• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2

کلاه گشادی که برسر خبرنگاران آذربایجان شرقی گذاشته شد! /وکیل پرونده: تخلفات زیادی در پروژه مسکن مهر خانه مطبوعات رخ داده است

  • کد خبر : 117088
  • 14 شهریور 1402 - 20:00
کلاه گشادی که برسر خبرنگاران آذربایجان شرقی  گذاشته شد! /وکیل پرونده: تخلفات زیادی در پروژه مسکن مهر خانه مطبوعات رخ داده است
یازاکو - حدود 60 نفر از خبرنگاران بطور مستقیم یا بواسطه افراد درجه یک خانواده با عضویت در شرکت تعاونی مطبوعات وارد ماجرای خرید مساکن مهری می شوند که بی مهری آن امروز بعد از گذشت حدود هشت سال آزارشان می دهد.

داشتن یک سرپناه از جمله مهم ترین دغدغه های جامعه بشری است.
همه افراد جامعه برای تهیه سقفی که بالای سرشان باشد تلاش می کنند و خبرنگاران نیز از این امر مستثنی نیستند با این تفاوت که این قشر مظلوم گاه آن قدر غرق در انعکاس و حل مشکلات جامعه می شوند که خود را فراموش می کند.
حدود ده سال قبل ثبت نام در مساکن مهر بهترین فرصت برای خانه دار شدن خبرنگارانی بود که فاقد مسکن بودند بنابراین در سال ۹۴ با تشکیل تعاونی مسکن خانه مطبوعات استان بارقه امیدی در دل عده ای از خبرنگاران برای خانه دار شدن جوانه می زند.
حدود ۶۰ نفر از خبرنگاران بطور مستقیم یا بواسطه افراد درجه یک خانواده با عضویت در شرکت تعاونی مطبوعات وارد ماجرای خرید مساکن مهری می شوند که بی مهری آن امروز بعد از گذشت حدود هشت سال آزارشان می دهد.
وعده های سرخرمن، دریافت پول های غیرمتعارف و کلاهبرداری هایی که به گفته متضررین طی این مدت انجام شده است متقاضیان مسکن را به دفتر وکالت کشانده و خبرنگارانی که خود راوی کلاهبرداری های متعدد در جامعه هستند اکنون چنان کلاه گشادی سرشان رفته که آنها را مجبور کرده است برای گرفتن حقشان به وکیل مراجعه کنند.
فارغ از قضاوت‌های سطحی له یا علیه فرد یا افرادی، برای تهیه گزارش از چند و چون مسکن جنجالی مهر خبرنگاران سراغ وکیلی می روم که وکالت عده ای از خبرنگاران را برعهده گرفته است تا به حقوقشان دست یابند.
اقای احمد جدیری وکیل پایه یک دادگستری در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به این که حق خبرنگاران که چشم و گوش جامعه هستند و مشکلات مردم را مطرح می کنند این نیست که در گرداب چنین مشکلی برای تامین مسکن خود گرفتار شوند در تشریح مشکلات مساکن مهر خبرنگاران گفت: پروژه۳۴۲ واحدی سرو شهر جدید سهند که از سال ۹۰ به صورت سه جانبه به شرکت یولسا واگذار شده بود در سال ۹۲ با ۲۰ درصد پیشرفت به دلیل تخلفات خلع ید شده و در سال ۹۴ به شرکت تازه تاسیس تعاونی مسکن مطبوعات آذربایجان شرقی سپرده می شود.


وی با عنوان این که تمام تلاش خود را برای احقاق حق خبرنگاران متضرر و نیز سایر ذینفعان پرونده بکار خواهد گرفت گفت: علیرغم این که شرکت تعاونی مسکن مطبوعات ۶۰ نفر عضو داشت در اواخر سال ۹۴ با وجود این که سابقه ساخت و ساز ندارد ساخت ۳۴۲ واحد را شروع می کند
جدیری با اشاره به این که تخلفات زیادی در این شرکت روی داده است گفت: مسکن مهر ضوابطی داشت و به کسانی تعلق می گرفت که توان خرید مسکن نداشتند چرا که با سوبسید دولتی ساخته می شد چون شرکت تعاونی مسکن خانه مطبوعات هم با ۶۰ عضو خود را نیازمند معرفی می کند پروژه را تحویل می گیرد و این در حالی بود که با ۶۰ نفر عضو شروع به ساخت ۳۴۲ واحد می کند بنابراین برای ساخت این تعداد واحد نیاز به اشخاصی با ضوابط ساخت مساکن مهربود پس شروع به جمع آوری کد ملی می کنند غافل از این که ممکن است افرادی که از کد ملی آن ها استفاده شده است واجد شرایط دریافت مسکن مهر نباشند.
وی ادامه می دهد: بعد به اعضا می گویند ما به شما سود می دهیم این در حالیست که تعاونی مسکن اصولا جایی نیست که سود ده باشد یعنی مجوز انبوه سازی ندارد.
این وکیل پایه یک دادگستری به یکی از تخلفات روی داده در ساخت مسکن مطبوعات اشاره کرده و می گوید: یکی از مسائلی که در قرارداد این افراد ذینفع وجود دارد این که بعد از لغو قرارداد با شرکت یولسا قرارداد دوجانبه می شود اما در قرارداد ذکر می کنند که علیرغم دوجانبه بودن قرارداد مفاد سه جانبه رعایت خواهد شد.
جدیری شرکت عمران سهند را هم در این قضیه بی تقصیر نمی داند و می گوید: شرکت عمران سهند وظیفه اش نظارت عالیه است و در این مورد کوتاهی کرده است و وقتی فهمید تخلفاتی در ساخت واحدها رخ داده باید گزارش می داد و خلع ید می کرد اما این کار صورت نگرفت.
وی می گوید: یکی از موضوعاتی که حتما باید شفاف سازی شود خرید و فروش تعدادی از واحدها توسط یک فرد املاکی و چند نفر دیگر است بدین صورت که فردی بنام «خ» در سال ۹۵ که نه سابقه عضویت در شرکت دارد و نه ذینفع می باشد اگهی واگذاری واحدها را منتشر کرده و از افرادی که مراجعه می کنند طلب ۲۰۰ میلیون تومان می کنند تا واحد بنامشان بزنند و حتی از بعضی ها هم ۳۰۰ میلیون به حساب شخصی این املاکی واریز می کنند و بدین ترتیب به صورت غیرقانونی سودهایی کسب می کنند و این درحالیست که فرد املاکی هیچ قراردادی با شرکت ندارد.
این وکیل دادگستری اضافه می کند: فردی از هیئت مدیره شرکت تعاونی مسکن هم دو واحد به افراد غیر عضو می فروشد و این در حالیست که هیچ اسمی از خودش در قرارداد نیست.

وی توضیح می دهد: تاکنون از ۱۷۱ نفر پول گرفته و برای دریافت وام مسکن هم معرفی شده اند و این درحالیست که تورم بالا می رود و نمی توانند واحدها را تحویل بدهند. تا این که در سال ۹۹ مدیرعامل شرکت عمران سهند نامه ای می نویسد که خلافی صورت گرفته است و افرادی که عضو نیستند شروع به فروش واحدها کرده اند. با این کار باز یک سال پروژه می خوابد. شرکت باز تخلف دیگری می کند و قراردادی به ذینفعان امضا می کند که باید اورده بیشتری بیاورند و متقاضیان بدون توجه به مفاد قرارداد آن را امضا می کنند.
جدیری می افزاید: تخلف دیگری هم که صورت گرفته این که افزایش قیمت باید به تصویب مجمع برسد در حالی که بدون برگزاری مجمع قیمت ها را افزایش داده و به انحاء مختلف به امضا متقاضیان رسانده اند.
جدیری با اشاره به این که پرونده های زیادی را در طول وکالتش حل کرده ولی این پرونده برایش اهمیت زیادی دارد و وکالت ۱۲۰ نفر از متضررین را برعهده گرفته است می گوید: پرونده تخلفات واحدهای «سرو» نه از آن جهت که عده ای از خبرنگاران هم در آن ذینفع هستند بلکه چون حقوق افراد زیادی از جامعه که از طبقه متوسط و یا پایین جامعه هستند پایمال شده مصمم هستم تمام تلاش خود را برای حل مشکل واحدهای مذکور مصروف بکنم.
وی با اشار به اقدامات انجام گرفته بعد از قبول وکالت گفت: موضوع تخلفات صورت گرفته را به ریاست جمهوری طی نامه ای مطرح کرده و دستور رسیدگی در اتاق تعاون گرفته ایم.
وی به موضوعات تخلف هم اشاره کرد و گفت: متخلف اول شرکت عمران است که نتوانسته نظارت عالیه خود را انجام بدهد و وقتی متوجه تخلف شده چرا فسخ قرارداد نکرده است. شرکت تعاونی مسکن مطبوعات هم طبق اساسنامه باید سه امضایی باشد در حالی که قرارداد فقط یک امضایی است. فرد املاکی از ۲۷ نفر حدود ۲۰۰ و یا ۳۰۰ میلیون گرفته به چه کسانی داده چون این پول ها به حساب شخص بنگاهی ریخته شده است.
وی افزود: بعد ازقبولی وکالت و شش ماه معطلی در دادیاری اسکو پرونده به تبریز فرستاده شده و پرونده در حال رسیدگی است.
بعد از گفتگو با وکیل پرونده سراغ یکی از متضررین می روم.
خانم «گ» می گوید: طی ده سال هنوز مشکل مسکنمان حل نشده و با هر بار اعتراض تقصیر را به گردن همدیگر انداخته و یا وعده سرخرمن داده اند.
وی گفت: طی این مدت بارها پول به بهانه های مختلف از جمله گرانی مصالح خواسته اند بطوری که وقتی دیگر مساکن مهر با پرداخت ۵۰ میلیون تومان واحدهایشان را تحویل گرفتند از ما ۱۱۰ میلیون تومان دیگر هم علاوه بر اورده های اولیه گرفتند.
این خبرنگار ادامه داد: چون من سرسختانه پیگیر بودم کلید واحد را تحویل دادند واحدی که فقط چهاردیواری هست و هیچ کدام از زیرساخت های یک خانه را ندارد و ناقص هست.
از دیگر سو سعیدی مدیرعامل شرکت عمران سهند هم اخیرا در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما مدعی شده این شرکت در ساخت مساکن مهر مطبوعات دخیل نیست چرا که بعد از خلع ید شرکت یولسا در سال ۹۴ تعاونی مسکن خانه مطبوعات قرارداد را با اعضا خود بسته است و شرکت عمران دخیل نیست.
وی گفته است ما موضع نداریم هرکس تخلف کرده باید پاسخگو باشد و همه متهم هستند باید منتظر رای دادگاه بود . شرکت عمران حتی داور نیست و نمی تواند ورود کند.
اقای امیری مدیرعامل تعاونی مسکن هم در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما تقصیر را گردن اعضایی انداخته که بعد از ثبت نام امتیاز خود را به غیر واگذار کرده اند و مدعی شده شرکت تعاونی مسکن مطبوعات به تعهداتش عمل کرده است.
حال باید منتظر بود تا پرونده ۱۲ ساله واحدهای مسکونی «سرو» سهند در دادگستری گشوده شده، موضوع شفاف و متخلفین معرفی و مشکل حل شود.*

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=117088

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});