• امروز : شنبه - ۵ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 25 May - 2024
2

جبران خسارت کشاورزان استان اردبیل نیازمند تمهیدات ملی است

  • کد خبر : 102829
  • 04 اردیبهشت 1402 - 12:30
جبران خسارت کشاورزان استان اردبیل نیازمند تمهیدات ملی است
یاز اکو - مدیرکل مدیریت بحران استانداری اردبیل گفت: پرداخت خسارت کشاورزان آسیب دیده خارج از توان مالی استان است و در سیل اخیر ۶ هزار هکتار از باغات شهرستان های گرمی و انگوت آسیب دیدند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، مهدی خدمتی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اردبیل با بیان اینکه میزان خسارت کشاورزان در سال جاری افزایش داشته است، افزود: پرداخت خسارت کشاورزان استان با توجه به بالا بودن مبلغ خسارت از توان مالی استان خارج است و نیازمند تمهیدات ملی است.

وی اظهار کرد: اکثریت کشاورزان محصولات خود را بیمه نکرده اند و زارعینی هم که محصولاتشان را بیمه کرده اند از کارکرد بیمه ناراضی می باشند.

این مقام مسئول استانی اعلام کرد: زارعین و کشاورزان و دامداران و باغداران به دلیل دیرکرد در پرداخت خسارت شان از سوی بیمه، اشتیاقی به بیمه کردن محصولاتشان ندارند.

خدمتی ضمن اشاره به اینکه صندوق بیمه کشاورزی کشور باید برای بیمه محصولات کشاورزان و پرداخت خسارت آنها در کمترین زمان ممکن اهتمام جدی داشته باشد، تصریح کرد: کم آبی، بی آبی، سرمای دیررس، سیل و تگرگ، خشکسالی استان اردبیل را در سال جاری تهدید می کند.

مدیرکل بحران استانداری با اعلام اینکه سالانه بیشترین میزان برداشت غلات از شهرستان بیله سوار می باشد، بیان کرد: ۹۰ هزار هکتار از زمین های زیر کشت گندم در شهرستان بیله سوار دچار خشکسالی شدید شده است.

خدمتی ضمن اشاره به آسیب دیدن بیش از ۶۰ درصد از درختان میوه شهرستانهای مشکین شهر و خلخال، گفت: در کانالهای انتقال آب و سد میل مغان کم آبی وجود دارد و با توجه به اولویت تأمین آب شرب و جهت عبور از بحران بی آبی در استان، از کشت دوم محصول و استحصال آبهای غیرمجاز جلوگیری بعمل آمده است.

خسارت سیل اخیر به ۲۰ هزار هکتار از زمینهای کشاورزی شهرستانهای اردبیل

وی ضمن اشاره به اینکه سیل اخیر به ۲۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان های گرمی و انگوت خسارت وارد کرده است، گفت: ۶ هزار هکتار از باغات میوه در این شهرستانها با تگرگ اخیر خسارت کلی دیده است.

خدمتی اظهار کرد: امسال با توجه به خشکسالی و سیل، کمبود گندم زیر کشت به‌اندازه ۱۱۰ هزار هکتار خواهیم داشت که برای جبران آن باید از سایر استانها گندم وارد کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اردبیل گفت: بدنبال سیل سه روز پیش تعدادی از جاده های برزند و انگوت مسدود بودند که با عملیات کارکنان راهداری بازگشایی انجام شد.

خدمتی افزود: اهالی روستاهای زیوه و قره آغاج بیشترین خسارت را از سیل دیده اند و در روستای چنار شهرستان انگوت یک نفر جوان ۲۱ ساله نیز دچار غرق شدگی شد.

وی ادامه داد: ۶۰۰ دام سبک و سنگین اهالی در این سیل تلف شد و خودروهای شخصی و منازل مسکونی اهالی نیز دچار خسارت‌هایی شد.

خدمتی از قطع آب شرب برخی از روستاها بدنبال سیل خبر داد و خاطرنشان کرد: با همکاری آب و فاضلاب آب این روستاها وصل شد.

وی به لایروبی تعدادی از قناتها اشاره کرد و گفت: بیشترین گل و لای سیل در جاده پلیس راه گرمی به بیله سوار بود.

خدمتی همچنین به اعلام هشدارهای لازم برای سیل اخیر اشاره کرد و گفت: برآورد کلی خسارت سیل اخیر در دست بررسی است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=102829

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});