• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
1

امیدی به افزایش دستمزد کارگران هست؟

  • کد خبر : 109546
  • 06 تیر 1402 - 11:46
امیدی به افزایش دستمزد کارگران هست؟
یاز اکو - نمایندگان کارگری مدتی بود پیگیر افزایش حداقل دستمزد کارگران بودند اما تلاش آنها ناکام ماند. کارگران نسبت به میزان دستمزد خود با توجه به شرایط اقتصادی و تورم اعتراض دارند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران و درصد افزایش حقوق سایر سطوح دستمزدی را هر سال اسفند پس از چانه‌زنی‌های بسیار تعیین می‌کند. تقریبا هم همیشه پس از اعلام، با اعتراضاتی از سوی جامعه کارگری مواجه می‌شود. سال گذشته نیز تعیین دستمزدها از این موضوع مستثنی نبود.

نمایندگان کارگران که البته هر سال صورت جلسه دستمزد را امضا می‌کنند یک اعتراض همیشگی دارند. آنها می‌گویند در شورای عالی کار، دستمزدها نه بر اساس قانون که به دنبال چانه‌زنی نمایندگان کارفرمایان و کارگران و با میان‌داری دولت تعیین می‌شود. این در حالی است که ماده ۴۱ قانون کار، معیارهای تعیین دستمزد را مشخص کرده؛ نرخ تورم و سبد معیشت خانوار.

امسال فعالان صنفی کارگری تصمیم گرفتند ماجرا را به دیوان عدالت اداری بکشانند و با ابطال مصوبه شورای عالی کار، زمینه را برای افزایش دستمزد کارگران فراهم کنند اما دیوان درخواست آنها را رد کرد. اواخر خرداد بود که رضا مسعودی‌فر معاون دیوان عدالت اداری از رد شکایت در این زمینه خبر داد.

با وجود این، امروز دوشنبه ۵ تیر، بار دیگر احتمال افزایش دستمزد کارگران مطرح شد.ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در این مورد گفته است: «با توجه به گشایش‌های اخیر، امیدوار هستیم از تلاطم اقتصادی که در ابتدای سال با آن مواجه بودیم فاصله بگیریم اما اگر شرایط تورمی ادامه داشته باشد، قطعا جلسه شورای عالی کار برای اصلاح دستمزدها تشکیل خواهد شد.»

البته برخی کارگران می‌گویند از ابتدا هم امیدی به نتیجه‌بخش بودن این شکایت نداشتند. آنها معتقدند این موضوعات فقط برای سرگرم کردن جامعه کارگری تا فرارسیدن موعد بعدی تعیین دستمزد مطرح می‌شوند.

امیدی نیست…

«واقعا بعد از این همه مدت ۳ ماه شد تازه دارن اینا تصمیم بگیرن بر فرض که تصمیم خاصی بگیرن به نفع هیچ کارگری نیست و جبران نمیشه ضررهاشون.

من هم یک کارگر هستم که دارم ۶ و ۸۰۰ میگیرم.حقوق های عقب افتاده بیمه های پرداخت نشده و خیلی از معوقات و عیدی های داده نشده و همه هنوز وجود داره که علاوه بر حقوق هست.»

«وقتی خود دولت بزرگترین پیمانکار نمیاد مخارج خودشو زیاد کنه به کی شکایت کردین خودشون ۱۰ تا شرکت دارن و کلی کارگر»

«تا بوده همین بوده همیشه با روح و روان مردم دارن بازی میکنن با این حرفا از کی دارن تیتر میزنن حقوق ها افزایش پیدا میکنه ، که یکی پیدا میشه میگه شکایت تو دیوان اداری رد شده باز الان میگن میخواد افزایش پیدا کنه دو روز بعد یه چیز دیگه میگن تا اون سال تموم میشه.»

«هرگز این اتفاق مثبت نمی‌افتد امیدی نیست… تا تنور جلسه اخرسال داغ بود باید نمایندگان امضا نمی کردندالان باید فقط باید معجزه بشود.»

«وقت کشی تا پایان سال ودوباره جلسات سوری و متوالی فرسایشی جهت افزایشات و کوتاه آمدن نمایندگان به اصطلاح کارگری وادامه همین سیکل.»

«تا شش ماه دیگر هم همین حرف ها رو میزنن بعد میبینید سال ۱۴۰۲ هم تمام شد و هیچ چیزی به کارگران نیست نهایتا بیان چند ماه رو هم افزایش بدن که امیدی نیست همونم جبران این همه کم و کاستی و پرداخت نشده ها نمیشه و هزاران منت هم سر کارگرن میذارن.»

«سوار از پیاده خبر ندارد سیر از گرسنه همین دولتمردانی زمانی میخواستن به کرسی برسن کلی وعده دادند مگر با حلوا حلوا دهن شیرین می‌شود با وعده وعید هیچی درست نخواهد شد متاسفانه ملت سرکار گذاشتن.»

«جان عزیزانتون…انقدربااین حرفاتون..دل خانواده کارگر.روخون نکنید….آخه اون آدم دولتی که ۲۰ میلبون تومن.پایه حقوقشه…مگه کارگرمیفهمه.»

«این شرط وشروط ها دردی از درد کارگران وبازنشسته ها دوا نمی‌کند باید هرچه زودتر افزایش دستمزد مجددان اجرا شود.»

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=109546

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});