• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
5

جان تازه بورس در شهریور ماه

  • کد خبر : 118492
  • 02 مهر 1402 - 9:03
جان تازه بورس در شهریور ماه
یاز اکو - در نگاه به ماهی که گذشت، بورس تهران نسبت به ماه گذشته حدود ۹/۴ درصد در ارتفاع شاخص کل رشد داشته است که در قیاس با بازدهی ۶ ماهه ۸/۲ درصدی، شهریور برای بازار سهام نسبت به آنچه در نیمه اول سال بر بورس گذشته است، عملکرد بهتری به ثبت رسانده است.

یاز اکو، جعفر ساعی نیا _ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

در نگاه به ماهی که گذشت، بورس تهران نسبت به ماه گذشته حدود ۹/۴ درصد در ارتفاع شاخص کل رشد داشته است که در قیاس با بازدهی ۶ ماهه ۸/۲ درصدی، شهریور برای بازار سهام نسبت به آنچه در نیمه اول سال بر بورس گذشته است، عملکرد بهتری به ثبت رسانده است.

بازار سهام/ شهریور ماه مثبت بورس

بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته عملکردی نزولی با شیب ملایم از خود نشان داد. به طوری که شاخص کل به بازدهی هفتگی منفی ۰/۲۵ درصد رسید که حاکی از جاگیری این شاخص در ارتفاع پایین‌‌‌تر است. نماگر هم‌‌‌وزن اما در حدود ۰/۴۴ درصد مثبت شد که بیانگر عملکرد بهتر سهم‌‌‌های خرد در بازار هفته آخر شهریور است. در نگاه به ماهی که گذشت، بورس تهران نسبت به ماه گذشته حدود ۹/۴ درصد در ارتفاع شاخص کل رشد داشته است که در قیاس با بازدهی ۶ ماهه ۸/۲ درصدی، شهریور برای بازار سهام نسبت به آنچه در نیمه اول سال بر بورس گذشته است، عملکرد بهتری به ثبت رسانده است. با وجود این ارزش معادلات خرد ناچیزی که در هفته گذشته در بازار به ثبت رسید، اندکی دلسرد‌کننده است و بورس برای دست یافتن به رشدی باثبات نیازمند محرک‌‌‌های قوی است. بنابراین در صورت تقویت پایه‌‌‌ها امکان رشد در نیمه دوم سال مهیاست.

بازار ارز/ ثبات دلار در محدود قیمتی ۴۹ هزار تومان

آخرین نرخ دلاری که در بازار ارز در نیمه اول سال ثبت شد، ۴۹ هزار و ۳۹۳ تومان است؛ عددی که البته کاهش ۴ هزار و ۴۰۷ تومانی را نسبت به ابتدای سال نشان می‌دهد. این یعنی نرخ دلار در ۶ ماه اول سال ۸.۱ درصد کاهش یافته است. کاهش ۴ هزار و ۴۰۷ تومانی نرخ دلار در این بازه زمانی در حالی است که دلار دهم اردیبهشت‌ماه به کانال ۵۵ هزار تومان نیز ورود پیدا کرده و رکوردهای جدیدی را ثبت می‌کرد، اما پس از آن در یک روند نزولی، در بیستم خردادماه تا کانال ۴۶ هزار تومان فرود آمد. با این حال، تنها یک روز در این کانال ماند و سپس روندی صعودی به خود گرفت. نمودار قیمتی حاکی از آن است که در طول ۳ ماه تابستان، دلار در اغلب روزها در رفت و برگشت میان کانال ۴۸ و ۴۹ هزار تومان بوده است و تنها در چند روز، کانال ۵۰ هزار تومان را هم به خود دید. در شرایط کنونی دو نگاه درباره روند بازار ارز در نیمه دو سال وجود دارد. برخی معتقدند که روند قیمت دلار در بلند مدت صعودی خواهد بود؛ گروهی نیز معتقدند که قیمت دلار حوالی محدوده فعلی با ۱۰ درصد نوسان می‌تواند معامله شود.

بازار سکه/ کاهش بهای سکه

بازار سکه و طلا در آخرین هفته شهریور با افت‌‌‌های متوالی همراه شد و به میانه کانال ۲۷ میلیون تومان نیز رسید. در آخرین رقم ثبت‌شده برای مبادلات سکه، هر قطعه سکه امامی در بهای ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قرار گرفت. بازدهی هفتگی سکه منفی شد و به ۱/۵ درصد افت قیمت رسید در حالی که در ماه گذشته تنها ۰/۵ درصد کاهش قیمت را نسبت به مرداد ماه تجربه کرده است. چرا که ماه شهریور عمدتا مصادف با ماه صفر بود و این امر موجب کاهش محسوس تقاضا در بازار شد که با پایان یافتن آن در هفته آخر شهریور، اخبار تاثیر گسترده‌‌‌تری بر قیمت در این بازار گذاشتند و منجر به افت قیمت نسبتا بیشتری شدند. با این تفاسیر به علت تمایلات نزولی که در بازار ارز نقش بسته است و اخباری که احتمال افت‌‌‌ دلار را تقویت می‌کند؛ سکه راهی دشوار برای صعود در نیمه دوم سال دارد.

بازار طلای جهانی/ زورآزمایی طلای جهانی برای صعود

طلای جهانی در معاملات روز جمعه پس از فاصله گرفتن دلار از قله ۶ ماهه خود اندکی به سمت ارقام بالاتر جابه‌جا شد. به طوری که هر اونس طلای جهانی در بهای ۱۹۲۵ دلار و ۵۰ سنت قرار گرفت. همچنان چشم‌انداز نرخ بهره بالا برای طولانی‌مدت که منجر به افزایش هزینه فرصت نگهداری دارایی‌‌‌ها بدون بازده می‌شود، با کاهش جذابیت فلز زرد آینده بلندمدت را تیره می‌کند. اگر‌چه فدرال رزرو در جلسه این هفته اعلام کرد نرخ بهره را تغییر نمی‌‌‌دهد اما با هشدار تورم چسبنده موجود در اقتصاد ایالات متحده احتمال افزایش نرخ بهره تا آخر سال را تقویت کرد که منجر به نوسانات رو به پایین طلا شد. با وجود این مسائلی همچون نگرانی از آینده دولت ایالات متحده تقاضا برای پناهگاه امن را افزایش داده است که این عامل از بهای فلز زرد حمایت می‌کند. بنابراین نوسانات طلا در بازه کم و با تمایلات صعودی برای روزهای آتی قابل پیش‌بینی است.

بازار اوراق مسکن/ آرامش در تورم مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، هفته گذشته را با افت قیمت سپری کردند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بهمن ۱۴۰۰ که با نماد تسه ۰۰۱۱ دادوستد می‌شود با از دست دادن سطح ۹۰ هزار تومان و ایستادن در قیمت ۸۹ هزار و ۶۲۹ تومان، عملکرد منفی ۸۵/۱ درصدی را در کارنامه خود به ثبت رساند. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که به نظر می‌رسد تورم ساخت با کاهش تورم عمومی آرام بگیرد. موتور تورم مسکن فعلا از ناحیه رشد نقدینگی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در امان است. نرخ رشد نقدینگی طی دو سال گذشته تا نزدیک به دو برابر نرخ میانگین تاریخی (۲۷درصد) صعود کرد و اثر چشمگیری بر نرخ رشد قیمت مسکن گذاشت؛ اما در حال حاضر که به سطح میانگین‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بلندمدت خود بازگشته است، تهدیدی برای تورم مسکن ندارد. البته این شرایط درصورتی قابل اتکاست که عوامل به‌صورت پایدار باقی بمانند.

بازار نفت/ اهرم موثر عرضه نفت

در مبادلات تجاری روز جمعه نفت خام توانست با رشد کمتر از یک دلار همراه شود و به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت در قیمت ۹۴ دلار و ۱۳ سنت قرار گرفت و نفت وست تگزاس اینترمدییت به ازای هر بشکه در بهای ۹۰ دلار و ۶۲ سنت مبادله شد. نفت پس از اعلام نتیجه تصمیمات فدرال رزرو در باب نرخ بهره ایالات متحده از قله هفته اخیر خود فاصله گرفت اما در روز گذشته به سبب جان گرفتن نگرانی از کمبود عرضه نفت به علت کاهش تولیدات نفتی عربستان و روسیه، بهای نفت بار دیگر به سمت بالا حرکت کرد. اهرم پرقدرت عرضه در هفته‌‌‌های گذشته توانسته بود بهای نفت را به بازدهی ۱۰ درصدی برساند که نرخ بهره از توانمندی این اهرم کاست. داده‌‌‌هایی تا انتهای هفته از اقتصاد جهانی منتشر خواهند شد که می‌توانند نوساناتی را به بازار نفت منتقل کنند و تا حدودی با آشکار شدن سرنخ‌‌‌های بیشتر چشم‌انداز واضح‌‌‌تری فراهم شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=118492

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});