• امروز : چهارشنبه - ۹ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 29 May - 2024
6

ارزش افزوده محصولات صادراتی زنجان ۴ برابر میانگین کشوری است

  • کد خبر : 114491
  • 23 مرداد 1402 - 9:30
ارزش افزوده محصولات صادراتی زنجان ۴ برابر میانگین کشوری است
یاز اکو - رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان گفت: ارزش افزوده هر تن محصولات تولیدی و صادراتی استان زنجان چهار برابر میانگین کشوری است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از مهر، مهدی رنگ‌رونا گفت: ۱۴۰۱، سال پرچالش در حوزه تجارت خارجی بود، هرچند بخشنامه‌ها و ممنوعیت‌های صادراتی وضع شده در سنوات گذشته، در سال قبل و امسال کمتر شده است.

وی با بیان اینکه عمده مشکلات در حوزه اقتصاد و تجارت به سیاست‌های کلان کشوری مربوط می‌شود، ابراز کرد: رفع این چالش‌ها زمان‌بر بوده و نیاز به انرژی مضاعف دارد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان به ابلاغیه صادر شده بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: این ابلاغیه صادرکنندگان را مکلف کرده که برای محصولات معدنی فلزی و غیرفلزی که به صورت خام و نیمه‌خام صادر می‌شود، عوارض صادراتی پرداخت کنند.

وی با اشاره به اینکه این عوارض قبلاً ۰.۵ درصد بود، عنوان کرد: از دو هفته پیش این عوارض به ۲ درصد افزایش یافته است و در این بین باید مابه‌التفاوت محصولات صادر شده از ابتدای سال نیز پرداخت شود.

رنگ‌رونا با بیان اینکه ابلاغ دستورالعمل‌ها بعد از گذشت چهار ماه از سال برای صادرکنندگان بلاتکلیفی ایجاد کرده است، تصریح کرد: این موضوع در کنار چالش‌های ارزی، مشکلات جدیدی را برای فعالانه اقتصادی ایجاد کرده و این استنباط به وجود می‌آید که بازارهای بعدی را نیز تحت شعاع قرار دهد.

وی ادامه داد: برای محصولات تولیدی استان مثل کشمش، سرب، روی و مس این عوارض در نظر گرفته شده است و وضع عوارض این چنینی در اواسط سال چالش‌های مختلفی به همراه خواهد داشت.

در چهار ماهه امسال ۱۳۰ میلیون دلار صادرات انجام شده است

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان رقم صادرات استان از گمرک در سال گذشته را ۵۷۰ میلیون دلار برشمرد و گفت: در چهار ماهه امسال نیز ۱۳۰ میلیون دلار صادرات انجام شده است که بخش عمده‌ای از آن را شمش روی تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ کشور از جمله ترکیه، عراق، روسیه، آذربایجان، افغانستان، امارات، چین، هند و سایر موارد مقصد صادراتی استان زنجان هستند، یادآور شد: محصولاتی مثل شمش روی و سرب، مفتول مسی، ترانسفورماتور، محصولات لبنی و … از جمله اقلام صادراتی استان محسوب می‌شود.

رنگ‌رونا ارزش هر تن کالای صادراتی کشور در چهار ماهه نخصت امسال را ۳۴۸ دلار عنوان کرد و افزود: ارزش هر تن کالای صادراتی استان زنجان در سال ۱۴۰۱ حدود یک هزار و ۳۷۸ دلار برآورد شده است و نشان می‌دهد ارزش افزوده محصولات تولیدی زنجان چهار برابر میانگین کشوری و دارای توان رقابت و کیفیت بالاتر است.

وی با بیان اینکه عقیده داریم که شمش روی یک محصول تولید شده است که در صنایع دیگر و زنجیره‌های تولید مورد استفاده قرار می‌گیرد، تصریح کرد: بنابراین عوارض صادرات نباید به شمش روی تعلق گیرد چون کالای خام و نیمه خام نیست.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=114491

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});