• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
4

مدیر منابع آبی مشگین‌شهر: تنش آبی این شهر را تهدید می‌کند

  • کد خبر : 112578
  • 04 مرداد 1402 - 10:15
مدیر منابع آبی مشگین‌شهر: تنش آبی این شهر را تهدید می‌کند
یاز اکو - مدیر امور منابع آبی شهرستان مشگین‌شهر گفـت: تنش آبی، مشگین‌شهر را تهدید می‌کند و ضرورت دارد شهروندان از مصرف بی‌رویه آب خودداری کنند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، ارسلان فرجی گفت: آب مورد نیاز مشگین‌شهر از رودخانه خیاوچایی تامین می‌شود که امسال به خاطر جلوگیری از تنش آبی، ۵۰ درصد آب این رودخانه برای آشامیدنی و ۵۰ درصد دیگر هم برای زراعت کشاورزان منطقه اختصاص داده شده است.

وی اظهار کرد: اگر شهروندان مصرف بهینه آب را جدی نگیرند ضمن اینکه با مشکل کم‌آبی مواجه می‌شوند ، زارعان نیز در اثر نبود آب در زراعت متضرر خواهند شد.

مدیر امور منابع آبی شهرستان مشگین‌شهر ادامه داد: رودخانه خیاوچایی تنها رودخانه دایمی شهر است که دبی پایه آن از یک متر مکعب بالا است و علاوه بر تامین آب آشامیدنی مشگین‌شهر و کشاورزان، آب آشامیدنی ۱۴ روستای تابعه شهرستان را نیز تامین می‌کند.

فرجی گفت: هرچند تامین آب آشامیدنی شهروندان مشگین‌شهر در اولویت است اما تامین آب کشاورزی هم مهم است ، بنایراین از شهروندان درخواست داریم مصرف بهینه آب را جدی بگیرند.

مدیر امور منابع آبی شهرستان مشگین‌شهر بیان کرد: شهروندان مشگین‌شهر بیش از ۱.۵ برابر سرانه، آب مصرف می‌کنند و باید از این ماه میزان مصرف آب را مدیریت کنیم تا دچار تنش آبی نشویم.

فرجی با بیان اینکه طی ماه‌های اخیر برای تامین آب پایدار مردم این شهرستان علاج‌بخشی به سدهای این شهرستان در دستور کار قرار گرفته است ، افزود: از مجموع ۳۰۵ میلیون متر مکعب ظرفیت منابع آب شهرستان مشگین‌شهر ،۱۹۴ میلیون متر مکعب مربوط به منابع آب‌های سطحی و ۱۱۱ میلیون متر مکعب مربوط به منابع آب‌های زیرزمینی است که ۶۰ درصد آب‌های سطحی در بخش‌های مختلف به بهره برداری می‌رسد.

به گفته این مقام مسئول ، برای استفاده از ۱۴ درصد دیگر برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته و ۲۶ درصد دیگر هم در مرحله مطالعات اولیه است.

وی ادامه داد: حجم آب‌های زیرزمینی این شهرستان ۷۶.۸۹ میلیون متر مکعب است که با ۱۴۴ رشته قنات ، یک هزار و ۷۸۴ حلقه چاه مجاز و ۹۶۸ دهنه چشمه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

مدیر امور منابع آبی شهرستان مشگین‌شهر بیان کرد: در حوضه شهرستان مشگین‌شهر ۱۴ سد بزرگ و کوچک با حجم مفید ۱۳۶ میلیون متر مکعب با پایاب ۱۱ هزار و ۶۳۵ هکتار در حال بهره‌برداری است که با توجه به وضعیت بارندگی‌های اخیر اکثر سدهای منطقه از آورد خوبی برخوردار نیستند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=112578

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});