• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
3

پیشرفت ۸۰ درصدی مرمت مدرسه ۸۰۰ ساله در تبریز

  • کد خبر : 113676
  • 16 مرداد 1402 - 9:51
پیشرفت ۸۰ درصدی مرمت مدرسه ۸۰۰ ساله در تبریز
یاز اکو - مدیر پایگاه جهانی بازار تبریز گفت: مرمت و بازسازی مدرسه تاریخی میدان حسن پادشاه تبریز با ۸۰۰ سال قدمت هم اکنون با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، «ناصر زواری» افزود: مدیریت میراث جهانی پایگاه بازار تبریز با همکاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی مرمت میدان حسن پادشاه تبریز را در اولویت فعالیت های عمرانی خود قرار داده است و تمام تلاش خود را برای اتمام تدریجی این میدان بی بدیل به کار گرفته است.

وی اظهار کرد: با تلاش های انجام شده و تداوم و تسریع در مرمت مدرسه تاریخی این میدان، طبق برنامه ریزی های انجام شده و در صورت تزریق اعتبارات لازم تا پایان سالجاری مرمت و بازسازی این مدرسه به پایان می رسد که گامی مهم و تاثیرگذار در احیای میدان حسن پادشاه به شمار می رود.

زواری با اشاره به مرمت مسجد تاریخی میدان حسن پادشاه، یادآور شد: این مسجد که جزو مواریث بسیار مهم و تمدنی ایران و آذربایجان است در اولویت بعدی مرمت مجموعه قرار دارد که هم اکنون کارشناسان و پیمانکاران در محل یاد شده فعالیت های خود را ادامه می دهند.

وی اتمام مرمت مسجد میدان حسن پادشاه را زمان بر اعلام کرد.

زواری با بیان اینکه مجموعه بی نظیر تاریخی حسن پادشاه در قرون گذشته میدان اصلی و بزرگ تبریز بود، یادآور شد: این مجموعه تاریخ، فرهنگ، هنر و معماری این دیار باستانی است که همه ویژگی های زندگی مردمان این کهن شهر را در خود خلاصه کرده است.

بر اساس این گزارش، این مجموعه که در دوران پویایی خود در زمان حکومت آق قویونلوها ۲ برابر میدان نقش جهان اصفهان وسعت داشت، محل اصلی رژه نیروهای مسلح و اسب سواران لشکر همیشه پیروز اوزون حسن و حکومت آق قویونلوها بود و طبق اسناد تاریخی موجود در این میدان بزرگ ۳۰ هزار سرباز رژه می رفته اند و به مدت ۴۰۰ سال محل و مقر حکومت و فرماندهی امرایی چون جهانشاه، اوزون حسن، شاه ختایی و شاه طهماسب صفوی بوده است.

در وصف اهمیت تاریخی و ارزش مجموعه حسن پاشاه تبریز همین بس که شاردن، سیاح فرانسوی در سال ۱۰۸۲ هجری قمری و روزگار سلطنت شاه سلیمان صفوی در تبریز از این میدان دیدن کرده و درباره آن نوشته است: “میدان تبریز بزرگ ترین میادین عالم است که من دیده‌ام و خیلی بزرگ تر از میدان اصفهان می باشد”.

در حال حاضر از این مجموعه بی نظیر محوطه ای کوچک با بنای مسجد مشهور و قدیمی صاحب الامر، مدرسه اکبریه و مخروبه ای از مسجد و مدرسه حسن پادشاه بر جای مانده است که البته این اثار نیز تا مدتها دور از دید و منظر عموم و مدیران و مسئولان میراث قرار داشت که رفته رفته در حال تبدیل شدن به زباله گاه بود که خوشبختانه از حدود یک دهه قبل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نسبت به بازسازی و مرمت آن وارد میدان شده است.

مجموعه بزرگ و تاریخی «حسن پادشاه» یا میدان صاحب الامر تبریز با گستره ۱۶۰ هزار مترمربعی جزو آثار برجسته به جای مانده از دوران افتخارآمیز اوزون حسن در تاریخ ایران و اسلام به عنوان پادشاه قدرتمند سلسله آق قویونلو ها است که عظمت تاریخی آن بسیار فراتر و وسیع تر بوده و بنا به دلایلی و در اثر حوادثی همچون سیل و زلزله و البته بی تفاوتی های تاریخی، اکنون این مجموعه تنها گوشه هایی از آن عظمت را یدک می کشد.

محوطه بزرگ، حمام، غسالخانه، مسجد، مدرسه، محل استراحت کاروان ها، مغازه های مختلف در رسته های گوناگون مجموعه بی مانند حسن پادشاه را نمادی از زندگی مردمان تبریز کهن است که در آن تاریخ، فرهنگ، سیاست و زندگی عمومی به تصویر کشیده شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=113676

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});