• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
10
گزارش یاز اکو از مشکلات مردم با آغاز طرح جدید

مقاومت دانشگاه‌های علوم پزشکی در برابر اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی/ سرگردانی بیمه‌شدگان تامین اجتماعی کاهش می‌یابد

  • کد خبر : 11521
  • 29 فروردین 1400 - 14:00
مقاومت دانشگاه‌های علوم پزشکی در برابر اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی/ سرگردانی بیمه‌شدگان تامین اجتماعی کاهش می‌یابد
یکی از اهداف اصلی این طرح ایجاد شرایط مناسب برای بیمه‌شدگان به هنگام مراجعه به مراکز درمانی است، اما در حال حاضر بنا به دلایلی شاهد سردرگمی بیمه‌شدگان در شعب و کارگزاری‌های تامین اجتماعی هستیم.

یاز اکو؛ ساناز شهابی- اجرای طرح حذف دفترچه‌های کاغذی از سوی سازمان تأمین اجتماعی این روزها موجب سردرگمی تعدادی از بیمه‌شدگان شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، با آغاز اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی از ابتدای اسفند سال جاری، بسیاری از مردم با مشکل مواجه شده‌اند.

بر اساس این طرح تمامی بیمه‌شدگان، بازنشستگان، مستمری‌بگیران و کارفرمایانی که صفحات دفترچه‌ی آن‌ها به پایان می‌‌رسد، نیاز به دریافت دفترچه‌ی درمانی جدید ندارند و می‌توانند تنها با ارائه‌ی کارت ملی به پزشکان و مراکز درمانی اعم از طرف قرارداد و غیرطرف قرارداد و پس از تایید استحقاق درمان از خدمات درمانی بهره‌مند شوند.

در اصل یکی از اهداف اصلی این طرح ایجاد شرایط مناسب برای بیمه‌شدگان به هنگام مراجعه به مراکز درمانی است، اما در حال حاضر بنا به دلایلی شاهد سردرگمی بیمه‌شدگان در شعب و کارگزاری‌های تامین اجتماعی هستیم.

مردم چه می‌گویند؟

با مراجعه به یکی از کارگزاری‌های تامین اجتماعی در تبریز، متوجه صف طولانی مردم برای دریافت دفترچه می‌شوم. تعدادی خانم و آقای نسبتا میانسال جلوی باجه‌ی تعویض دفترچه منتظر ایستاده‌اند و درخواست مسئول باجه مبنی بر اینکه حتی اگر تا شب هم منتظر بمانید دفترچه‌ی جدید صادر نمی‌شود، بی‌فایده است.

آقای حدودا ۷۰ ساله‌ای همچنان اصرار دارد تا برای درمان فرزند بیمارش دفترچه بگیرد. به او می‌گویم خب الان می‌توانید با دادن کد ملی به جای دفترچه، فرزندتان را به بیمارستان ببرید. اما او همچنان می‌گوید نه! تا دفترچه نباشد، قبول نمی‌کنند.

در همین حال خانم تقریبا جوانی به من می‌گوید:«من دیروز به پزشک رفتم و او گفت، اگر دفترچه نداشته باشی، داروها را در سربرگ می‌نویسم و باید آزاد پرداخت کنی». ظاهرا چندین نفر هم هنگام مراجعه به پزشکان و مراکز درمانی با این مشکل مواجه شده بودند.

مردم تا زمان عبور از مرحله‌ی گذر صبر کنند

مدیر درمان تأمین اجتماعی آذربایجان‌شرقی در گفتگو با خبرنگار یاز اکو گفت: با توجه به اینکه طرح حذف دفترچه‌های بیمه به‌تازگی آغاز شده است شاید برخی از نواقص در این طرح وجود داشته باشد.

اسماعیل مقدس‌پور بیان کرد: طبق اعلام صورت گرفته به مراکز درمانی، در صورت نبود دفترچه‌ی بیمار، تنها یادداشت کردن کد ۱۸ رقمی روی سربرگ به منزله‌ی دفترچه درمانی است.

وی با اشاره به وجود برخی مشکلات در ابتدای آغاز هر طرحی افزود: براساس این طرح افرادی که هنوز برگه‌های دفترچه‌شان تمام نشده است، یا دارای اعتبار است، می‌توانند همچنان از دفترچه استفاده کنند، اما از اول اسفندماه هیچ‌گونه تعویض یا صدور دفترچه‌ی جدید نداریم. با این حال برخی از مردم طبق عادت فکر می‌کنند بدون داشتن دفترچه امکان درمان وجود ندارد.

مقدس‌پور ادامه داد: عاداتی که هم بین مردم و هم پزشکان، داروخانه‌ها، مراکز درمانی و آزمایشگاهی در رابطه با تغییرات و پذیرش شیوه‌های جدید وجود دارد، کار را کمی سخت کرده است. با این حال باید منتظر اتمام دوره‌ی گذر از دفترچه‌های کاغذی به نسخه‌نویسی الکترونیکی باشیم.

وی ادامه داد: البته دلیل اصلی مشکلات پیش آمده مردم نیستند، بلکه تعداد محدودی از پزشکان و مراکز درمانی وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی با مقاومت در برابر اجرای طرح موجبات سردرگمی مردم را فراهم کرده‌اند.

وی با توجه به مشکلات غیر قابل پیش‌بینی شده در تغییرات به وجود آمده گفت: مشکلاتی در روزهای اول این طرح به وجود آمده اما سعی بر این است که با کمترین آسیب این مراحل طی شود.

مقدس‌پور اضافه کرد: مشکلات جزئی به وجود آمده در طرح حذف دفترچه‌های کاغذی طی مدت کوتاهی رفع خواهد شد.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان گفت: طرح حذف دفترچه‌های کاغذی گام مهمی در رابطه با کاهش میزان مصرف کاغذ و دست به دست شدن دفترچه‌های بیمه از یکسو و سهولت دسترسی به خدمات درمانی بدون نیاز به همراه داشتن دفترچه بیمه است که علاوه بر تسهیل امور با تشکیل پرونده‌های الکترونیک، روند درمان بیماران را تسریع می‌کند.

وی از همکاری بیش از ۹۰ درصد جامعه‌ی درمانی استان در اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی با سازمان بیمه سلامت خبر داد و ابراز امیدواری کرد: مراکز درمانی وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز در اسرع وقت با این طرح همگام شوند.

آنچه مسلم است، این طرح یک مصوبه‌ی کشوری بوده و در تمام سازمان‌های تامین اجتماعی لازم‌الاجرا است، اما شاید بهتر بود دولت به توصیه‌ی مسئولان متولی سلامت مبنی بر اینکه هنوز زیرساخت‌های لازم برای اجرای کامل این طرح فراهم نیست، عمل می‌کردند و با پافشاری بر آغاز آن به‌خصوص در این ایام کرونایی موجب آشفتگی و بی‌سامانی بیمه‌شدگان نمی‌شدند.

کاهش روند صدور دفترچه‌ی کاغذی در بیمه‌ی سلامت تا ۹۹ درصد

مدیر کل بیمه سلامت آذربایجان‌شرقی در گفتگو با خبرنگار یاز اکو، با تاکید بر اینکه طرح کاهش صدور دفترچه‌های کاغذی در این اداره‌ی کل به خوبی پیش می‌رود، از کاهش روند صدور دفترچه تا ۹۹ درصد در استان خبر داد.

وحید مجیدی گفت: این طرح در سازمان‌های تامین اجتماعی زودتر از سازمان بیمه‌ی سلامت آغاز شده بود، که مدتی متوقف شد و در نهایت از اسفند ماه سال ۹۹ با دستور مستقیم رئیس‌جمهور این طرح دوباره از سر گرفته شد و تمام سازمان‌های تامین اجتماعی ملزم به حذف دفترچه‌های کاغذی شدند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مشکلات ناشی از اجرای فوری و ضرب‌العجلی حذف دفترچه‌های کاغذی در تامین اجتماعی استان منجر به بروز اختلال در فرایندهای ارائه خدمات درمانی به بیمه‌شدگان بیمه‌ی سلامت شده است، یا نه، گفت: تاکنون هیچ گزارش یا شکایتی در این زمینه به دست من نرسیده است، و تنها شاهد سرگردانی بیمه‌شدگان تامین اجتماعی بودیم که به مرور زمان حتما کاهش خواهد یافت.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=11521

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});