• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
4

کاخ ساعت تبریز در معرض تخریب / اشیای عمارت در زیر زمین؛ بلاتکلیف/ اعضای شورا همین لحظه ساختمان را تخلیه کنند

  • کد خبر : 107697
  • 19 خرداد 1402 - 21:00
کاخ ساعت تبریز در معرض تخریب / اشیای عمارت در زیر زمین؛ بلاتکلیف/ اعضای شورا همین لحظه ساختمان را تخلیه کنند
یاز اکو - عمارت ساعت تبریز یکی از بناهای تاریخی مهم این شهر است که آخرین بار 12 سال پیش مورد مرمت قرار گرفت اما بنا به ادعای برخی از کارشناسان مرمت، زیرزمین این بنا در معرض تخریب قرار دارد و می تواند یادگاری معماران آلمانی را مورد تهدید قرار دهد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از رکنا، عمارت ساعت تبریز یکی از بناهای مهم و تاریخی در مرکز این شهر است که توسط معماران آلمان نازی در طول سالهای ۱۳۱۴ تا ۱۳۱۸ ساخته شده است. این بنا آخرین بار ۱۲ سال پیش مورد مرمت جدی قرار گرفت اما اکنون محل استقرار اعضای شورای شهر تبریز است. هرچند در سالهای اخیر برخی از اعضای شورا بر لزوم تخلیه این بنا و استقرار در محلی دیگر و تبدیل این مجموعه به موزه اولین های شهر تبریز تاکید داشتند اما این امر همچنان محقق نشده است.

برخی گزارشات حاکی از آن است که زیرزمین این مجموعه که محل نگه داری اشیا و آثار تاریخی است در معرض جدی تخریب قرار دارد و لازم است دوباره بخش هایی از این اثر مورد مرمت قرار گیرد.

در این باره میکاییل نظری، معاون سابق فرهنگی شهرداری تبریز در گفتگو با خبرنگار رکنا تصریح کرد: اعضای شورای فعلی شهر تبریز تصویب کرده اند که این مجموعه باید بعد از اتمام ساختمان شورای شهر آن را تخلیه کنند و مقدمات ایجاد موزه در این مکان فراهم شود اما به نظر می رسد این مساله حداقل تا پایان امسال انجام نگیرد.

وی تاکید کرد: این مجموعه اولین بلدیه کشور است و از این حیث نیز حایز اهمیت است و متولی این مجموعه نیز خود مجموعه شهرداری تبریز است و در سالهای اخیر نیز روند ثبت آن در فهرست آثار ملی انجام گرفته است.

متاسفانه در حوزه ثبت آثار ملی دچار ضعف های قانونی هستیم

معاون سابق فرهنگی شهرداری تبریز همچنین بیان داشت: متاسفانه در حوزه ثبت آثار ملی نیز دچار ضعف های قانونی هستیم اما در این مورد قرار شده است شهرداری منطقه یک و منطقه پنج جا به جا شوند یک ساختمان واحد به شورای شهر تبریز داده شود تا این مجموعه از آن منطقه جا به جا شوند.

اشیای موزه ساعت تبریز، انبار شده و بلاتکلیف در زیر زمین عمارت

وی با اشاره به اینکه هیچ زمان مشخصی برای این کار اعلام شده است، تاکید کرد: متاسفانه شورای شهر تبریز با ارائه بهانه هایی از انجام این کار جلوگیری کرده اند. در حال حاضر نیز بسیاری از اشیای موزه در زیرزمین این موزه انبار شده است و شاید شرایط نگهداری مناسبی هم نداشته باشد که امیدوارم این مساله به سرعت حل شود.

معاون سابق فرهنگی شهرداری تبریز این موزه شامل اموال اهدایی مردم و برخی از اسناد مرتبط با مولفه های اولین بودن شهر تبریز است که در این محل نگهداری می شود که بعد از تخلیه آن توسط شورا در این محل به نمایش گذاشته خواهد شد.

حال عمارت ساعت خوب نیست و باید سریعا تخلیه شود

پیشتر در این خصوص کریم حسین زاده دلیر،  رئیس اسبق شورای شهر تبریز در گفتگو با رسانه های محلی گفته بود: برخی مسائل در دنیا حل شده و چه ایرادی دارد تا مسئولان ما هم از آنها الگو برداری کنند، به نظر می‌رسد به روزمرگی دچار شده و انگیزه ای برای کار وجود ندارد.

آقای حسین زاده دلیر  تصریح کرده بود: آقایان شورا اگر راست می گویند همین لحظه ساختمان عمارت ساعت را تخلیه کنند چرا در آنجا نشسته اند آقایان نمی‌دانند مگر آنجا نماد و هویت کهن شهر تبریز است، چه اصراری دارند که در آنجا باشند.

وی افزوده بود: حال عمارت ساعت خوب نیست و باید سریعا تخلیه شود، برای مستقر شدن اعضای شورا بهتر است مکان دیگری پیدا کنند و آن ساختمان را به تبریز برگردانند.

در قانون آثار ملی نه، بلکه در اجرای قوانین کاستی داریم

در این باره رجبعلی لباف خانیکی، باستان‌شناس در گفتگو با خبرنگار رکنا بیان کرد: ما هیچ کاستی در قوانین آثار ملی نداریم بلکه در اجرایی کردن آن شاید دچار کاستی هایی شویم که لازم است آنها را برطرف کنیم.

وی با اشاره به اینکه ثبت یک بنا در فهرست آثار ملی یک تعهداتی برای متولی آن ییا مالک خصوص در پی دارد، افزود: متاسفانه مشکلات ما در این باره ریشه ای است و ما باید به این نکته توجه کنیم که اصلا چرا میراث فرهنگی اولویت کشور نیست.

او درباره علل این مساله تصریح کرد: علت اصلی این مساله این است که ما اصلا تعریف مشخصی از میراث فرهنگی در کشور نداریم و ارگانها و نهادهایی مانند صداو سیما و جراید اصلا به این مسایل به صورت ریشه ای نمی پردازند.

خانیکی تاکید کرد: قوانین ثبت ملی نه تنها برای متولیان دولتی بلکه برای متولیانی که ملک خصوصی آنها ثبت ملی شده است ضوابط و مقرراتی را مشخص کرده است که عمارت بلدیه تبریز نیز از این امر مستثنی نیست.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=107697

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});