• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
3

اداره کل میراث فرهنگی اردبیل مجوز موزه خصوصی صادر می‌کند

  • کد خبر : 117284
  • 18 شهریور 1402 - 14:00
اداره کل میراث فرهنگی اردبیل مجوز موزه خصوصی صادر می‌کند
یاز اکو - مسئول موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل گفت: این اداره کل از راه‌اندازی موزه‌های خصوصی برای دیده شدن اشیا، اقلام و اسناد تاریخی در اختیار مردم استقبال می‌کند و به متقاضیان، مجوز مجموعه‌داری خصوصی صادر می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از خبرگزاری فارس، ملکه گلمغانی‌زاده، مسئول موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل گفت: ۹ موزه در استان اردبیل شامل چینی‌خانه، باستان‌شناسی، مردم شناسی و صنایع دستی در مرکز استان و موزه‌های نمین، مشگین‌شهر، مردم‌شناسی گرمی و موزه خصوصی عکس و سینمای مشگین‌شهر دایر است.

وی افزود: هدف از راه‌اندازی موزه‌های خصوصی ساماندهی و به نمایش گذاشته شدن اشیا، وسایل و اسناد تاریخی موجود نزد مردم است که در برخی خانواده‌ها به صورت نسل به نسل از دوره‌های گذشته برای امروز به یادگار مانده است و ارزش تاریخی دارد و تلاش می‌کنیم با راه‌اندازی موزه‌های خصوصی، مردم از تماشا و ارزش‌های تاریخی آنها بهره‌مند شوند.

مسئول موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل ادامه داد: به متقاضیان تاسیس موزه‌های خصوصی مجوز مجموعه‌داری خصوصی صادر می‌کنیم تا هم به جمع‌آوری و ساماندهی اشیا تاریخی ترغیب شوند و هم زمینه به نمایش گذاشتن آنها را در بنایی مناسب و غیراستیجاری فراهم کنند و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به این قبیل موزه‌ها نظارت می‌کند.

گلمغانی‌زاده خاطرنشان کرد: هدف ما جمع‌آوری اشیا و وسایل به دست آمده در حفاری‌های غیرمجاز و وسایل به اصطلاح زیرخاکی نیست بلکه به دنبال ساماندهی وسایل تاریخی نزد برخی خانواده‌ها هستیم و مرمت رایگان آنها را نیز عهده‌دار می‌شویم تا هر چیزی که به هویت و تاریخ این استان تعلق داشته باشد، برای نسل‌های آینده محفوظ بماند.

راه‌اندازی موزه خصوصی در پارس‌آباد و بیله‌سوار متقاضی دارد

وی اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به تاریخ کهن و قابل توجه استان اردبیل، از شهرستان‌هایی نظیر پارس‌آباد و بیله‌سوار متقاضیان راه‌اندازی موزه‌های خصوصی اعلام آمادگی کرده‌اند و از این قبیل علاقه‌مندان به پاسداشت و معرفی اشیا تاریخی استقبال و حمایت می‌کنیم.

مسئول موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل گفت: موزه‌های چینی‌خانه، باستان‌شناسی و صنایع دستی اردبیل مربوط به پایگاه تاریخی و جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی است و به‌طور کلی شمار بازدیدهای ثبت شده از موزه‌های استان چشمگیر و قابل توجه است و فقط در تعطیلات نوروز امسال ۳۰ هزار نفر از موزه‌های استان بازدید کردند.

وی ادامه داد: موزه صنایع دستی اردبیل که به همت فعالان و هنرمندان این رشته پرمخاطب و با همکاری و حمایت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان راه‌اندازی شده، از مجموعه‌های بسیار نفیس و تماشایی است که خلاقیت‌ها و دست سازه‌های چشم‌نواز هنرمندان صنایع دستی مناقط مختلف استان را به نمایش گذاشته است.

گلمغانی‌زاده درباره بهای بلیط موزه‌های دایر استان هم گفت: بهای بلیط موزه چینی‌خانه ۹۰ هزار ریال و بهای بلیط موزه‌های مردم‌شناسی ۴۰ هزار ریال است و بازدید از موزه‌های صنایع دستی فعلا رایگان است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=117284

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});