• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2

ایجاد سدهای بالادستی و استفاده کشاورزان حقابه رودخانه “بالیقلوچایی” را به خطر انداخته است

  • کد خبر : 106254
  • 04 خرداد 1402 - 12:54
ایجاد سدهای بالادستی و استفاده کشاورزان حقابه رودخانه “بالیقلوچایی” را به خطر انداخته است
یاز اکو - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: حقابه رودخانه "بالیقلوچایی" در مسیر توسط کشاورزان روستاهای مجاور برای آبیاری محصولات زراعی استفاده می‌شود و همچنین تصفیه‌خانه شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل و تصفیه‌خانه فاضلاب شهر اردبیل دو معضل اصلی و اساسی محیط زیستی استان می باشد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، حسن قاسم‌پور نیاری با بیان اینکه حداقل حقابه زیستی بالیقلوچایی را از شرکت آب منطقه ای می گیریم، افزود: ایجاد سدهای بالادستی حقابه رودخانه بالیقلوچایی را به خطر انداخته است و همچنین این حقابه در مسیر خود توسط کشاورزان روستاها استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اولویت در توزیع آب سدها اول حقابه شرب است و سپس محیط زیست و بعداً کشاورزی و صنعت، اظهار کرد: عمده مصرف آب سدها در بخش کشاورزی انجام می شود و در استان ما نیز متأسفانه حقابه کشاورزی و صنعتی اولویت دارد.

قاسم‌پور با تأکید بر اینکه با صرفه جویی در بخش کشاورزی سایر حقابه ها تأمین می‌شود، اذعان کرد: وضعیت بارش ها در سالهای اخیر در استان ضعیف بوده و با بحران آب مواجه هستیم.

وی عملیات عمرانی پل قدس را تمام شده دانست و گفت: منتظر زیباسازی آن هستیم و از شهرداری اردبیل خواسته‌ایم حقابه رودخانه و آبزیان آن را تأمین کند.

قاسم‌پور حقابه رودخانه بالیقلوچایی را کم دانست و تصریح کرد: فعالیت های عمرانی زیست آبزیان رودخانه بالیقلوچایی را به خطر انداخته است و در این مورد در سال‌های اخیر حمایت دستگاه قضای استان را شاهد بودیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصفیه خانه شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل و تصفیه خانه فاضلاب شهر اردبیل را دو معضل اساسی محیط زیستی برشمرد و ادامه داد: متأسفانه در گذشته دورنگری و آینده نگری و توسعه لازم در طراحی تصفیه خانه را مدیران مربوطه لحاظ نکرده اند.

قاسم‌پور ضمن اشاره به اینکه در شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل با پیگیری‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان و اقدامات قضایی احداث تصفیه خانه شهرک آغاز و در مرحله ابتدایی بهره برداری قرار دارد، اظهار کرد: پیگیر بهره برداری رسمی آن هستیم و بر خروجی آن حتماً نظارت خواهیم کرد.

وی با گلایه از اینکه تصفیه خانه فاضلاب شهر اردبیل در روستای کرکرق در سالهای گذشته توسعه فازهای جدیدش را اقدام نکرده است، افزود: براساس گفته مدیران قبلی آب و فاضلاب به دلیل نداشتن منابع مالی توسعه شبکه تصفیه خانه فاضلاب شهر اردبیل با تأخیر روبرو بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بیان کرد: در طرح توسعه تصفیه خانه فاضلاب اردبیل سیستم ارتقاء راه اندازی شده است و قرار بود افتتاح آن در بهمن ماه سال گذشته باشد که با تأخیر مجدد قرار بر افتتاح و بهره برداری آن در خرداد ماه سال جاری است.

قاسم‌پور با تأکید بر اینکه وضع تصفیه خانه فاضلاب مناسب نمی باشد و در رودخانه قره سو آثار آن دیده می‌شود، خاطرنشان کرد: در سال های گذشته و با گرم شدن هوا اعتراض ساکنین روستاهای پایین دستی رودخانه قره سو را شاهد بوده ایم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=106254

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});