• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
8

بازارهای داخلی در انتظار اخبار مذاکرات

  • کد خبر : 109046
  • 31 خرداد 1402 - 19:58
بازارهای داخلی در انتظار اخبار مذاکرات
همانند سایر بازارها شوک تحولات سیاسی با تغییر دادن نرخ ارز بازارهای دیگر را درگیر کرد و سکه و طلا نیز دچار افت قابل توجهی شدند اما هفته گذشته سکه در مسیر بازگشت به نرخ‌های بالاتر قبلی خود گام برداشت.

یازاکو؛ جعفر ساعی نیا – یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار ارز/ دلار در انتظار اخبار جدید

روند کاهشی بازار ارز با مانع انتظارات تورمی مواجه شد. در حالی که دلار آزاد در معاملات روز‌های ابتدایی هفته جاری به کف قیمتی خود در سال جدید رسیده بود، در انتهای هفته گذشته بخش زیادی از افت قیمت صورت گرفته جبران شد و نرخ این ارز مجددا به سطوح قیمتی کانال ۴۹‌ هزار تومانی بازگشت. برخی از فعالان بازار خبر از رنج شدن دلار در کانال ۴۹ داده و برخی دیگر که جزو فعالان افزایشی بازار هستند احتمال ورود مجدد دلار به کانال ۵۰ هزار تومانی را مطرح کردند. در این میان اما اخبار منتشر شده از معاملات رسمی بازار حاکی از آن است که فرآیند تامین ارز بدون اختلال خاصی در حال پیگیری بوده و تخصیص ارز به سرفصل‌های مشخص در حال انجام است.

بازار سهام/ نزول هفتگی بورس بهادار

در هفته گذشته بورس اوراق بهادار تهران دچار چالش‌های فراوانی بود به طوری که هفته را با ریزش ۴/۶۵ درصدی شاخص کل به اتمام رساند. بورس با افت ۷۳ هزار واحدی هفته را آغاز کرد و روز دوشنبه شاخص کل ارتفاع با اهمیت ۲ میلیون و ۲۰۰ واحدی را از دست داد و تا سطح ۲ میلیون و ۱۴۵ هزار واحدی تنزل کرد. چهارشنبه با توان اندکی دست به بازیابی شاخص زد و در ستون ۲ میلیون و ۱۸۲ هزار به هفته ریزشی خود پایان داد. ارزش معاملات زیر ۱۰ هزار میلیارد تومانی فضای رکودی را در بازار نشان میداد. وضعیت بازار سهام به تبعیت از اتفاقات بازار ارز نزولی شد چرا که زمزمه‌ها از توافق احتمالی و آزادسازی منابع ارزی ایران نرخ دلار را متزلزل کرد و منجر به افت شاخص‌های بورسی شد. برای هفته پیشرو افزایش تقاضا به خصوص در کالاهای اساسی به سبب ثابت ماندن نرخ بهره ایالات‌متحده محرک رشد بورس کامودیتی‌محور تهران خواهد بود.

بازار سکه/ آرامش در بازار سکه

همانند سایر بازارها شوک تحولات سیاسی با تغییر دادن نرخ ارز بازارهای دیگر را درگیر کرد و سکه و طلا نیز دچار افت قابل توجهی شدند اما هفته گذشته سکه در مسیر بازگشت به نرخ‌های بالاتر قبلی خود گام برداشت. به طوری که هر قطعه سکه امامی در پایان هفته به قیمت ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان مبادله شد. مانند سایر بازارها سکه نیز فرمانبردار دلار است و با توجه به افت‌های ناگهانی و متاثر از شوک نرخ ارز کاهش داشت اما پس از برطرف شدن تنش‌ها در مسیر صعودی قرار گرفت. از سوی دیگر قرعه‌کشی خودرو موجب افزایش فروش سکه شد و کاسته شدن طلای جهانی و دلار منجر به افت تقاضا شد، بنابراین دو عامل مهم تعیین قیمت در یک راستا به سمت تعادل پایین حرکت کردند اما در روزهای آتی عوامل افزایش عرضه و کاهش تقاضا تا حدودی مرتفع شده که می‌تواند با افزایش تقاضا از بهای سکه حمایت کند.

بازار طلای جهانی/ افت‌وخیز طلای جهانی

بهای طلای جهانی در روز جمعه کمی رشد کرد. با این حال هر اونس طلا همچنان زیر سطح ۱۹۶۰ دلاری قرار گرفت. افت‌وخیزهای فلز زرد به علت اصابت علامت‌های ضد و نقیضی به بازار بود که عامل ایجاد این قعر و ریزش شدید در این هفته بود. اگرچه فدرال رزرو به روند افزایش نرخ بهره به جهت مهار تورم پایان داد آمارهایی از قبیل تورم مصرف کننده کمتر و بیکاری هفتگی فراتر از انتظار منجر به مطرح‌شدن افزایش نرخ بهره و هل دادن طلا به سرازیری شد. پس از اعلام نتیجه نهایی فدرال فلز زرد با فروش گسترده‌ای رو به رو شد که بهای آن را افزایش داد. در روزهای آتی با تضعیف دلار بازار فلز زرد گرم می‌شود و در صورتی که احتمال افزایش نرخ بهره دوباره مطرح نشود واز جذابیت سرمایه بدون بازدهی مانند طلا بکاهد، فلز زرد می‌تواند در مسیر صعودی با شیب ملایم قرار بگیرد.

بازار اوراق مسکن/ قیمت مسکن در تدبیر اخبار

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار میگیرد، طی معاملات هفته گذشته با افت‌وخیزهای پیاپی همراه بود. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بانک مسکن بهمن ۱۴۰۰ که با نماد تسه ۰۰۱۱ معامله می‌شود، با تثبیت در کانال ۸۰ هزار تومان نتوانست رشد قابل توجهی را از آن خود کند. به این ترتیب تسه یاد شده کار خود را در آخرین روز معاملاتی در قیمت ۸۴ هزار و ۷۴۶ تومان خاتمه داد. به این ترتیب تسه مذکور عملکرد هفتگی منفی معادل ۳/۳۸ درصدی را به ثبت رساند.

به عقیده برخی از کارشناسان با توجه به انتشار برخی اخبار مثبت مبنی بر کاهش قیمت‌ها در بسیاری از بازارها و هدایت این تمایلات نزولی به بازار مسکن که افت اندک قیمت مسکن را در برخی مناطق در پی داشت، در صورتی که این کاهش‌ها ماندگار و با تدابیر سیاست‌گذار تثبیت شود می‌توان انتظار افت بیشتر قیمت‌ها را داشت.

بازار نفت/ کشتی نفت به آرامی پهلو گرفت

روز جمعه در مبادلات تجاری بهای هر بشکه نفت خام با نوسان قیمتی در بازه اندکی به حالت تثبیت شده درآمد. به طوری که قیمت هر بشکه نفت خام برنت در ۷۵ دلار و ۵۸ سنت قرار گرفت و بهای نفت وست تگزاس اینترمدییت به ازای هر بشکه در ۷۰ دلار و ۴۷ سنت مبادله شد. فضای خوشبینانه نسبت به افزایش تقاضا از چین و دلار ضعیف که نفت را برای سایر ارزها ارزان می‌کند موجب شد که روند کاهشی دو هفته‌ای پایان یابد. اگرچه آمارهای چین چندان چنگی به دل نمی‌زند اما خبرها حاکی از حمایت دولت از تولید به وسیله سیاست‌های پولی است تا از کند شدن رشد جلوگیری کند که نتیجه آن تقویت واردات نفت است. برخلاف توقف چرخه افزایش نرخ بهره سیگنال‌های از بالارفتن نرخ برای دو مرتبه دیگر بازارها را کمی دچار تردید می‌کند. در روزهای پیشرو روند ملایمی برای نفت پیش‌بینی می‌شود مگر تغییر شدیدی در عرضه بتواند اثرگذار باشد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=109046

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});