• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
3

لزوم انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه/ نباید از احیای دریاچه ارومیه ناامید شویم

  • کد خبر : 115515
  • 01 شهریور 1402 - 11:00
لزوم انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه/ نباید از احیای دریاچه ارومیه ناامید شویم
یاز اکو - رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بر استفاده از همه ظرفیت ها و توانمندی‌های کشور برای احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، محمدحسن نامی در نشست با نمایندگان رسانه‌های آذربایجان شرقی به تغییرات اقلیمی و مداخلات بشر در طبیعت اشاره کرد و افزود: با روندی که دخالت های بسر در طبیعت ایجاد کرده، در آینده بحران‌ها و مخاطرات زیادی پیش رو خواهیم داشت، مگر اینکه بر روی امر مهم پیشگیری تلاش کنیم و اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی در ادامه به مهم‌ترین مخاطرات طبیعی در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: سیلاب، زلزله، رانش زمین، فرونشست زمین و آتش سوزی از جمله مخاطراتی هستند که جوامع را تهدید می‌کنند در دو دهه گذشته سیلاب و زلزله بیشترین آسیب‌ها را به کشور وارد کرده است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه به بحران خشک شدن دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: برای پیشگیری از عوارض خطرناک خشک شدن دریاچه ارومیه باید به سرعت خط انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه اجرایی شود.

نامی به اهمیت زیست محیطی دریاچه ارومیه اشاره کرد و با تاکید بر اینکه باید همه توان کشور را برای احیای دریاچه ارومیه بگذاریم، افزود: مطالعات این طرح انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه پیش از این انجام شده و می توان به سرعت این طرح را اجرایی کرد.

وی گفت: از لحاظ شیمیایی آب دریای خزر با دریاچه ارومیه هم سازگاری دارد و ما برای احیای دریاچه ارومیه به یک منبع ورودی دائمی آب در کنار دیگر طرح‌های در دست اجرا نیاز داریم.

رییس سازمان مدیریت بحران در ادامه افزود: خوشبختانه نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهند در پاییز امسال بارش‌های خوبی خواهیم داشت و نباید از احیای دریاچه ارومیه ناامید شویم.

نامی گفت: امروز منافع ملی کشور حکم می‌کند که از همه توان اجرایی و مالی کشور برای احیای دریاچه ارومیه بهره بگیریم.

وی در ادامه بر ضرورت اجرای طرح‌های آبخیزداری در حوضه‌های آبی کشور تاکید کرد و افزود: اجرای طرح‌های آبخیزداری علاوه بر جلوگیری از وقوع سیلاب‌ها، موجب احیای سفره‌های زیرزمینی آب و آبخوان ها و پیشگیری از فرونشست دشت‌های کشور می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه گفت: به دنبال ایجاد سازمانی هوشمند در مدیریت بحران‌ها و مخاطرات طبیعی هستیم تا با اطلاعات کافی و با نظم بیشتری در مخاطرات احتمالی اقدامات لازم را برای مدیریت بحران انجام دهیم.

نامی در بخش دیگری از سخنان خود به قرار گرفتن کشور در کمربند زلزله اشاره کرد و گفت: ۶۸ درصد کشور یا روی گسل یا کنار گسل هستند و در مطالعاتی که در ۲۲۰ سال گذشته انجام شده ۱۲ زلزله بالای ۷ ریشتر در کشور رخ داده است که آخرین مورد آن ۷.۸ ریشتر قدرت داشته است.

نامی تاکید کرد: تنها راه مقابله با زلزله مقاوم سازی ساختمان‌ها برای زلزله‌های بزرگ بر اساس آیین‌نامه های نظام مهندسی ساختمان است.

وی همچنین از تصویب آیین نامه نحوه ورود نیروهای مسلح در مواقع بحرانی در دولت اشاره کرد و گفت: این آیین نامه در دولت در حال تصویب نهایی است.

نامی همچنین بر اهمیت آموزش در مواقع بحرانی تاکید کرد و گفت: در زلزله خوی شاهد بودیم که بسیاری از افرادی که آسیب دیدند نه در اثر زلزله، بلکه به خاطر فرار از زلزله دچار آسیب شده بودند که اگر آموزش‌ها در این ارتباط درست بود این اتفاق نمی‌افتاد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=115515

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});