• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
4

رکورد کاهش تورم در آمریکا شکست/ روند رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۳

  • کد خبر : 112901
  • 08 مرداد 1402 - 10:45
رکورد کاهش تورم در آمریکا شکست/ روند رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۳
یاز اکو - نرخ تورم آمریکا در طول دو سال اخیر روند کاهشی را طی کرده، تا جایی‌که در ماه ژوئن، رکورد کاهش نرخ تورم دو سال گذشته شکسته شد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، اقتصاد آمریکا با وجود تاثیرات ناشی از جنگ روسیه و اوکراین و همچنین شیوع کرونا در مقایسه با تمامی کشورهای گروه ۷ وضعیت نسبتا مطلوبی را سپری می‌کند. بر اساس اندازه‌گیری‌های فدرال رزرو (Fed) که در روز جمعه منتشر شد، نرخ تورم آمریکا در ماه ژوئن (خرداد ماه) روند کاهشی را طی کرده است.

به نقل از CNBC، بر اساس تحلیل Dow Jones، شاخص هزینه‌های مصرف شخصی آمریکایی‌ها (PCE) به‌استثنای هزینه‌های غذا و انرژی نسبت به ماه گذشته ۰٫۲ درصد افزایش یافته است. PCE هسته در طول یکسال گذشته به میزان ۴٫۱ درصد افزایش را تجربه کرده است، در حالی‌که رقم ۴٫۲ درصد پیش‌بینی شده بود. نرخ ثبت شده ۴٫۱ درصدی پایین‎‌ترین میزان از سپتامبر سال ۲۰۲۱ است و از ماه مارس سال جاری کاهش ۰٫۵ درصدی را به خود دیده است.

همچنین تورم هزینه‌های مصرف شخصی به اضافه مواد غذایی و انرژی در یک ماه گذشته و یک سال گذشته به ترتیب ۰٫۲ و سه درصد افزایش یافته است. هرچند تورم سالانه پایین‌ترین میزان از مارس ۲۰۲۱ بوده و از ۳٫۸ درصد ماه مه سال جاری به سه درصد فعلی رسیده است. در یک ماه گذشته قیمت کالا به میزان ۰٫۱ درصد کاهش پیدا کرده و خدمات نیز ۰٫۳ افزایش یافته است. از طرف دیگر، قیمت مواد غذایی ۰٫۱ درصد کاهش را تجربه کرده، درحالی‌که قیمت انرژی ۰٫۶ درصد افزایش یافته است.

George Mateyo، مدیر بخش سرمایه‌گذاری شرکت Key Private Bank در مورد روند اخیر می‌گوید: آمار روز اقتصادی بیانگر وضعیت فعلی مارکت بوده که نرخ تورم آمریکا در حال افول و رشد اقتصادی در حال افزایش است. در ضمن، فضای فعلی برای ریسک سرمایه مطلوب به نظر می‌رسد. با توجه به آمار منتشر شده، فدرال رزرو (Fed) و سرمایه‌گذاران امیدوار هستند که تهدیدات ناشی تورم کاهش یابد.

اطلاعاتی که به‌تازگی به دست آمده، این امیدواری را ایجاد می‌کند که دست‌کم در قیاس با سال گذشته، قیمت‌ها (نرخ تورم آمریکا) در مسیر کاهش قدم برداشته‌اند. فهرست هزینه‌های مصرفی نشان‌دهنده افزایش آهسته تورم بوده، درحالی‌که انتظار مصرف‌کنندگان در حال بازگشت به روندهای طولانی‌مدت است.

درآمد و مخارج چه تغییری کرده‌اند؟

در کنار داده‌های تورمی، دپارتمان تجارت آمار می‌دهد که درآمد شخصی افزایش ۰٫۳ درصدی را تجربه کرده، درحالی‌که مخارج به میزان ۰٫۵ درصد بالا رفته است. درآمدها اندکی از حد انتظار پایین‌تر است و مخارج تقریبا در ردیف پیش‌بینی شده قرار دارند. گزارش منتشرشده تنها دو روز پس از اعلام Fed، در مورد افزایش ۱۵ درصدی نرخ بهره در آمریکا در معرض عموم قرار گرفت. این یازدهمین افزایش نرخ بهره در آمریکا از تاریخ مارس ۲۰۲۲ به شمار آمده و نخستین جهش از ماه ژوئن سال جاری قلمداد می‌شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=112901

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});