• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4

بیانیه روزنامه نگاران و اساتید ارتباطات درباره احترام بر استقلال حرفه ای خبرنگاران

  • کد خبر : 51577
  • 01 اسفند 1400 - 14:30
بیانیه روزنامه نگاران و اساتید ارتباطات درباره احترام بر استقلال حرفه ای خبرنگاران
یاز اکو - چهارشنبه هفته گذشته دکتر حسن نمکدوست در کانال تلگرامی خود خبر از محروم شدن سه تن از روزنامه نگاران چون پژمان موسوی، نفیسه زارع کهن و اعظم ویسمه در هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران تهران داد‌. دکتر نمکدوست ضمن انتقاد به دخالت نهادهای امنیتی در این باره بر استقلال حرفه ای روزنامه نگاران تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از شفقنا، در ادامه صحبت ها و اعتراضات برخی روزنامه نگاران را در این باره بخوانید…..

حسن نمک‌دوست تهرانی، در دفاع از استقلال حرفه‌‌ای روزنامه‌نگاران نوشت«همکاران روزنامه‌نگارم خانم‌ها نفیسه زارع‌کهن، اعظم ویسمه و آقای پژمان موسوی، سه منتخب مجمع عمومی انجمن روزنامه‌نگاران با انتشار متنی اعلام کرده‌اند که مقامات امنیتی صلاحیت آنان را برای حضور در هیات مدیره رد کرده‌اند و آنان را از حق مشروع‌شان محروم.

نظارت بر کژرفتاری‌های درون و بیرون حکومت اصلی بلامنازع و بی‌تردید در میان اصول مسئولیت اجتماعی حرفه روزنامه‌نگاری است. مداخله حکومت در امور صنفی روزنامه‌نگاران، به‌خصوص تغییر نتیجه آرای آنان، در تقابل آشکار با موارین مسئولیت اجتماعی و نقض آشکار استقلال حرفه‌ای روزنامه‌نگاری است؛ رفتاری به‌غایت ناصواب و خطرناک علیه حقوق و آزادی رسانه‌ها.

به‌عنوان یک روزنامه‌نگار به این رد صلاحیت و دخالت حکومت در امور نهاد صنفی روزنامه‌نگاران به‌شدت معترضم.»

ماشالله شمس‌الواعظین از پیشکسوتان روزنامه نگار هم با صدور یک بیانیه نوشت«به اطلاع همکاران روزنامه نگار درسراسر کشور می‌رسانم اینجانب ماشالله شمس الواعظین با متن اطلاعیه جناب آقای دکتر نمکدوست رییس منتخب انجمن روزنامه نگاران استان تهران موافقم وصدای خودرا در اعتراض به دخالت نهادهای حکومتی در نهاد صنفی روزنامه نگاران بلند می‌کنم۔
ماشاالله شمس‌الواعظین»

بهروز بهزادی مدیر مسئول روزنامه اعتماد و از اساتید روزنامه نگاری نوشت«دخالت حکومت در وظایف مصرحه انجمن صنفی مطبوعات، به ویژه آرای انتخاباتی در نهاد صنفی روزنامه روزنامه نگاران، که از مصادیق حق رای و آزادی و دموکراسی است به هیچوجه قابل قبول نیست و نتیجه آن نقض استقلال حرفه یی روزنامه نگاران است.به همین سبب به عنوان یک روزنامه نگار، موافقت خود را با متن اعتراضیه جناب آقای دکتر نمکدوست اعلام می کنم.
بهروز بهزادی»

رضا قوی فکر هم که از روزنامه نگاران باسابقه کشور است ضمن اعتراض به این دخالت، بر احترام به استقلال روزنامه نگاران تاکید کرد و نوشت«دخالت حکومت در امور صنفی روزنامه‌نگاران بویژه مداخله در امر انتخابات این صنف را به هیچوجه نه به صلاح حکومت می‌دانم ونه به نفع مطبوعات. لذا به عنوان یک روزنامه نگار موافقت خود را با متن اعتراض جناب آقای دکتر نمک‌دوست در این زمینه اعلام می دارم.رضا قوی فکر»

در همین راستا جمعی از اساتید روزنامه نگاری با اشاره به فراقانونی بودن این دخالت نوشتند«رسانه با یک کلمه تعریف می شود؛«آزادی بیان».لطمه به استقلال حرفه ای صنفی روزنامه نگاران، این مهم را به محاق می برد که نص صریح قانون اساسی است.لذا، بدین وسیله مخالفت خود را با دخالت نهادهای فراقانونی در مخدوش سازی استقلال حرفه ای روزنامه‌نگاران اعلام می‌داریم و از متن اعتراض جناب آقای دکتر حسن نمکدوست حمایت می‌کنیم.
علی اکبر قاضی زاده- فریدون صدیقی- مهدی فرقانی- مجید رضاییان- بیژن نفیسی- بهروز بهزادی- سیدفرید قاسمی – یونس شکرخواه»

محمد بلوری هم از روزنامه نگاران بنام کشور نوشت«دخالت حکومت در انجام وظایف مربوط به انتخابات انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تحت هیچ شرایطی پذیرفتنی نیست. نتیجه‌ی چنین اقداماتی از سوی حکومت باعث از بین رفتن استقلال مطبوعات می‌شود که جایز نیست. بنابراین ابنجانب به عنوان روزنامه‌نگار حمایت خود را با متن اعتراضیه اقای دکتر نمک‌دوست اعلام می‌کنم‌.محمد بلوری»

دکتر احمد میر عابدینی هم بر استقلال خبرنگاران تاکید کرد و نوشت«من، به عنوان روزنامه‌نگار و مدرس ارتباطات و روزنامه‌نگاری، موافقت خود را با متن اعتراصَ جناب آقای دکتر نمک‌دوست تهرانی، در زمینه محترم شمردن استقلال حرفه‌ای روزنامه‌نگاران، اعلام می کنم.
احمد میرعابدینی»

برخی روزنامه‌نگاران هم در دفاع از استقلال حرفه‌‌ای توضیح دادند«آقایان حسن نمک‌دوست و ماشاالله شمس‌الواعظین در بیانیه‌ای رد صلاحیت منتخبان هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران را محکوم کرده‌اند. ایشان دراین بیانیه متذکر شده‌اند که: «همکاران روزنامه‌نگارمان خانم‌ها نفیسه زارع‌کهن، اعظم ویسمه و آقای پژمان موسوی، سه منتخب مجمع‌عمومی انجمن روزنامه‌نگاران با انتشار متنی اعلام کرده‌اند که مقامات امنیتی صلاحیت آنان را برای حضور در هیات مدیره (به صورت مطلق یا مشروط ) رد کرده‌اند و آنان را از حق مشروع‌شان محروم؛» و به دنبال آن اعلام کردند که به این رویه بشدت معترض هستند.

به اطلاع همکاران روزنامه نگار درسراسر کشور می‌رسانیم ما نیز همصدا با ماشالله شمس الواعظین و دکتر نمکدوست رییس هیات مدیره منتخب انجمن روزنامه نگاران استان تهران اعتراض خود را به دخالت نهادهای غیرصنفی و امنیتی در نهاد صنفی روزنامه نگاران اعلام می‌کنیم۔

۱- لی‌لی فرهاد‌پور
۲- مهدی فخرزاده
۳- محمد آقازاده
۴- احسان قلمچی
۵- زهرا مشتاق
۶- مینا اکبری
٧- احمد غلامی
٨- الهه خسروی یگانه
٩- نسرین تخیری
١٠- محمدرسول صادقی
١١- زینب کاظم‌خواه
١٢- صادق زیباکلام
١٣- میلاد علوی
١۴- صدرالدین کاظمی
١۵-ثمر فاطمی
١۶- سعیدصفارایی
١٧- مرجان زهرانی
١٨-مهدی افروزمنش
١٩- شهرزاد همتی
٢٠- وحیده کریمی
٢١- محمود پوررضایی
٢٢- علی زادمهر
٢٣- سیروس علی‌نژاد
٢۴- سمیرا عالم پناه
٢۵- صالح نیکبخت
٢۶- امیر اثباتی
٢٧- علی ورامینی
٢٨- محسن آزموده
٢٩- الهام نداف
٣٠- مهران فرجی
٣١- مهری رفعتی
٣٢- رضا قوی فکر
٣٣- سید فرید قاسمی
٣۴- بهار سرلک
٣۵- آزاده محمدحسین
٣۶- لیلا رستگار
۳۷- سعید شریعتی
٣٨- مریم باقی
٣٩- صبا آذرپیک
۴٠- مرجان شهریاری
۴١- معصومه شهریاری
۴٢- مجید اعزازی
۴٣- بهروز بهزادی
۴۴- هادی حیدری
۴۵- مریم مجد
۴۶- احمد هاشمی
۴٧- زینب همتی
۴٨- میترا فردوسی
۴٩- رضا جمیلی
۵٠- مهدی خاکی فیروز
۵١- ابراهیم رستمیان مقدم
۵٢- صدف فاطمی
۵٣- مهدی امیرپور
۵۴- نسرین وزیری
۵۵- فرزانه آئینی
۵۶- آرزو فرشید
۵۷- علی‌اصغر سیدآبادی
۵۸- سما بابایی
۵۹- داریوش آرمان
۶۰- حسین نقاشی
۶۱- مهدی افشارنیک
۶۲- محسن احمدی
۶٣- فرهاد فرزاد
۶۴- پانید فاضلیان
۶۵- میثم سعادت
۶۶- علی اکبر قاضی‌زاده
۶۷- فریدون صدیقی
۶۸ – محسن احمدی
۶۹ – شاهد حلاج نیشابوری
۷۰ – شکوفه حبیب‌زاده
۷۱ – محمد بلوری
۷۲ – مسعود مهاجر
۷۳ – حسین کریم‌زاده
۷۴ – مژگان فرجی
۷۵ – شهاب‌الدین طباطبایی»

استاد عمید نائینی با اشاره به اینکه، روزنامه‌نگاران حقیت‌خواه بیاندیشند که به کجا می‌رویم؟ نوشت«اصل ششم قانون اساسی کشور تاکید می‌کند: «در جمهوری اسلامی ایران امور کشور باید به اتکای آرای عمومی کشور اداره شود.» اکنون پس از چهل و سه سال انجمن روزنامه‌نگاران حتی نمی‌تواند به اتکای آرای اعضایش در مجمع عمومی، اداره شود و منتخبانش با دخالت نیروهای امنیتی یا فراقانونی رد صلاحیت می‌شوند. مداخله نابجا و دستکاری در امور یک انجمن صنفی و مخدوش کردن اسقلال رای حرفه‌ای روزنامه‌نگاران به جای خود، روزنامه‌نگاران حقیت‌خواه بیاندیشند که به کجا می‌رویم؟در ضمن از همکاران عزیزی که تاکنون این انجمن را سر پا نگهداشته‌اند، قدردانم.

عمید نائینی»

 

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=51577

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});