• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
4

خشکسالی بیش از چهار هزار هکتار اراضی آبی اصلاندوز را غیرقابل برداشت کرد

  • کد خبر : 104288
  • 17 اردیبهشت 1402 - 10:15
خشکسالی بیش از چهار هزار هکتار اراضی آبی اصلاندوز را غیرقابل برداشت کرد
یاز اکو - معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: خشکسالی که طی سه دهه اخیر بی‌سابقه بوده است ، علاوه بر خسارت سنگین به اراضی دیم شهرستان اصلاندوز حدود چهار هزار هکتار از اراضی آبی این شهرستان را هم غیرقابل برداشت کرده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا؛ علیرضا مهاجر که به منظور بررسی میدانی و مشاهده عینی وضعیت کشاورزی منطقه و ارزیابی خسارت وارده که در اثر خشکسالی و سیل هفته‌های اخیر به شهرهای شمالی استان اردبیل سفر کرده است در حاشیه این سفر در مصاحبه با ایرنا اظهار کرد: اراضی دیم شهرستان اصلاندوز به خاطر خشکسالی شدید که در سه دهه گذشته بی‌سابقه بوده ، تقریبا به طور کامل از بین رفته است.

وی اضافه کرد: متاسفانه حدود چهار هزار هکتار اراضی آبی در ۲ طرف رودخانه دره‌رود هم به دلیل خشک شدن این رودخانه امکان آبیاری پیدا نکرد و این اراضی هم تقریبا غیرقابل برداشت شد.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: امیدواریم بتوانیم با ارائه گزارشی از وضعیت این منطقه دولت را متقاعد کنیم ، با ارائه کمک‌هایی بخشی از فشار اقتصادی به کشاورزان منطقه را کاهش دهیم.

اگر آبی باشد حتماً رهاسازی خواهد شد!

مهاجر در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای رهاسازی آب کشاورزی به اراضی این منطقه وجود دارد، گفت: اگر آبی باشد حتماً رهاسازی خواهد شد ولی متاسفانه چون آب نیست فکر نمی‌کنم حتی اگر آب هم رهاسازی شود این اراضی که تقریباً از بین رفته است دوباره بازیافت شود.

وی اضافه کرد: به همین خاطر به نظر می‌رسد از الان باید به فکر سال زراعی آینده که از سه چهار ماه آینده آغاز خواهد شد، باشیم و کشاورزان را توانمند کنیم تا بتوانند کشت سال آینده را انجام دهند.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی یادآورشد: در این راستا برای تامین بذر و نهاده‌های موردنیاز کشاورزان اعم از کود و سم تلاش خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص راهکار وزارت جهاد کشاورزی برای باغات منطقه بران اصلاندوز هم گفت: اگر آب باشد قطعا برای باغات منطقه هم در نظر گرفته خواهد شد.

مهاجر خاطرنشان کرد: تفاوتی که اراضی کشاورزی با باغات دارد این است که تاثیر خشکسالی در بخش زراعت یک ساله است ولی در بخش باغات خشکسالی ممکن است زحمات چند ساله باغداران را از بین ببرد و خسارت سنگینی به منطقه، استان کشور وارد شود.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی ابراز امیدواری کرد: شرایط برای حفظ و نگهداری باغات منطقه فراهم شود.

خسارات ناشی از سیلاب، تکرگ و خشکسالی به بخش کشاورزی گرمی‌ و انگوت بالا است

بر اساس این گزارش معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی همچنین در بازدید از اراضی خسارت دیده شهرستان گرمی با بیان اینکه حجم خسارات ناشی از سیلاب، تکرگ و خشکسالی به بخش کشاورزی گرمی‌ و انگوت بالا است گفت: از همه توان و ظرفیت ملی برای پرداخت خسارات به کشاورزان استفاده خواهیم کرد.

مهاجری افزود: برآوردهای اولیه نشان می دهد که بیش از ۹۰‌درصد به بخش کشاورزی شهرهای گرمی و انگوت و زیر مجموعه آن خسارت وارد کرده است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت هرچه تمام تر از کشاورزان خسارت دیده با استفاده از ظرفیت بیمه و کمک های بلاعوض امهال تسهیلات و … تلاش خواهد کرد و برای اراضی که تحت پوشش بیمه محصولات قرار گرفته اند خسارت پرداخت خواهد کرد.

فرماندارگرمی هم در بازدید معاون وزیر از مزارع آسیب دیده کشاورزی شهرستان با بیان اینکه بیش از ۶۰ هزار هکتار انواع محصولات کشاورزی در گرمی به سطح زیر کشت رفته است، اظهار داشت : بر اثر وقوع خشکسالی ،سیل و تکرگ متاسفانه بیش از ۹۰ درصد اراضی خسارت دیده‌اند.

حسین مولایی افزود: وزارت جهاد کشاورزی بعنوان متولی این حوزه مجوز امهال تسهیلات،پرداخت غرامت صددرصدی توسط بیمه و در قالب تسهیلات بلاعوض از این قشر تولید کننده و مولد حمایت جدی داشته باشد تا کشاورزان نسبت به تولید دلگرم باشند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=104288

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});