• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
4

طرح انتقال آب از سد شهریار به اردبیل نیازمند ۶۰ هزار میلیارد ریال است

  • کد خبر : 104008
  • 14 اردیبهشت 1402 - 14:00
طرح انتقال آب از سد شهریار به اردبیل نیازمند ۶۰ هزار میلیارد ریال است
یاز اکو - معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای اردبیل گفت: برای تامین آب آشامیدنی اردبیل طرح انتقال آب از سد شهریار در دستور کار قرار گرفته که اجرای آن نیازمند ۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، جبرئیل رمضانی روز پنجشنبه اظهار کرد: چند طرح مهم آبرسانی در اردبیل در حال برنامه‌ریزی و اجرا است تا آب پایدار مردم این شهر با جمعیتی بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر تأمین شود.

وی افزود: تامین آب آشامیدنی مردم اردبیل از سه حوزه سفید رود، قزل اوزن و رودخانه ارس قابل تحقق است که در مرحله اول انتقال آب از سد شهریار در اولویت قرار گرفته است.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای اردبیل ادامه داد: طرح انتقال آب از سد شهریار به اردبیل که مجوز قانونی آن صادر شده، در مدت سه سال به سرانجام خواهد رسید.

رمضانی اظهار کرد: تلاش بر این است مجوز ماده سه را به شکل کامل برای این طرح دریافت کرده و مجوزهای زیست محیطی و سایر مراحل قانونی هم در اجرای این طرح صادر شود.

وی ادامه داد: از رودخانه ارس و همچنین قزل اوزن هم آب مورد نیاز مردم اردبیل تامین می‌شود که در صورت تامین اعتبار لازم اقدامات لازم در این باره صورت خواهد گرفت.

اجرای طرح آرسنیک زدایی از چاههای اردبیل برای ارتقای کیفیت آب

رمضانی احداث تصفیه‌خانه آرسنیک‌زدایی مخصوص چاه‌های داخل شهر اردبیل را یاد آور شد و گفت: این طرح با هدف تأمین کیفی آب اردبیل در اولویت قرار گرفته و برای اجرای آن چهار هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای اردبیل ادامه داد: با انتخاب پیمانکار، این تصفیه‌خانه در سال‌جاری با هدف تصفیه آب چاه‌های اردبیل احداث خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به تامین اعتبار لازم برای تکمیل برج آبگیر سد یامچی اردبیل اظهار کرد: طرح برج آبگیر و ارتقای کیفیت آب اردبیل آذر ماه سال گذشته شروع شد و طبق برنامه زمان‌بندی پیش می‌رود.

رمضانی ارزش مالی این طرح را بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود طرح برج آبگیر سد یامچی شهریورماه امسال همزمان با هفته دولت افتتاح شود.

وی تامین آب آشامیدنی مطمئن و پایدار را برای مراکز جمعیتی در استان اردبیل از جمله وظایف اصلی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل دانست و افزود: در این سد ضمن برنامه‌ریزی جهت انجام تعمیرات دوره‌ای و عملیات کنترل پایداری و ایمنی، تمهیدات لازم برای پایش کیفی مخزن انجام می‌گیرد.

معاون طرح توسعه شرکت آب منطقه‌ای اردبیل ادامه داد: افزایش بی‌رویه مصرف آب، میزان حجم آورد حوضه آبریز و افزایش ذخایر آبی سد را برای روزهای آینده با چالش جدی روبرو کرده و کشاورزان باید در رعایت الگوی کشت و شهروندان اردبیلی هم در مصرف بهینه آب جدی باشند.

رمضانی با بیان اینکه مصرف بی‌رویه و غیرعلمی از منابع آبی بویژه در بخش کشاورزی حجم زیادی از آب را هدر داده و از ذخایر آن می‌کاهد ، اضافه‌کرد: با وجود خشکسالی چند سال اخیر و کاهش منابع، مصرف بی‌رویه آب در این استان همچنان وجود دارد و این موضوع نگران‌کننده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=104008

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});