بازارهای جانی به دلیل اینکه پیش بنی شده است که فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را به میزان بیشتری کاهش دهد حدود یک درصد کاهش یافت.
فدرال رزرو آمریکا متعهد شده است که به هر طریقی تورم را در این کشور کاهش دهد و تحلیلگران می.گویند که معنی آن این است که نرخ بهره را به میزان بیشتری افزایش می‌دهد. افزایش نرخ بهره موجب تقویت دلار شده و روی قیمت فلز زرد تاثیر منفی می‌گذارد.

تقویت دلار، طلا را برای خریداران با دیگر ارزها گرانتر می‌سازد و به همین دلیل تقاضا برای این فلز کاهش یافته و قیمت در بازار پایین می‌آید.

امروز در بازارهای جهانی هر اونس طلا به قیمت ۱۹۸۸ دلار و ۸۰ اونس معامله شد.

قیمت طلا امروز نسبت به یک ماه گذشته ۱۸.۷ دلار و نسبت به یکسال گذشته ۳۶.۹ دلار در هر اونس افت کرده است.

در این باره «دکاسا» تحلیل گر بازار اعلام کرد: که بازار درحال حاضر در انتظار نرخ بهره بیشتری است که احتمالا به مدت طولانی هم ماندگار خواهد بود.

پیش‌بینی شده است که به احتمال ۸۸ درصد این بار فدرال رزرو نرخ بهره را ۲۵ صدم درصد در ماه می افزایش دهد که موجب تقویت دلار و کاهش ارزش طلا شده است.

بانک مرکزی آمریکا پیش بینی کرده است که تورم را در این کشور در محدوده ۲ درصد نگه دارد و این تعهد احتمالا موجب افزایش دوباره نرخ بهره در این کشور می‌شود.

بازار نفت/ قیمت نفت در مدار کاهشی

قیمت نفت در معاملات صبح روز پنجشنبه بازار آسیا، تحت تاثیر افزایش ارزش دلار و آمار اقتصادی اخیر آمریکا و چین که تاثیر چندانی در بهبود دورنمای تقاضا برای سوخت نداشت، کاهش پیدا کرد.

بهای معاملات نفت برنت ۸۰ سنت معادل ۰.۹۶ درصد کاهش یافت و به ۸۲ دلار و ۳۲ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۶۹ سنت معادل ۰.۸۷ درصد کاهش، به ۷۸ دلار و ۴۷ سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص روز چهارشنبه دو درصد سقوط کرده و به پایین‌ترین حد خود از زمان اعلام جدیدترین دور کاهش تولید اوپک پلاس در دوم آوریل رسیدند.

ادوارد مایا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA در یادداشتی برای مشتریان نوشت: نفت وست تگزاس اینترمدیت دوباره به زیر سطح ۸۰ دلار برگشت و اگر دلار قوی بماند، ممکن است به روند کاهشی خود ادامه دهد.

شاخص دلار آمریکا در طول هفته جاری حدود ۰.۴۰ درصد افزایش پیدا کرد. دلار قویتر، معاملات نفت که به این ارز قیمت گذاری می‌شود را برای دارندگان ارزهای دیگر گران تر کرده و تقاضا را کاهش می دهد.

تینا تِینا، تحلیلگر شرکت “سی ام سی مارکتس” در این باره اظهار کرد: دلار قوی در هفته جاری که انتظارات برای ادامه افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا تقویت شد، بازار نفت را تحت فشارهای کاهشی قرار داد. اگرچه چین آمار تولید ناخالص داخلی بهتر از حد مطلوبی را برای سه ماهه نخست امسال گزارش کرد اما تولید صنعتی و سرمایه گذاری دارایی ثابت، کمتر از از حد مطلوب بود و کمک چندانی به پشتیبانی از قیمت‌های نفت نکرد.

طبق گزارش فدرال رزرو، فعالیت اقتصادی آمریکا در هفته‌های اخیر، تغییر چندانی پیدا نکرده و رشد اشتغال تاحدودی ملایم شده و به نظر می‌رسد افزایش قیمت‌ها آهسته شده است.

آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد ذخایر نفت آمریکا هفته گذشته تحت تاثیر فعالیت پالایشگاهی و افزایش صادرات، به میزان ۴.۶ میلیون بشکه کاهش پیدا کرد. اما ذخایر بنزین به شکل غیر منتظره به دلیل تقاضای ضعیف، افزایش یافت. کاهش ذخایر نفت سریعتر از کاهش ۱.۱ میلیون بشکه ای بود که تحلیلگران در نظرسنجی رویترز برآورد کرده بودند. همچنان بالاتر از آمار موسسه امریکن پترولیوم بود که کاهش ذخایر نفت به میزان ۲.۷ میلیون بشکه را گزارش کرده بود.

بر اساس گزارش رویترز، در بخش عرضه، منابع بازرگانی و کشتیرانی اظهار کردند: بارگیری نفت از بنادر غربی روسیه در آوریل به بالاترین میزان از سال ۲۰۱۹ رسیده و بالای ۲.۴ میلیون بشکه در روز بوده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=102720

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});