• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
2

ثبت جهانی ژئوپارک ارس به صورت رسمی اعلام شد

  • کد خبر : 106285
  • 04 خرداد 1402 - 19:00
ثبت جهانی ژئوپارک ارس به صورت رسمی اعلام شد
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس از پایان مراحل ثبت جهانی ژئوپارک ارس خبر داد و گفت: عضویت ژئوپارک ارس در شبکه ژئوپارک‌های جهانی به صورت رسمی از طریق یونسکو اعلام شده است.‌

به گزارش روز پنجشنبه یازاکو به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد ارس، مجید کیانی خاطرنشان کرد: ثبت جهانی ژئوپارک ارس، آغازی برای تحول گردشگری در منطقه و آشنایی بیشتر مردم دنیا با جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی و زمین‌شناختی ارس است که افزایش ورود گردشگر داخلی و خارجی به منطقه و توسعه زیرساخت‌های این حوزه را درپی خواهد داشت.‌

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به‌ منظور تبلیغات ملی و بین‌المللی ثبت‌جهانی ژئوپارک ارس، گفت: ژئوپارک‌ها منطقه‌ای را شامل می‌شوند که چندین پدیده بارز زمین‌شناختی در آن قرار دارد و میراث زمین شناختی آن ناحیه، با مدیریتی دقیق و مستمر، حفظ و نگهداری می‌شود.

وی با بیان اینکه این محدوده باید بتواند در توسعه اقتصادی جوامع محلی خود نقش مؤثری ایفا کند، از برگزاری جشن بین‌المللی این رویداد با حضور مسوولان کشوری، استانی و سفرای کشورهای مختلف در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

بر اساس این گزارش؛ ژئوپارک ارس در شمال غربی ایران، در استان آذربایجان شرقی و در منتهی الیه شمالی آن در محدوده منطقه آزاد ارس واقع شده و محدوده آن بر گستره شهرستان جلفا منطبق است.

پدیده «پرمین ـ تریاس» که گذر ۲۵۰ میلیون ساله زمین را در یک سنگ نشان می‌دهد مهمترین ویژگی ژئوپارک ارس است که جزو آثار کم نظیر در جهان است.

قلمرو ژئوپارک ارس با مساحت ۱۶۷۰ کیلومتر مربع، دارای ۳۱ سایت متنوع و اصلی است که در استان آذربایجان‌شرقی واقع شده و قلمرو آن در محدوده شهرستان جلفا است.

ژئوپارک ارس تنوع عظیمی از چشم اندازهای زمین‌شناسی و تنوع ساختارهای تکتونیکی و پدیده‌های زمین شناختی در کنار تنوع سایت‌های مختلف را ارائه می‌کند و علاوه بر این، تنوع اکولوژیکی، باستان شناسی و فرهنگی خاصی دارد.

ثبت و حفظ ژئوپارک‌ها در فهرست یونسکو کاری دشوار و طولانی است و می‌تواند باعث رونق مشاغل مرتبط با گردشگری، حفظ طبیعت و ارتقای فرهنگی و علمی افراد محلی و گردشگران شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=106285

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});