• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
1

لایحه مالیات بر عایدی سرمایه؛ مقابله با سوداگری یا فرار سرمایه؟

  • کد خبر : 103021
  • 06 اردیبهشت 1402 - 10:30
لایحه مالیات بر عایدی سرمایه؛ مقابله با سوداگری یا فرار سرمایه؟
یاز اکو - طرح «مالیات بر عایدی سرمایه» یا همان طرح «مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی» که هم اکنون مراحل چکش کاری و تصویب آن در مجلس در جریان است به نظر برخی فعالان اقتصادی موجب فرار سرمایه از کشور می‌شود و در مقابل برخی نیز معتقدند تصویب و اجرای آن جلوی سوداگری را می گیرد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، این طرح که گفته می شود به افزایش منابع درآمدی دولت کمک می کند مشمول افرادی می شود که در حوزه های مسکن، طلا، ارز و خودرو به سوداگری پرداخته و بدون پرداخت مالیات، درآمدهای هنگفتی به جیب می زنند.

طرح مالیات بر عایدی سرمایه که با هدف حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری، ایجاد عدالت اجتماعی، محدود کردن فعالیت های سوداگرانه و رونق اقتصادی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی تدوین شده و کلیات آن در سال گذشته به تصویب رسیده است، هم اکنون به موضوعی چالش برانگیز تبدیل شده و در حوزه های مختلف علمی و دانشگاهی، اقتصادی و اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و نظرات مختلفی در این خصوص از سوی این محافل مطرح می شود.

طبق این طرح، مازاد ارزش دارایی شامل املاک با انواع کاربری و حق واگذاری محل، انواع وسایل نقلیه موتوری زمینی، طلا، شمش طلا، طلای آب شده، زیورآلات از جنس طلا، پلاتین و جواهرآلات و انواع ارز خارجی در زمان انتقال آن نسبت به ارزش تملکش، عایدی سرمایه محسوب و هر نوع نقل و انتقال این دارایی‌ها در زمان انتقال در کلیه مناطق کشور از جمله مناطق آزاد تجاری اقتصادی و ویژه اقتصادی مشمول مالیات می‌شود.

از سوی دیگر، اگر واحد مسکونی یا وسیله نقلیه مورد معامله، تنها واحد مسکونی یا وسیله نقلیه تحت تملک اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال و بیش از یکسال در تملک وی باشد، مشمول پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه نیست.

بر اساس این طرح، همچنین اولین انتقال املاک نوساز و نیمه ساخت، انتقال باغ‌ها و زمین‌های زراعی بیرون از حریم شهری، انتقال بلاعوض به والدین، همسر دائم و فرزندان بالای ۱۸ سال و اعطای وکالت به آن‌ها، انتقال ترکه به صورت ارث یا وصیت، انتقال به منظور وقف با تایید سازمان اوقاف امور خیریه و انتقال قهری املاک مسکونی مشمول پرداخت مالیات مذکور نمی‌شوند.

علاوه بر این، هرگونه ارز انتقال یافته از خارج از کشور که منشاء آن به تایید بانک مرکزی رسیده باشد، به خصوص ناشی از صادرات، در صورتی که عرضه آن در مهلت قانونی مقرر به تأیید بانک مرکزی رسیده باشد، از این مالیات معاف است.

به عقیده برخی از فعالان اقتصادی و اساتید دانشگاهی آذربایجان شرقی، تصویب این طرح موجب فرار سرمایه و افزایش لجام گسیخته تورم در جامعه می شود و دولت نفعی از آن نخواهد برد و در مقابل برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اساتید دانشگاهی و مدیران اجرایی معتقد هستند که تصویب و اجرای آن جلوی سوداگری در این حوزه ها را گرفته و در برقراری عدالت اجتماعی در جامعه نقش بسزایی ایفا خواهد کرد.

طرح مالیات بر عایدی سرمایه با هدف دفاع از فعالیت های تولیدی و صنعتی و مقابله با سوداگری تدوین شده است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان مجلس مدافع مردم و فعالان اقتصادی هستند، می گوید: این طرح از سوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارایه شده و کلیات آن به تصویب رسیده و در زمان کنونی نیز ۱۰ ماده از آن در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفته و به تصویب رسیده است.

حجت الاسلام سیدمحمدرضا تاج الدینی، با اشاره به اینکه فرایند تصویب و رفع ایرادات این طرح سه تا چهار ماه طول می کشد، می افزاید: این طرح با هدف دفاع از فعالیت های تولیدی و صنعتی و مقابله با سوداگری و کنترل آن تدوین شده است.

وی اظهار می کند: تصویب و اجرای این طرح موجب می شود تا فعالیت های غیرحقیقی به جایی برسد که مزیت خود را از دست بدهد و سرمایه به سمت واحدهای تولیدی و صنتعی سوق داده شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، می گوید: این طرح در کشورهای مختلف دنیا اجرا و مشمول افرادی می شود که اقدام به خرید و فروش در چهار بازار شامل مسکن، سکه و طلا، ارزهای خارجی و خودرو می کنند و در برخی موارد به درآمدهای بادآورده و نجومی دست یافته و هیچ گونه مالیاتی پرداخت نمی کنند.

حجت الاسلام تاج الدینی، با تاکید بر اینکه عمده هدف از این طرح محدودسازی سوداگری است، ادامه می دهد: برقراری عدالت مالیاتی از دیگر اهداف این طرح است زیرا عمده افرادی که در جامعه مالیات پرداخت می کنند شامل کارمندان، کارگران، واحدهای تولیدی و صنعتی بوده و حوزه های خدماتی کمترین مالیات را پرداخت می کنند و سوداگران نیز اصلا مالیات پرداخت نمی کنند.

وی با بیان اینکه افزایش درآمدهای دولتی از اهداف جانبی این طرح است، یادآوری می کند: این طرح اشکالاتی دارد که در طول بررسی طرح این اشکالات رفع می شود و باید زیرساخت های اجرای آن و ساز و کارهای لازم برای شناسایی درآمدهای اشخاصی که مبادرت به سوداگری می کنند، فراهم شود و فعالان اقتصادی واقعی در حوزه های مختلف مانند صنعت، تولید، معدن و خدمات در امنیت باشند.

حاکمیت باید به جای تقابل، پشت فعالان اقتصادی بایستد

دیگر نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه حاکمیت باید دغدغه فعالان اقتصادی را درک کند، می گوید: حاکمیت باید به جای توجیه عملکرد خود، دغدغه فعالان اقتصادی را بشنود و برای رفع آن راه حل ارایه دهد.

مسعود پزشکیان، با بیان اینکه عملا بخشی از سرمایه مادی و معنوی از کشور خارجی می شود، می افزاید: حاکمیت باید پشت فعالان اقتصادی که موجب ایجاد اشتغال، کارآفرینی و تولید در جامعه می شوند، قرار گیرد و طوری رفتار کند که آن ها مطمئن شوند که حاکمیت پشت آن ها بوده و با آن ها تقابل ندارد.

وی با تاکید بر اینکه نمایندگان مجلس پیگیر مشکلات و دغدغه های فعالان اقتصادی هستند، اظهار می کند: دولت و دستگاه های اجرایی نباید در مقابل بخش خصوصی و فعالان اقتصادی بایستند بلکه زمینه را برای فعالیت بیشتر آن ها فراهم کنند.

پزشکیان، ادامه می دهد: سرمایه دار و کارخانه دار را به عنوان استعمارگر در ذهن ما القا کرده اند در حالی که اگر سرمایه گذاران را به عنوان سرمایه مملکت بدانیم برای حفظ آنان نیز تلاش خواهیم کرد.

بررسی و تصویب طرح مالیات بر عواید سرمایه در مجلس متوقف شود

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز نیز با بیان اینکه طرح مالیات بر عواید سرمایه و روشی که در آن استفاده می شود جای بحث دارد، می گوید: تصویب و اجرای آن لطمات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور و افزایش تورم برجای خواهد گذاشت.

یونس ژائله، می افزاید: با توجه به نبود ثبات اقتصادی در شرایط فعلی جامعه، فعالان اقتصادی استان پیشنهاد می کنند این طرح تا اطلاع ثانوی و بهبود شرایط اقتصادی جامعه متوقف شود.

وی اظهار می کند: تصویب و اجرای این طرح موجب خروج سرمایه از کشور می شود و تورم کنونی را تشدید خواهد کرد و این موضوع در نقطه مقابل تاکید رهبر معظم انقلاب برای مهار تورم و رشد تولید است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز می گوید: تصویب این طرح به این معنی است که ایران، برای سرمایه گذاری امن نبوده و مردم سرمایه های خود را به دیگر کشورها انتقال دهند.

ژائله، با تاکید بر اینکه این موضوع بزرگترین خطر برای اقتصاد کشور است، ادامه می دهد: باید در این زمینه اتاق فکر اقتصادی تشکیل و راهکارهای عملی برای بهبود وضع اقتصادی ارائه شود و اتاق بازرگانی تبریز از این ظرفیت برای ارایه طرح ها و پیشنهادات لازم برخوردار است.

مجلس باید عامل ثبات اقتصادی جامعه باشد

استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تبریز نیز با بیان اینکه باید بر روی استاندارد کردن اقتصاد کشور تاکید شود، می گوید: مجلس باید در این زمینه پیشگام باشد و عامل ثبات اقتصادی جامعه باشد.

محمدباقر بهشتی، با اشاره انتقاد از اندیشه حاکم بر اقتصاد کشور، می افزاید: بر اساس برنامه پنج ساله باید متغیرهای اقتصادی در این دوره ثابت باشد در حالی که با ایجاد تغییرات در قانون با ارایه لایحه های دوفوریتی، بی ثباتی در اقتصاد کشور ایجاد می شود.

وی اظهار می کند: مالیات باید ابزاری برای تامین سالم منابع درآمدی دولت و توزیع متعادل درآمد باشد و عاملی برای فرار سرمایه و به حاشیه کشیده شدن بخش خصوصی نباشد و موضع گیری مجلس نیز باید در قالب تعریف عملیاتی بخش خصوصی باشد.

انتظارات تورمی در جامعه موجب سوداگری برخی افراد می شود

رییس دانشکده‌ اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز نیز با بیان اینکه مصوباتی که در این طرح در مجلس تصویب شده در پاسخ به خیلی از سووالات مسکوت مانده است، می گوید: هم اکنون با توجه به انتظارات تورمی که در جامعه شکل گرفته است، طرح مالیات بر عایدی سرمایه نیز مانع از سوداگری برخی افراد نخواهد شد.

زهرا کریمی، می افزاید: برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها در کشور موجب ایجاد انتظارات تورمی در بین مردم شده است بنابراین آنان نیز برای ترس از آینده به دنبال مسکن، طلا و ارز بیشتر می روند و این طرح در پاسخ به این موضوع مسکوت است.

وی اظهار می کند: تا زمانی که ساختار اقتصادی دولت از انضباط مالی برخوردار نباشد، نباید از بخش خصوصی یا جامعه نیز انتظار انضباط مالی را داشت.

رییس دانشکده‌ اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز با تاکید بر اینکه عدم شفافیت حساب های بانکی از معضلات اقتصادی کشور است، می گوید: تا زمانی که حساب های بانکی اشخاص تجمیع و شفاف نشود، شفافیت مالی در جامعه ایجاد نخواهد شد.

کریمی، ادامه می دهد: مصوبات این طرح باید از سوی کارشناسان اقتصادی مورد چکش کاری قرار گیرد و نظرات تخصصی دانشگاهیان و فعالان اقتصادی در آن اعمال تا از بروز مشکلات در آینده پیشگیری شود.

طرح مالیات بر عایدی سرمایه با تورم بالای ۳۰ درصد توجیه اقتصادی ندارد

فعال اقتصادی آذربایجان شرقی و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز معتقد است: طرح مالیات بر عایدی سرمایه در اقتصاد با تورم بالای ۳۰ درصد توجیه اقتصادی ندارد و این کار به منزله اخذ مالیات پنهانی از سرمایه گذاران

صمد حسن زاده، با بیان اینکه در کشور برنامه ای برای توسعه و ثبات اقتصادی وجود ندارد، می گوید: اعتماد ملی برای سیاست های دولت بزرگترین سرمایه است.

وی با اشاره به شعار امسال «مهار تورم و رشد تولید»، ابراز امیدواری کرد تا با برنامه‌ریزی دقیق بتوان در آینده گام‌های موثری در مسیر سرمایه گذاری و رشد تولید برداشت.

طرح مالیات بر عواید سرمایه به کنترل تورم و رشد تولید منجر نمی شود

دیگر فعال اقتصادی آذربایجان شرقی و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز نیز با بیان اینکه طرح مالیات بر عواید سرمایه به کنترل تورم و رشد تولید منجر نمی شود، می گوید: تصویب و اجرای این طرح زنگ خطری برای اقتصاد کشور بوده و تبعات آن در آینده بروز خواهد کرد.

مسعود بنابیان، می افزاید: تنها حوزه‌ای که دولت توانسته خود را کارآمد نشان دهد، اخذ مالیات است به طوری که در سال گذشته موفق به اخذ بیش از ۱۰۰ درصد مالیات‌ها شده اما در زمینه‌های دیگر مانند آموزش، بهداشت و رفاه همچنان با مشکل مواجه است.

وی اظهار می کند: سهم صنعت از اقتصاد ایران ۴۰ درصد اما در مقابل سهم صنعت از پرداخت مالیات در کشور ۶۰ درصد است و این آمار نشان می دهد فرار سرمایه در کشور و به خصوص در استان ما زیاد است.

اخذ مالیات بر عایدی سرمایه، بخش خصوصی را ضعیف‌تر می‌ کند

دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز نیز می گوید: اجرای طرح اخذ مالیات عایدی بر سرمایه، موجب تضعیف بیشتر بخش خصوصی می‌شود زیرا با تداوم این روند، رغبت به سرمایه‌گذاری در حوزه تولید و صنعت کاهش می‌یابد.

قاسم قویدل، می افزاید: این طرح همچنین موجب فرار مالیاتی و افزایش تورم شده و به جای افزایش درآمد دولت، از میزان آن کاسته می شود زیرا در چنین وضعیت اقتصادی جامعه، بازماندگان حوزه صنعت نیز در زیرزمین ها ته‌نشین می‌شوند.

مالیات بر عایدی سرمایه در تمام کشورها اجرا می شود

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه مشکل اقتصادی و ساختار اقتصادی بیمار کشور طی سالیان گذشته ایجاد شده است و ادامه دارد، می گوید: بخش خصوصی و فعالان اقتصادی گریبانگیر این مشکلات هستند.

واقف بهروزی، با بیان اینکه مالیات بر عایدی سرمایه در تمام کشورها اجرا می شود، می افزاید: این طرح ایراداتی دارد که باید در مجلس شورای اسلامی و کمیسیون اقتصادی بررسی و چکش کاری شود.

وی اظهار می کند: نباید این طرح را سفید و سیاه دید و کلیت آن را زیر سووال برد بلکه باید نقاط ضعف آن رفع و نقاط قوت آن تقویت شود.

مالیات بر عایدی سرمایه فعلا فقط در حوزه مسکن مطرح است

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان شرقی، نیز با بیان اینکه دغدغه فعالان اقتصادی در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه قابل درک است، می گوید: این طرح مشمول مالیات های غیرمولد شامل مسکن، طلا و سکه، ارز و خودرو می شود و در زمان کنونی فقط در حوزه مسکن مطرح است.

عیسی اروج زاده، می افزاید: ارایه این طرح به منظور سوق دادن سرمایه از مسکن به سمت تولید بوده و واحدهای تولیدی و اتاق بازرگانی باید از این طرح حمایت کنند زیرا از سوداگری در این حوزه می کاهد.

وی اظهار می کند: اگر این طرح ایرادات و اشکالاتی دارد باید مورد بررسی قرار گیرد و پیشنهادات لازم در این خصوص ارایه شود تا دلالان و سوداگران به سمت مولد سازی حرکت کنند.

طرح مالیات بر عایدی سرمایه در تیرماه ۱۳۹۹ در مجلس اعلام وصول شد و بعد از گذشت بیش از ۲ سال در جریان کار نمایندگان مجلس قرار گرفته است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=103021

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});