• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
13
طی سال آبی جاری صورت گرفت؛

رهاسازی ۲۲۰ میلیون مترمکعب آب از سدهای آذربایجان غربی به سمت دریاچه ارومیه

  • کد خبر : 10802
  • 23 فروردین 1400 - 12:30
رهاسازی ۲۲۰ میلیون مترمکعب آب از سدهای آذربایجان غربی به سمت دریاچه ارومیه
یاز اکو - سرپرست شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی از رهاسازی ۲۲۰ میلیون مترمکعب آب از سدهای آذربایجان غربی در سال آبی جاری به سمت دریاچه ارومیه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، مسعود طالبیان افزود: طی سال آبی ۹۹_۱۴۰۰ تاکنون از سد بوکان:۱۳۲میلیون مترمکعب،سدمهاباد: ۲۶/۵ میلیون مترمکعب، سد شهرچای: ۲میلیون مترمکعب، دریک: ۵ میلیون و حسنلو: ۵۵ میلیون مترمکعب به سمت دریاچه رهاسازی شده است.

سرپرست شرکت آب منطقه ای استان اظهار کرد: سد حسنلو جزو سدهای خارج از بستر هست و رها سازی از آن به شکل معمول نبوده و به این صورت است که در فواصل زمانی مختلف آبگیری از رودخانه انجام نمی شود و رودخانه مسیر خود را طی می کند. طالبیان اظهار کرد: طی سال آبی  ۹۸_ ۹۹ نیز در حدود ۱۴۲۵۰۰۰ میلیون متر مکعب آب از سدهای استان به سمت دریاچه ارومیه رها سازی شده است. 

وی با بیان اینکه رهاسازی از سدهای مخزنی حوضه آبریز دریاچه ارومیه به استثنای سد مخزنی دریک سلماس از ۱۶ فروردین سال جاری متوقف شد،  اظهار کرد: رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه از سدهای در دست بهره‌برداری واقع در حوضه آبریز دقیقاً مطابق با برنامه مدیریت منابع و مصارف ابلاغی از سوی وزارت نیرو و تقریباً از اواخر بهمن ماه هر سال شروع و بسته به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی و حجم آب ورودی به مخازن سدها ممکن است و بدون وقفه در یک مرحله و یا چندین مرحله (تا شروع فصل زراعی) عملیاتی می شود.

طالبیان ادامه داد: در سال جاری نیز مرحله اول رهاسازی ها دقیقاً مطابق با برنامه ابلاغی از سوی وزارت نیرو عملیاتی شده و مراحل بعدی رهاسازی نیز  در صورت تحقق ورودی‌های پیش‌بینی شده در برنامه مدیریت منابع و مصارف عملیاتی خواهد شد. 

وی با اشاره به میزان ذخایر آب در سدهای استان نیز گفت: حجم آب ورودی به مخازن سدها نسبت به سال آبی گذشته دارای کاهش ۲۵ درصدی و ذخایر برفی دارای کاهش ۵۰ درصدی است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=10802

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});