• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4

شهر خوی به عنوان شهر قالی ریز ماهی ثبت شد

  • کد خبر : 105910
  • 01 خرداد 1402 - 11:00
شهر خوی به عنوان شهر قالی ریز ماهی ثبت شد
یاز اکو - شهر خوی در شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی وزارت میراث فرهنگی ،صنایع دستی و کردشگری بعنوان شهر قالی ریز ماهی انتخاب شد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از خبرگزاری مهر، مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان غربی در آئین اهدای سند ثبت این اثر فرهنگی و هنری فرش با نقش ریز ماهی را ظرفیت میراثی و صنایع دستی بسیار مهمی برای معرفی شهرستان خوی به عنوان خاستگاه و مرکز تولید این هنر صنعت دانست.

مرتضی صفری گفت: از نظر میراثی فرش ریز ماهی خوی به عنوان یک هنر صنعت ارزشمند و صنعت دستی نفیس، در رأی نهایی شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی به عنوان شهر ملی فرش ریز ماهی به ثبت رسید و سند آن تحویل میراث فرهنگی استان و شهرستان شد.

مدیر کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی با بیان اینکه به لحاظ میراثی شهرستان خوی از شهرستان‌های با ظرفیت آذربایجان غربی است، در این نشست مقرر شد ۸ میلیارد تومان اعتبار از بودجه شهرداری برای احیای آثار و بناهای تاریخی در اختیار میراث فرهنگی استان قرار گیرد.

وی تصریح کرد: تکمیل مجموعه فرهنگی و تاریخی و گردشگری شمس تبریزی از مهمترین طرح‌های ملی خوی است که بر اساس تفاهم نامه با شورا و شهرداری قرار شد با در اولویت تکمیل و مرمت قرار گیرد.

صفری تصریح کرد: در آذربایجان غربی بافت تاریخی شهرستان‌های ارومیه، خوی، ماکو و تکاب در شورای عالی میراث فرهنگی به ثبت رسیده و مطالعات این بافت‌ها در این شهرستان در حال اجراست.

وی گفت: در این مطالعات جایگاه آثار تاریخی و نوع مرمت و احیای این آثار و تعیین ضوابط میراثی در ارائه طبقات در ساخت و سازها مشخص می‌شود.

صفری اضافه کرد: با تکمیل این مطالعات شاهد گشایش‌های خوبی در امر شهرسازی اصولی در بافت ناریخی این شهرها با لحاظ بناهای میراث فرهنگی خواهیم بود.

فرماندار شهرستان خوی هم در آئین از تولید سالانه ۱۰۰ هزار متر مربع انواع فرش دستباف در این شهرستان خبر داد و گفت: ۷۰ درصد تولیدات فرش دستباف این شهرستان را فرش با نقش ریز ماهی تشکیل می‌شود.

ذبیح الله کاظمی افزود: در این شهرستان بیش از ۳۰ هزار بافنده در زمینه تولید فرش دستباف از جمله ریز ماهی هنرنمایی می‌کنند.

وی علت نامگذاری فرش ریز ماهی خوی را وجود دو نقش ماهی در حاشیه این طرح دانست و افزود: این فرش به علت استفاده از مواد اولیه اصیل از نظر تولید از دوام و استحکام ویژه ای برخوردار است و با گره ترکی تولید می‌شود.

فرش ریز ماهی خوی با قدمت هزار ساله در رج های ۲۲ الی ۷۰ تولید و به بازار عرضه می‌شود.

مالکیت معنوی فرش ریز ماهی خوی در سال ۱۳۹۲ در فهرست جهانی ثبت شده است.

به سبب تولید فرش ریز ماهی از سالیان دور در خوی در بازار تاریخی این شهرستان هم راسته‌ای بنام راسته فرش فعال بوده و همچنان رونق خود را حفظ کرده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=105910

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});