• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
4

کشاورزان از آتش زدن کاه و کلش در مزارع خودداری کنند

  • کد خبر : 115297
  • 30 مرداد 1402 - 14:30
کشاورزان از آتش زدن کاه و کلش در مزارع خودداری کنند
یاز اکو - مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل گفت: کشاورزان از سوزاندن و آتش زدن کاه و کلش بعد از برداشت محصول از مزارع خودداری کنند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان اردبیل، سیاوش نیرومند اظهار کرد: سوزاندن بقایای گیاهی بعد از برداشت محصول از سطح مزارع باعث از بین رفتن مواد غذایی خاک، افزایش شوری خاک زراعی و آلودگی آب و هوا و محیط زیست شده و به مواد مغذی خاک آسیب وارد می‌کند که این موضوع فقیر شدن خاک را در پی خواهد داشت.

وی افزود: سوزاندن کاه و کلش موجودات زنده و مفید خاک را از بین برده ، رطوبت خاک را کاهش داده ، خاک زراعی را فشرده و سفت کرده و حاصلخیزی خاک را کاهش می‌دهد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل بیان کرد: کشاورزان برای این اقدام خود دلایلی از جمله سریع‌تر آماده شدن زمین برای کشت بعدی و از بین بردن آفات و علف‌های هرز را عنوان می‌کنند ، در حالی که به جای این روش غلط باید استفاده از سموم مناسب و تناوب زراعی و اجرای خاک‌ورزی حفاظتی را جایگزین کنند.

نیرومند ادامه داد: آتش زدن کاه و کلش بعد از برداشت گندم و جو طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۲۰ قانون هوای پاک ممنوع بوده و افراد متخلف به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

وی از مردم خواست در صورت مشاهده موارد تخلف را با شماره ارتباطات مردمی ۱۵۴۰ و یا به اداره جهاد کشاورزی و حفاظت محیط زیست شهرستان اعلام کنند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=115297

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});