• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
10
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خبر داد؛

ثبت ۵۵ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی طی سال ۹۹

  • کد خبر : 11736
  • 31 فروردین 1400 - 11:00
ثبت ۵۵ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی طی سال ۹۹
یاز اکو - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی آذربایجان شرقی از ثبت ۵۵ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی طی سال ۹۹ خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی، احمد حمزه زاده ضمن اعلام این خبر گفت: حفاظت و صیانت از آثار و ابنیه‌های تاریخی یکی از نیازمندی‌های امروز کشورهای مختلف برای پشتوانه سازی هویتی و فرهنگی فردا است و آذربایجان شرقی نیز با برخورداری از تاریخ چندین هزار ساله، جغرافیای طبیعی، انسانی و سیاسی و فرهنگی پراهمیت خود در این حوزه پیشرو است.

وی با بیان این‌که این اداره کل طی سال ۹۹، مرمت، حفاظت، بازسازی و ساماندهی ۳۴ اثر ارزشمند و تاریخی استان را در دستور کار قرار داده بود، ادامه داد: در راستای نیل به اهداف حفاظتی و صیانتی از ابنیه تاریخی، این اداره کل حفاظت، مرمت، بازسازی و کاوش ۳۴ اثر از جمله کاوش، مرمت و ساماندهی “مجموعه تاریخی ربع رشیدی”، “مجموعه حسن پادشاه”، “مقبره چهار منار” و “بازار تاریخی تبریز” و هم‌چنین مرمت و ساماندهی “مجموعه شیخ شهاب‌الدین اهری” را در راس امور خود قرار داد.

وی از مستند نگاری سنگ‌قبرهای دوره اسلامی شهرستان اهر و جمع‌ آوری در محوطه بنای تاریخی قاسم خان اهری و هم‌چنین مستند نگاری سنگ‌قبرهای دوره اسلامی شهرستان ورزقان و جمع‌ آوری در محوطه بنای تاریخی امیر ارشد در راستای راه‌اندازی موزه سنگ خبر داد.

حمزه زاده انجام مطالعات پیوسته و تخصصی در خصوص برخی از مناطق و آثار تاریخی استان را از دیگر اقدامات ویژه این اداره کل در سال ۹۹ بیان کرد و گفت: طی سال ۹۹ مطالعات اولیه و تهیه پروپوزال برای مجموعه فرهنگی تاریخی غازانیه و اخذ مجوز کاوش برای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم و هم‌چنین مطالعه و جمع‌آوری اطلاعات پایه برای کتیبه‌های تاریخی پیش از اسلام موجود در استان به منظور ارائه طرح، ساماندهی و حفاظت انجام شد.

وی از اجرای برنامه گمانه‌ زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم برای محوطه تاریخی آغچه ریش چاراویماق و الله قلی تپه سی شهر لیلان از توابع شهرستان ملکان و هم‌چنین ادامه کاوش شهر تاریخی اوجان واقع در شهرستان بستان‌آباد و ساماندهی مجدد ترانشه‌های کاوش شده در ربع رشیدی تبریز به منظور جلوگیری از تخریب معماری‌های مکشوفه در سال‌های گذشته، خبر داد.

وی از جمله اقدامات مهم و موثر در حفظ آثار تاریخی و فرهنگی را ثبت آن‌ها در فهرست آثار ملی عنوان کرد و گفت: در این راستا اداره کل میراث فرهنگی استان طی سال ۹۹ اقدام به ثبت ملی آثار تاریخی و طبیعی خود کرده که ۱۷ اثر ثبت‌شده متعلق به بناهای تاریخی (آثار غیرمنقول)، ۱۱ اثر متعلق به آثار منقول، ۱۳ اثر طبیعی، ۱۴ اثر معنوی و در حوزه حریم آثار تاریخی نیز اقدام به تعیین حریم ۱۷ اثر کرده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=11736

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});