• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
4

ترکیه: ۱۲۸ میلیارد دلار کجاست؟

  • کد خبر : 11209
  • 26 فروردین 1400 - 18:30
ترکیه: ۱۲۸ میلیارد دلار کجاست؟
یاز اکو _ دولت ترکیه می گوید طی 2 سال گذشته با تزریق 128 میلیارد دلار از منابع ارزی کشور به بازار مانع سقوط بیشتر ارزش لیر شده است. ارزش لیر طی 3 سال گذشته 50 درصد سقوط کرده است.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، اپوزیسیون ترکیه در پی مطالبه نحوه دخل و خرج ۱۲۸ میلیارد دلار منابع ارزی این کشور از “رجب طیب اردوغان” رییس جمهوری ترکیه است و برای این منظور یک کارزار به راه انداخته است.
بنا به این گزارش، طی روزهای گذشته بحث نصب بَنِرهای بزرگ ” ۱۲۸ میلیارد دلار کجاست؟” در شهر استانبول و دیگر شهرهای ترکیه حتی در مقابل کاخ سفید آنکارا (مقر ریاست جمهوری) بحث برانگیز شده است.
دولت ترکیه و حزب حاکم عدالت و توسعه می گوید این پول از منابع ارزی کشور طی ۲ سال گذشته (۲۰۱۹ و ۲۰۲۰) به بازار تزریق شده تا از سقوط ارزش لیر در برابر ارزهای خارجی جلوگیری شود اما اپوزیسیون می گویند این پول حیف و پول و دزدیده شده و اردوغان و دامادش که پیشتر به عنوان وزیر دارایی ترکیه بوده، باید در این باره به آنها توضیح بدهند.
ارزش لیر ترکیه طی ۳ سال گذشته بیش از ۵۰ درصد سقوط کرده است. این سقوط در حالی بوده که دولت ترکیه مدعی است طی همین مدت ۱۲۸ میلیارد دلار از منابع ارزی کشور را به منظور جلوگیری از سقوط بیشتر لیر به بازار تزریق کرده است.
این توضیح از سوی اجزاب اپوزیسیون ترکیه به ویژه حزب جمهوریخواه خلق (CHP) مورد پذیرش قرار نگرفته و آنها از اردوغان و دامادش “برات آلبایراک” – که پیشتر وزیر دارایی کشور بوده و در ماه نوامبر گذشته در پی تغییر رییس بانک مرکزی ترکیه از سوی اردوغان از سمتش استعفا کرد –  می خواهند درباره نحوه آنچه که حیف و میل منابع ارزی ترکیه می خوانند توضیح دهند.

نصب بنرهای “۱۲۸ میلیارد دلار کجاست” از سوی حزب اپوزیسیون “جمهوریخواه خلق” در سراسر ترکیه/ عکس:روزنامه “سوزجو “
اپوزیسیون ترکیه می گوید با برداشت ۱۲۸ میلیارد دلار از منابع ارزی بانک مرکزی این کشور، وضعیت منابع ارزی ترکیه در صورت کسر بدهی های خارجی این کشور منفی شده و این مساله اقتصاد ترکیه را در معرض ورشکستگی قرار داده است.
حزب حاکم ترکیه و شخص اردوغان مدعی اند دخالت ارزی آنها در بازار از سقوط بیشتر ارزش لیر جلوگیری کرده است.
مخالفان دولت اما می گویند در صورتی که دولت ترکیه این میزان منابع ارزی را برداشت نکرده بود در بحران اخیر کرونا تنها بخشی از این پول می توانست به عنوان کمک خرجی در اختیار میلیون ها خانواده ترکیه قرار گیرد که به دلیل بحران کرونا بیکار شده و منابع درآمدی ندارند و روزهای سختی را سپری می کنند.
حتی بسیاری از متحدان سابق اردوغان از جمله ” احمد داوود اوغلو” و ” علی باباجان” که احزاب جدیدی تشکیل داده اند به کارزار ” ۱۲۸ میلیارد دلار کجاست؟” پیوسته و از اردوغان خواسته اند درباره نحوه عملکرد دامادش در مصرف منابع ارزی کشور به بهانه سقوط ارزش لیر روشنگری کند.
طی روزهای گذشته دادستان ترکیه نصب بنر “۱۲۸ میلیارد دلار کجاست” در مقابل کاخ سفید آنکارا (مقر ریاست جمهوری) را توهین آمیز دانسته و دستور برچیده شدن آنها را داده است. همچنین در برخی مناطق بنرهای “۱۲۸ میلیارد دلار کجاست” به دستور مراجع قضایی جمع آوری شده است.
حزب اپوزیسیون جمهوریخواه خلق که این بنرها را توزیع کرده این اقدام خود را یک کارزار مدنی و سیاسی برای پاسخگو کردن دولت اردوغان توصیف کرده است.
نصب بنر” ۱۲۸ میلیارد دلار کجاست” روی ساختمان یکی از مقرهای حزب مخالف جمهوریخواه خلق ترکیه/ عکس: سوزجو
“کمال قلیچدار اوغلو” رهبر حزب جمهوریخواه خلق در اظهاراتی گفته است: کسانی که کشور را رهبری می کنند باید در این باره توضیح بدهند.
اردوغان پیشتر در اظهاراتی با دفاع از اقدامات و سیاست های دامادش در طول دوران وزارت، گفته بود مخالفان او با راه انداختن “توطئه” کارزار “۱۲۸ میلیارد دلار کجاست” در پی حمله شخصی به او و خانواده اش هستند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=11209

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});