• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
4

نزول دسته جمعی بازارهای داخلی در هفته‌ای که گذشت

  • کد خبر : 105039
  • 23 اردیبهشت 1402 - 19:58
نزول دسته جمعی بازارهای داخلی در هفته‌ای که گذشت
در هفته‌ای که گذشت رییس بانک مرکزی بازار آزاد را قاچاق خواند و از تشکیل کمیته بررسی تخلفات ارزی خبر داد که نشان می‌دهد بازارساز به دنبال افزایش سخت‌گیری‌ها در بازار ارز است. بورس اوراق بهادار نیز از ابتدای سال تاکنون ریزش سنگینی همچون روز یکشنبه رقم نزده بود.

یازاکو؛ جعفر ساعی نیا – در هفته‌ای که گذشت رییس بانک مرکزی بازار آزاد را قاچاق خواند و از تشکیل کمیته بررسی تخلفات ارزی خبر داد که نشان می‌دهد بازارساز به دنبال افزایش سخت‌گیری‌ها در بازار ارز است. بورس اوراق بهادار نیز از ابتدای سال تاکنون ریزش سنگینی همچون روز یکشنبه رقم نزده بود.

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار ارز و سکه/ کاهش قیمت ارز و سکه
در هفته‌ای که گذشت رییس بانک مرکزی بازار آزاد را قاچاق خواند و از تشکیل کمیته بررسی تخلفات ارزی خبر داد که نشان می‌دهد بازارساز به دنبال افزایش سخت‌گیری‌ها در بازار ارز است، تاکید بر ثبت معاملات سکه در سامانه جامع تجارت هم بر نگرانی‌ها از احتمال دریافت مالیات بر عایدی در بازار سکه دامن می‌زند.
از نظر کندل شماری بعد از هرموج افزایشی تقریبا طی نه تا دوازده روز کاری قیمت‌ها در بازار ارز کاهشی شده، کف قیمتی خود را پیدا کرده و پس از آن روند نزولی متوقف شده، معاملات رنج شده و یا شکل صعودی به خود گرفته است. روند قیمت‌ها در معاملات بازار آزاد ارز ۹ روز است که کاهشی است به همین خاطر با توجه به آنکه اسکناس آمریکایی روی خط حمایتی خود از ابتدای سال جاری قرار گرفته است می توان انتظار توقف روند نزولی بازار را داشت، ولی در صورتی که به هر دلیلی دلار به روند نزولی خود ادامه دهد محدوده ۵۲ هزار و ۶۰۰ تومان و حمایت روانی ۵۲ هزار تومان را پیش رو دارد.
دلار آمریکا در این هفته بازدهی منفی ۲.۲ درصدی را کسب کرد که عملکرد بهتری نسبت به سایر بازارها می باشد زیرا دارندگان سکه امامی در این هفته ۳.۷ درصد زیان را ثبت کردند و بیشترین زیان نصیب دارندگان ربع سکه شد که ارزش دارایی شان نسبت به پایان هفته قبل ۵.۶ درصد کاهش پیدا کرد.
هر گرم طلای هجده عیار نیز مانند اسکناس آمریکایی ۲.۲ درصد کاهش یافت.

بازار سهام/ افت محسوس بورس تهران
بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای سال تاکنون ریزش سنگینی همچون روز یکشنبه رقم نزده بود. بازار سهام بیشترین خروج پول را از شهریور ۹۹ با مبلغی معادل ۲ هزار و ۵۸۵ میلیارد تومان تجربه کرد. بیشترین خروج پول از بانک‌ها و فلزات اساسی رخ داد. بازار سرخ‌پوش روز یکشنبه با کاهش ۳/۷۵ درصد شاخص کل در حدود ۹۵ هزار واحد افت داشت که رکورد محسوب می‌شود. شاخص هموزن هم به روند سبز خود پایان داد و کاهش ۳/۴۵ درصدی را ثبت کرد. یکشنبه تمام نمادهای شاخص‌ساز نیز با کاهش مواجه شدند. از دلایل خروج پول از بازار می‌توان به باز شدن مهلت ایجاد حساب وکالتی برای ثبت‌نام خودرو اشاره کرد که سهامداران خرد پول خود را از بازار به آن انتقال دادند. البته تحلیلگران این عرصه بر این باورند که کاهش روز گذشته بازار ریزش محسوب نمی‌شود و تنها اصلاح و تعدیلی برای بازار است.

بازار طلای جهانی/ تلاطم نوسانات بهای طلا
قیمت طلا در بازار جهانی در روز جمعه و پیش از تعطیلی بازار به پایین‌ترین حد یک هفته‌ای سقوط کرد و تحت تاثیر تقویت دلار و افزایش بازده اوراق قرضه آمریکا، در مسیر کاهش هفتگی قرار دارد.
بهای هر اونس طلا پیش از تعطیلی بازار به ۲۰۱۰ دلار و ۵۰ سنت رسید و قیمت طلا در بازار معاملات آمریکا نیز به ۲۰۱۱ دلار و ۵۰ سنت رسید.
دلار به بالاترین حد یک ماهه خود رسید و به سمت بزرگ‌ترین افزایش هفتگی خود از فوریه تاکنون می‌رود که باعث می‌شود شمش برای خریدارانی که سایر ارزها را دارند جذابیت کمتری داشته باشد. باب هابرکورن، استراتژیست ارشد بازار در RJO Futures گفت: روند صعودی دلار به دلیل مشکلات سقف بدهی طی دو هفته آینده، محدود است.
جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا اظهار کرد که مشخص نیست چه زمانی پول نقد خزانه‌داری برای پرداخت بدهی‌های دولت آمریکا تمام می‌شود و ممکن است در اوایل ژوئن باشد.
میشل بومن، رئیس فدرال رزرو، موضع بانک مرکزی در مورد افزایش نرخ بهره در صورت لزوم برای مبارزه با تورم بالا را تکرار کرد.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، قیمت هر اونس نقره با ۱.۳ درصد کاهش به ۲۳.۸۶ دلار رسید که در بدترین هفته خود در هفت ماه گذشته حدود ۷ درصد کاهش داشت. فواد رزاق زاده، تحلیلگر بازار در سیتی ایندکس، این افت را به افزایش ارزش دلار و نگرانی در مورد بهبود اقتصادی چین نسبت داد.
بر اساس گزارش رویترز، پلاتین با ۲.۸ درصد کاهش به ۱۰۶۳ دلار و ۴۳ سنت رسید، در حالی که پالادیوم با ۲.۴ درصد کاهش به ۱۵۱۴ دلار و ۲۰ سنت رسید.

بازار اوراق مسکن/ سیاست‌گذاری درست برای عرضه
اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، طی معاملات روز چهارشنبه برخی با کاهش قیمت و برخی دیگر با افزایش قیمت همراه بودند. به طوری که در این میان تسه ۰۰۱۱، روز چهارشنبه با افزایش ۰/۴۳ درصد معادل بیش از ۳۰۰ تومان رشد، دادوستدهای خود را در قیمت پایانی ۸۴ هزار و ۴۳۵ تومان خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه شکستن انحصار زمین و حرکت به سمت ویلایی‌سازی مسکن، مهم‌ترین راهکار دولت در زمینه مهار تورم و رشد تولید مسکن است که باید مورد توجه قرار گیرد. اما این موضوع از نگاه برخی دیگر از فعالان بازار مسکن چندان در بهبود روند عرضه مسکن نمی‌تواند موثر باشد. زیرا که احداث چنین بناهایی مستلزم زمین‌هایی با مساحت بیشتر است و بالطبع این مجموعه ساختمان‌ها به مناطق دورتر از شهر و حومه‌های کلان‌شهر هدایت می‌شود و تقاضا برای این واحدهای ساختمانی با سرعت بسیار پایین ایجاد خواهد شد.

بازار نفت/ هفته امیدبخش برای نفت
با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی و عدم‌انجام معاملات در روزهای شنبه و یکشنبه، قیمت نفت ثابت ماند. در هفته‌ای که گذشت بازیگرانی از جمله فدرال رزرو، چین، اوپک و روسیه در تعیین قیمتی هر بشکه نفت خام نقش داشتند. در ابتدا نااطمینانی از رشد اقتصادی موجب کاهش تقاضا برای نفت و سوخت بود که منجر به کاهش قیمت می‌شد. در ادامه بالا بردن نرخ بهره برای ماه آینده توسط فدرال رزرو بر تعلل در خرید نفت اثرگذار بود. از طرفی داده‌های تولیدی منتشر شده از چین توقف رشد جهانی را نوید می‌داد که در این هنگام فروش شتاب‌زده نفت از قیمت آن کمی کاست. نیروهای متضاد سمت عرضه نیز بیکار نبودند، زمزمه‌های اوپک در راستای کاهش عرضه و نگرانی از عرضه روسیه و ایران توانست بهای نفت خام را حفظ کند. انتظار می‌رود با داده‌های اشتغال ایالات متحده که تا حدودی از دلهره رکود کاست؛ قیمت نفت، افزایش را تجربه کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=105039

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});