• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
5

رکود در بازارهای داخلی؛ بورس در کف صد روز اخیر

  • کد خبر : 111596
  • 25 تیر 1402 - 10:30
رکود در بازارهای داخلی؛ بورس در کف صد روز اخیر
یاز اکو - قیمت دلار پس از مدتی نوسان در کانال ۵۰ هزار تومانی، در روزهای پایانی هفته گذشته وارد کانال ۴۹ هزار تومان شد و در این سطح اندکی نوسان داشت. بورس اوراق بهادار تهران شاهد بدترین عملکرد هفتگی از ابتدای سال ۱۴۰۲ بود که با ریزش‌های شدیدی در هفته گذشته روبه‌رو شد.

یاز اکو، جعفر ساعی نیا _ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار ارز/ دلار در نوسان بین ۴۹ و ۵۰ هزار تومان

قیمت دلار پس از مدتی نوسان در کانال ۵۰ هزار تومانی، در روزهای پایانی هفته گذشته وارد کانال ۴۹ هزار تومان شد و در این سطح اندکی نوسان داشت. فعالان بازار، بی‌خبری و عدم ارسال سیگنال‌های قوی (مثبت یا منفی) را عامل رکود فعلی می‌دانند. بر اساس اعلام برخی کانال‌های تلگرامی، روز پنجشنبه ۲۲ تیر، شروع معاملات بازار ارز با قیمت ۴۹۲۵۰ تومان بود. کف و سقف قیمت دلار نیز ۴۹۲۰۰ و ۴۹۳۰۰ تومان به ثبت رسید. آخرین معامله غیرقانونی فردایی نیز با قیمت ۴۹۲۸۰ تومان انجام شد. همچنین بر اساس آخرین به روز رسانی شبکه طلا، سکه و ارز که روز پنجشنبه انجام شده است، قیمت دلار ۴۹۲۶۱ تومان ثبت شد.

پنجشنبه ۴۹۲۹۰ تومان، بیشترین مقدار و ۴۹۱۶۰ تومان نیز کمترین رقمی بود که برای قیمت دلار به ثبت رسید. در چنین شرایطی می‌توان پیش‌بینی کرد که اگر اتفاق خاصی رخ ندهد این هفته نیز دلار در سطوح قیمتی ۴۹ و ۵۰ هزار تومان در نوسان بماند. این روزها البته معامله زیادی نیز در بازار ارز رخ نمی‌دهد. به نظر می‌رسد معامله‌گران نسبت به آینده قیمت دلار چندان مطمئن نیستند.

بازار سهام/ ریزش سهمگین بورس

بورس اوراق بهادار تهران شاهد بدترین عملکرد هفتگی از ابتدای سال ۱۴۰۲ بود که با ریزش‌های شدیدی در هفته گذشته روبه‌رو شد. آخرین موقعیت شاخص کل در ارتفاع ۲ میلیون و ۷۱ هزار واحد ثبت شده است که به معنای افت ۵/۹۵ درصدی از ابتدای هفته است. علاوه بر آن از ۲۲ خرداد تاکنون ریزش ۵۷ هزار واحدی روز چهارشنبه سهمگین‌ترین کاهش شاخص بازار است. در تمامی روزهای معاملاتی هفته گذشته بازار سهام شاهد خروج پول حقیقی بود و ارزش معاملات از مرز ۱۰ هزار میلیارد نتوانست عبور کند.

اعتماد از دست‌رفته سرمایه‌گذاران در بازار منجر به پدید آمدن این سقوط هفتگی شد چرا که به سبب انتشار نامه تغییر نرخ و ریزش‌های مبهم اردیبهشت هم‌اکنون بازیگران بورسی محتاطانه‌تر دست به معامله میزنند. بنابراین تا التیام اطمینان گم‌شده بازار رنگ روند صعودی نخواهد دید. علاوه بر آن دلار نیز سیگنال رشد ندارد به این ترتیب در هفته آتی نیز نوسانات با تمایلات نزولی ادامه‌دار خواهد بود.

بازار سکه/ شکست روند نزولی

هفته گذشته برای سکه با تغییر کانال قیمتی و شکسته شدن روند نزولی همراه بود. به طوری که در روزهای ابتدایی هفته سکه به سبب عدم‌رشد نرخ دلار و افت‌های شدید طلای جهانی در مسیر افت بها قرار گرفت و در آخرین روز با پسگیری کانال ۲۸ میلیونی تغییر مثبت قیمتی را به ثبت رساند. به نظر می‌رسد با روند رو به رشد طلای جهانی پس از منتشر شدن داده‌های تورمی در چند روز اخیر، سکه برای رشد توانمندتر از پیش بشود. برخلاف حمایت اونس جهانی از سکه در سمت دیگر بازار سکه و طلا، رشد بلندمدت آن در بازارهای داخلی با موانعی دست به گریبان است مانند عدم‌ سیگنال رشد دلار و قرار گرفتن در آستانه ماه محرم که منجر به کاهش تقاضای سکه در بازارهای داخلی می‌شود. به این ترتیب تاکنون تنها می‌توان در بازه کوتاه‌مدت برای سکه تمایلات صعودی پیش‌بینی کرد.

بازار طلای جهانی/ طلا در بالاترین نرخ ماهانه

بهای اونس جهانی در مبادلات روز جمعه به مدد آمار تورمی کمتر از حد انتظار ایالات متحده با رشد قابل‌توجهی به بالاترین حد یک‌ماهه خود نزدیک شد. به طوری که هر اونس طلا در قیمت ۱۹۵۸ دلار و ۴۹ سنت قرار گرفت. فلز زرد به بهترین بازدهی هفتگی خود پس از مدت‌ها رسید به سبب آنکه آمار منتشر شده از تورم ایالات متحده منجر به کاهش احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو شده است. انتظارات به این سمت رفته است که فدرال رزرو تا سال آینده نرخ را بدون تغییر رها خواهد کرد. این امر هزینه فرصت دارایی‌های بدون بازدهی همچون طلا را کاهش می‌دهد و تقاضا برای آن را تقویت می‌کند. با توجه به آمارها و انتظارات پیش‌بینی می‌شود طلا به ساحل آرامش خود برسد و نوسانات خود را با تمایلات صعودی دنبال کند بنابراین برای روزهای آتی طلا رو به رشد خواهد بود.

بازار مسکن/ هفته نزولی اوراق مسکن

اوراق تسهیلات مسکن که در فرابورس معامله می‌شود هفته سوم معاملاتی تیر ۱۴۰۲ را عمدتا به‌طور نزولی پشت سر گذاشت. در این بین اوراق تسهیلات بهمن ۱۴۰۰ که با نماد تسه ۰۰۱۱ داد و ستد می‌شود هفته معاملاتی اخیر را با بازدهی منفی ۳ درصد به پایان رساند. با این حال تسه یادشده در اواخر هفته توانست کانال ۸۰ هزار تومان را که پیش از این از دست داده بود باز پس گیرد و در آخرین روز هفته با قیمت ۸۰ هزار و ۴۷۹ تومان به معاملات خود خاتمه دهد. این در حالی است که به باور کارشناسان این حوزه با توجه به اینکه بخشی از تقاضاهای سرمایه‌ای درحال خارج شدن از بازار مسکن است، می‌توان احتمال داد که در آینده نزدیک قیمت واحدهای بزرگ متراژ ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یابد. زمانی که فرآیند کاهش قیمت‌ها شروع شود به‌صورت تدریجی نوبت واحدهای متوسط و کوچک متراژ نیز خواهد رسید که بر این اساس قصه افت قیمت مسکن می‌تواند ادامه‌دار باشد.

بازار نفت/ عبور نفت از مرز دلخواه اوپک

در معاملات روز جمعه بهای بشکه نفت خام افزایش یافت و به سبب کاهش تولیدات نفتی از مرز دلخواه اوپک گذر کرد. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت در قیمت ۸۱ دلار و ۱۵ سنت قرار گرفت و نفت وست تگزاس اینترمدییت به ازای هر بشکه به بهای ۷۶ دلار و ۷ سنت رسید. چرا که پس از اعلام آمارهای تورمی خوش‌بینانه‌تر از تصورات ایالات متحده به نظر می‌رسد سمت تقاضای نفت به آرامش رسیده است و تا زمان اعلام آمارهای تولیدی چین شاهد تحولات هیجانی نخواهد بود. از سوی دیگر در سمت عرضه با توجه به اعلام کاهش تولیدات نفتی عربستان و روسیه، بازار به دست تولیدکنندگان افتاد و از قیمت‌ها حمایت کرد. تحلیلگران بر این باورند که نفت در نیمه دوم سال شاهد افزایش قیمت چشمگیری خواهد بود. بنابراین برای روزهای آتی بازار سبزی برای نفت قابل پیش‌بینی است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=111596

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});