• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3

خمره کشف شده در زنجان متعلق به دوران سلجوقی است

  • کد خبر : 118546
  • 02 مهر 1402 - 14:00
خمره کشف شده در زنجان متعلق به دوران سلجوقی است
یاز اکو - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: طبق نظر کارشناسان باستان‌شناسی، خمره سفالی کشف شده در شهر زنجان مربوط به قرون میانی اسلام و دوره"سلجوقیان" است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی زنجان، محمدرضا محمدپور روز یکشنبه با بیان این مطلب، افزود: این خمره سفالی در تاریخ ۲۸ شهریور سال جاری در عملیات حفاری آبفا در یکی از محلات بافت تاریخی شهر زنجان کشف شد.

وی یادآور شد: این خمره مورد ارزیابی کارشناسان معاونت میراث فرهنگی قرار گرفت و قدمت آن به قرن‌های میانی اسلام تخمین زده شد.

این مسوول ادامه داد: با توجه به شباهت فرم ظرف سفالی به دوره سلجوقی و ایلخانی و همچنین کشف تعدادی ظروف سفالی در مرکز شهر در سالهای گذشته، این خمره کشف شده مربوط به دوران سلجوقی است.

به گفته محمد پور، ارتفاع این خمره که خوشبختانه از عمق سه متری سالم به دست آمده، ۹۳ سانتیمتر بوده و به روش فتیله‌ای و بسیار زیبا و متناسب ساخته شده است.

وی اضافه کرد: بررسی ها نشان می دهد این خمره کشف شده برای چال کردن مواد غذایی در قرن‌های گذشته استفاده می شده است.

محمدپور افزود: این خمره سفالی، ارزش فرهنگی و مطالعاتی زیادی را دارد که نحوه و سبک زندگی انسان ها را در سال های دور مشخص می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: تاکنون آثار منقول ارزشمندی از دوره سلجوقی در شهر زنجان کشف شده اما تاکنون شواهد و یافته‌های معماری از قرن‌های گذشته در داخل شهر مشاهده نشده است.

معاون میراث فرهنگی زنجان از همشهریان زنجانی درخواست کرد: چنانچه حین گودبرداری یا حفاری جهت ساخت و ساز به آثار و شواهد تاریخی برخورد کردند آن را به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اطلاع رسانی کنند.

استان زنجان حدود یک هزار و ۲۰۰ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی دارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=118546

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});