• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
3

میدان شهید بهشتی، فرصتی برای حضور اجتماعی شهروندان

  • کد خبر : 111528
  • 24 تیر 1402 - 13:00
میدان شهید بهشتی، فرصتی برای حضور اجتماعی شهروندان
یاز اکو - وقتی بزرگترین و طولانی ترین شاهراه ارتباطی شرق به غرب تبریز- که بعدها به نام امام خمینی (ره) مزین شد- در سال ۱۳۰۶ احداث گردید، محلات و مناطق حاشیه ای این خیابان دچار دگرگونی و تحولات ناشی از اجرای این پروژه ارزشمند شدند و بسیاری از آنها به عنوان مسیر فرعی به این شاهراه شهری پیوستند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از شهرداری تبریز، یکی از این مسیرها، خیابان شهید آیت الله بهشتی (منصور سابق) است که دارای حال و هوای ویژه ای است. محدوده این دو خیابان و تقاطع آنها، از قسمتهای قدیمی و تاریخی تبریز محسوب می شود که هم اکنون به دلیل توسعه شهر، در بخش مرکزی قرار گرفته اند. در سال ۱۳۷۴ و همپای تصویب طرح تفصیلی تبریز، این محدوده به عنوان بافت فرسوده مشخص و مقرر شد با برنامه ریزی های ویژه، نوسازی و احیا شود.

عملیات اجرای این مگاپروژه از سال ۱۳۷۷ آغاز شد؛ اما به دلیل مشکلات اعتباری و تملک و همچنین ضعف در اجرا تا سال ۱۳۸۵ به کندی پیش می رفت؛ اما از آن سال تاکنون با تلاش شبانه روزی مجریان روند پیشرفت به سرعت تغییر کرد.

احداث چندین برج تجاری و خدماتی و همچنین نوسازی خانه های فرسوده در محدوده طرح، چهره ای جدید به این منطقه داد؛ مهمتر از همه اما، مکانی در میان این پروژه هاست که می تواند نیاز شهروندان به تفریح و گذران اوقات فراغت را تامین کند؛ میدانی که در وسط این پروژه در نظر گرفته شده، بزرگترین میدان شهری تبریز است که قابلیت تردد و استفاده شهروندان را داراست و این عزیزان می توانند بدون دغدغه عبور خودرو و به عنوان یک فضای کاملا خاص عابران و شهروندان، در آن وقت بگذرانند.

کف این میدان با سنگ هایی که نقوش فرش ایرانی بر روی آنها نقش بسته، پوشیده شده است و به همین دلیل، این میدان دارای بزرگترین فرش سنگ جهان است.

در مدیریت فعلی شهری تبریز، استفاده از ظرفیتها و پتانسیل های این مکان برای تبدیل شدن به قطب تفریحی و محل مناسبی برای حضوراجتماعی شهروندان، در اولویت قرار گرفت و طراحی های لازم برای زیباسازی، سبزینگی فضا و ایجاد امکانات رفاهی و ورزشی انجام شد.

شهردار منطقه ۸ تبریز در گفتگو با شهریار در خصوص مراحل اجرای این طرح ها می‌گوید: فضای موجود در این مکان، مستعد اجرای طرح های زیبا و قابل استفاده ای بود که شهرداری منطقه، ابتدا با شناسایی این ظرفیتها و در کنار آن نیازها، طرح هایی را آماده و برای اجرا به واحدهای مربوطه ابلاغ کرد و بلافاصله عملیات اجرایی آنها آغاز شد.

رضا جان‌فشان، بهسازی کلی فضای میدان، احداث سرویس بهداشتی عادی و ویژه شهروندان کم توان، نمازخانه با طراحی های خاص در حدود شمالی و جنوبی میدان را بخشی از امکانات ایجاد شده در این میدان معرفی می کند و می افزاید: برای ارتقای فضای سبز میدان شهید بهشتی، فلاورباکسهای جدید تعبیه شد که به همراه بهسازی فضاهای سبز موجود در میدان جلوه ای زیبا و چشم نواز به این مکان داده است. از لحاظ مبلمان شهری نیز، قرار دادن نیمکت های مدرن در حد جنوبی میدان و نورپردازی آنها، نصب چراغها و نورافکنها برای نورپردازی کلی و تامین روشنایی، رنگ آمیزی نرده ها، ترمیم سنگفرشها در مسیرهای تردد و معابرمیدان و جداره سازی با سنگ، از جمله دیگر اقدامات شهرداری منطقه ۸ برای بهسازی و زیباسازی میدان شهید بهشتی است.

اما مهمترین طرحی که در این محدوده اجرا شده و مورد استقبال شهروندان نیز قرار گرفته، نصب وسایل و لوازم ورزشی و بدنسازی برای استفاده عموم و در کنار آن برگزاری مسابقات ورزشی است که به طور رایگان در اختیار آنها قرار می گیرد. آبنمای جدید در قسمت میانی این محوطه نیز در مرحله آزمایش و رفع ایرادات قرار دارد که با راه اندازی نهایی، بر زیبایی منظر میدان خواهد افزود.

پر واضح است که محدوده میانی چهارراه شهید بهشتی، از جمله مکانهای مورد نیاز و در عین حال نایاب در تبریز است و همت شهرداری منطقه ۸ برای ساماندهی و بهسازی و زیباسازی این مکان، بسیار ارزشمند است.

از این رو به جهت فقر فضاهای سبز تفریحی و پارک در محدوده مرکزی شهر، این مکان می تواند به عنوان محل مناسبی برای گذران اوقات فراغت شهروندان مطرح باشد؛ همچنین مکانی برای برگزاری مراسم ها و تجمعات مذهبی و ملی نیز محسوب شود. بر همین اساس شهرداری منطقه ۸ ضمن شناخت و ارزیابی دقیق این نیازها، با صرف هزینه ای بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال نسبت به اجرای برنامه های مذکور اقدام کرده است.

در عین حال اما، روی دیگر سکه شهروندانی هستند که به هر دلیلی، چه برای گذران اوقات و چه برای شرکت در تجمعات و برنامه های فرهنگی و اجتماعی و چه در قالب یک شهروند عابر در این میدان حضور می یابند و لازم است از امکانات موجود در میدان شهید بهشتی مراقبت و مواظبت کرده و آن را بخشی از گنجینه شهری تلقی کنند و در حفظ آن کوشا باشند.

شهر ما با تمام زیبایی ها و ناخوشایندی ها به همه ما تعلق دارد و شهری آبادتر است که شهروندانش آنجا را مانند خانه خود دانسته و داشته های شهری را ارج نهند و دست در دست خدمتگزاران خود در مجموعه شهرداری تبریز، برای آبادانی هرچه بیشتر تبریز عزیز بکوشند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=111528

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});